Langkau ke kandungan utama

Segmen Mak Jenny : Pengurusan Kewangan Rumah Takde Tangga


~hai gegurlsss. :) aku bajet perempuan je baca blog aku. so, pihak lelaki yang "terbaca" blog aku mintak maap dari hujung tudung sampai hujung stokin eh. diskriminasi sungguh. hahaha. how your puasa?. InsyaAllah, baik-baik je kan. *senyum sensorang*. Because we know Allah is watching and rewarding our deeds right :)

rumah laki i kasi....puihhhh *berangan*

~cannot go kan tajuk entri kali ini. tujuan aku gigih menghentam keyboard kali ni sebab nak inform kat housemate aku pasal isu semasa di House of Tarbiyyah (H.O.T)....semua dah kat semenanjung. aku ngan rumate je yang kandas kat bumi kenyalang. jadah plak aku nak telepon sekor2, jadi kita gunakan lah kemudahan teknologi sekarang. aku taip panjang siap explanation lagi. dah alang2 aku terlajak menaip meh aku nak share cara aku urusan duit aku. mana tahu berfaedah untuk korang kan...haha :P

in case of "gatal nak kawen" break the glass

Here We Go!!
*stretching muscle coz this gonna be a long entry*

Fasal Pertama : Bil Eletrik Rumah *SESCO*

memasak????
~owh ye, di sarawak tak pakai TNB. pakai SESCO je. sila belajar ye macam mana nak baca penyata bil. baru make sense kenapa dapat jumlah yang tak masuk akal. kadar takrif pun berbeza. rujuk sini untuk TNB dan rujuk sini untuk SESCO. mahal lagi bil kat sarawak hoihhhh *muka redho*

Oct 2012             : RM88.90
Nov - Dec 2012  : RM183.50
Jan 2013             : RM 266.80
Feb 2013            : RM154.70
Mac 2013           : RM29.50
April 2013          : RM59.50
Mei 2013           : RM116.10
Jun 2013            : RM187.80*
*tak dibayar lagi

Purata penggunaan setiap bulan : RM120.76.....ambil kiraan selamat :RM 140/per month

~sila nages dan guling macam orang gila bila tengok nombor2 diatas. aku tak tahu lah pengunaan rumah kawan2 aku macam ni jugak ke. ataupun memang penghuni rumah aku makan eletrik secara senyap2 hingga menyebabkan bil elektrik sebegini tinggi. wakakakaka. tapi bila borak-borak ngan uncle van yang selalu aku naik, dia cakap tu normal la. duduk serumah tujuh orang, siap berpeti ais, tv bagai lagi. sekor2 jenis hadap laptop pastu sorang nak henset dua tiga bijik *terasaa*. tambah lagi eletrik kat sarawak lagi mahal dari semenanjung. adakah anda rasa ini LOGIK???

Fasal Kedua : Bil Air

PUASA woi!!! *istigfar smbil telan air liur*


~sebab rumah aku jenis apartment yang diuruskan under Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB).takrif bill air kira reasonable lagi lah. kat rumah takde mesin basuh. jadi kami men"solehah"kan diri membasuh dengan tangan la. muahahahaha :P

Sept 2012 : RM17.83
Oct 2012 : RM 25.75
Nov 2012 : Tiada dalam rekod  (stress sunggoh hilang data)
Dec 2012 : RM32.95
Jan 2013 : RM108.95
Feb 2013 : RM175.07
Mac 2013 : RM27.91
April 2013 : RM27.91
Mei & Jun 2013 : Tak dapat bil lagi

Purata penggunaan sebulan : RM 52.04...ambil kiraan selamat : RM 55/per month

~nampak tak bulan feb tu?. gila kan. masa tu cuti. tapi rumah masuk pencuri. tapi bijak sungguh pencuri tu. boleh gi bukak paip air pastu tinggal. nak maroh sunggoh. jadi boleh bayag dak paip air terbuka selama sebulan. tapi dah nama rumah student, takde makna nya simpan barang kemas berharga bagai. so, x de rezeki pencuri lah. tapi rezeki kita org ada. bil air beratus tapi reasonable lagi la water consumption kite orang kan. LOGIK la kan?

Fasal Ketiga : Barang-Barang Rumah 

memasing sila terasa okeh *gelak jahat*

~part neh aku takde pula simpan kiranya. sebab yang bukan aku yang in charge part neh. kalau aku yang in charge pastinya setiap sen itu penting. wakakakaka. kiteorg just beli barang basic kat dapur je macam gas, minyak masak, bawang2 etc. yang barang basah ikut sedap tekak masing2 nak beli. dah macam2 jenis perut memasing kan. dah tu rumah kteorg jenis bangsa2 jenis suka memasak dan megtekedaroh sesekor. memang cepatlah habis stok...

Bajet barang2 dapur : RM80/per month

Fasal Keempat : Overal Monthly Spend.

keturunan org kaye bley arh buat stail gini


Sewa Rumah   : RM750
Bil Eletrik        : RM140
Bil Air             : RM 55
Barang Rumah : RM80

Total : RM 1025

Per Individu : RM 146.42....kiraan selamat RM150.00
p/s: consider balik RM130 sebulan....

Fasal Kelima : Isu Berbangkit

~kerosakan
nak baiki pintu memang guna pisau dan gunting je...luls
~seperti sedia maklum. pintu rumah rosak sehingga memaksa ponteng kuliah. cuak bila x leh buka pintu dari dalam mahu pun dari luar. nasib baik kita ada incik seorang yang tolong baiki kan. terima kasih ye incik. duit pon melayang lah. 

beli tombol, skru dan selak rumah : rm 92
bahagi kos uh 7 org, sorang kne bayo : rm 13 
upah pasang : rm50
yg neh pakai duit rumah yg dah ada

~owh bnyk barang rosak. puihhhh. macam harem plok rase. takpe2, korang tggu je balik rumah semula. tgk ada rupa rumah lagi ke or dah dah macam istana. whoaaaaa :P

~Penjahanaman Rumah




~nak juga mood feeling2 raya. nak tuka langsir macam melampau pulak kan. so kita buat je la cekak langsir. ponnn boleh. terlebih masa lapang pon satu hal. gashak je la dengan menjahit. hekhek. oeh ye, sejak dapat inspirasi dari mak rumate. aku dah amalkan polisi "setiap makanan dalam peti ais WAJIB bertutup". whoaaaa. rasa dah macam polis je nak amalkan polisi bagai. wakakakaka. :P

~Bayaran Tertunggak

zoom in sendirik....analisis sendiri okeh


~sedia maklum first bayaran tombol : RM13
~Bil eletrik JUN : RM27
~Total : RM40 

~rumah berhutang dengan....
jannah : RM48
izzati : RM51

~ade pape soklan sila PM saya. puihhhh. bajet2 org bisnes nak ber PM bagai. owh ye, bagi yg len takyah bayar bulan julai n ogos punya yuran rumah. sebab korang tak stay kan. tapi memandangkan ada krisis kewangan rumah sekarang. korang bayor gak arh tapi consider bayor untuk bulan sept n seterusnya. naik cuti neh bincang semula for the next-next-next month

Fasal Kelima : Kesimpulan

~hoi, nages sunggoh taip panjang2. aku taip assigmnent tak panjang gini. entry neh untuk makluman dan penjelasan pada yang menternak lemak di semenjung nuh. kang cakap aku makan duit rumoh plok. duit dah sengkek bagai arh. sila fahami okeh. tapi puasa eh, jimat gilo bila masak sendirik...cooking skill level up!


Few things i found about faith....cekidout

What I Learned About Ramadan – By Not Fasting




Assalamualaikum :)

Ulasan