Langkau ke kandungan utama

iqra' @ bacalah

~ hai gegurls. hikhik >,<. 15 Ramadhan left. sobsobs. actually, tengah bosan tahap super saiyaaaa. i think all chores is done. what left??? boringggg. owh ye, teringat request beela minta ku review few book yang aku baru beli dan baca. hereeee we go!!!!
*gulung lengan baju*
~bajet nak perang...puihhh~
Genre
~setiap orang yang suka baca buku mesti ada genre bacaan masing2 kan. macam orang dengar lagu lah. ada suka dengar rap la, rock la, apa la. tapi kan tak tahu kenapa lately ni aku punya telinga selalu request lagu Gerhana Ska Cinta dan lagu etnik kreatif Dato' Siti Nurhaliza *lagu Badarsila kedengaran*. dan rumate dah pelik. Jannah ke ni? ataupun jelmaan jannah. hewhew :D

Buku Orang Tua
~aku jenis memilih sikit kalau baca buku. tak main la novel melayu cerekarama cinta-cintun lagho tak mencambah fikiran. aku selalu baca buku yang di definasikan sebagai "buku yang akan dibaca oleh orang tua". hewhew. aku tak tahu macam mana nak describe kan, tapi inilah genre yang diberi oleh kawan2 aku bila tengok koleksi buku aku yang tak seberapa. kehkeh. tapi generally, aku baca buku self motivation or self improvement *ceh, apdahal kau sendir tak termotivasikan*. LOLsss. few about politics, psychology, biografi or sort of life travelog and maybe buku menjahit. hikhik. aku baca novel gak. tapi hanya novel Ramli Awang Murshid je aku sentuh. tak pun novel thriller. memilih gila kan aku..well....

~You Are What You Read~

Influence
~tapi bila jumpa housemate yang suka membaca. sikit sebanyak genre bacaan aku bercambah. Housemate aku yang sorang tu suka baca novel english yang super gila english. no wonder la assignment psychology dia superb dengan vocabulary yang impresive. masa dia minta tolong aku check assigment  dia, aku dah pening dengan vocabulary dia. rumate aku pulak suka baca novel melayu. tapi bukan sebarang novel tipikal okeh. jenis novel tulisan Fatimah Syarha, Hlovate, Hilal Asyraf, Pingu Toha *dari dulu dia seduce aku suruh baca novel ni, tak berjaya mengoda aku sampai sekarang...kehkeh*. Basiclly, novel yang membina. dan ada beberapa buku kesusateraan melayu. Al Hasilnya, aku dah pandai baca buku english sikit2 dan few novel yang bukan genre thriller. *nages...bangga dengan improvement sendiri*....wuwuwuu T,T. 

Kiri atau Kanan?
~mostly buku aku baca adalah berhaluan kanan. apakah itu?. buku2 yang common. tapi masa matrik aku dah di brainwash oleh sorang member aku dari sekolah agama. tapi corak pemikiran dia lain sikit...most likely berhaluan  kiri. at that moment aku baru nampak the other dark side of the world...puihhhh *ayat skema*. dia yang suruh aku dengar lagu Avanged Sevenfold, Dutch...bla..bla...bla. dia suka baca blog Teh Tarik Gelas Besar. mula2 tu aku persentankan je minat dia. sekali dia seduce aku sekali. sekali aku terjebak. best juga layan jiwa kacau dan ideologi mereka2 ini....huhu~ btw, teh tarik gelas besar ada kat tumblr je okeh.

New 
~since then, aku start explore the new world. quiet interesting actually. bila idea kita totally bertentangan dgn mereka kita cenderung untuk reflect. whether, kita akan cari titik persamaan dan cuba memahami mereka atau kita terus cop mereka2 ini tak belajar agama la...etc.kebetulan masa matrik aku nak sangat buku Awek Chuck Taylor tu. tapi end-up kempunan saje je sebab karya indie susah gila nak dapat masa tu. bila last week aku cari barang tapi tak jumpa aku dah meroyan kat mall. lastly, aku ajak member masuk kedai buku. nak menjerit pula bila nak banyak gila karya indie dah jadi mainstream. rasa nak borong je semua. seeeee, bertapa mudahnya aku dipujuk dengan buku. LOLsss. kepada yang nak pujuk aku sila gunakan buku sebagai senjata. kuikui :P
Kopi-ah & Awek Chuck Taylor
Kopi-ah
~bila dibaca sound like Kopiah kan. sesuai dengan nama lah, karya dalamnya sangat islamic. dan penggunaan bahasa yang sangat tertib. short stories yang inspiring. aku suka satu cerpen yang cerita sekawan yang belajar luar negara dan balik malaysia buat reunion semula. sekor2 dok cerita bestnya belajar oversea. end up dengan seorang kawan yang belajar kat malaysia dengan statement yang menyentap mak nooksss...nak tahu?. bacalah sendiri....hewhew :D

Awek  Chuck Taylor
~based on real story. buku ni punya aura lain sikit. kejap2 rasa takleh lepas, nak baca. kejap2 rasa nak baling pun ada, stress dengan cerita, end up aku nagis jugak baca buku ni. LULssss. put too much emotion okeh. bagi golongan yang ekstrimis agama dan suci terlebih buku ini tak bagus untuk anda. few persoalan agama yang nampak macam remah diutarakan dengan jawapan yang tergantung like solat and tudung. however, buku ini ajar aku fahami society very much

p/s: beela, reading this book macam duduk dalam kuliah gender....faham kan perasaan ketika itu...LULsss

Syahadah Gadis Ateis
~buku ni aku nampak kat rumah. aku baca lah. cerita macam mana seorang gadis ateis jumpa dengan mamat rambut panjang tak rupa ustaz dalam train, seriously, buku ni agak "berat" sikit nak hadam. sepanjang perjalanan tu dua orang ni dok bahas pasal agama. bagai sesiapa nak jawapan persoalan agama boleh baca novel ni. rasa macam baca kitab okeh. siap hujah, dalil yang mantop. tapi bagi aku la kan, novel ni agak kering sikit.....sakit tekak nak hadam =="

kena gigih banyakkan membaca pelbagai genre nampknya =="
~aku jarang nak update kat blog apa yang aku baca. tapi aku jumpa site Goodreads yang super gila interesting. kalau tengok kat sidebar aku ada BookShelf. aku selalu update kat situ sebab kita kne keep track berapa banyk buku dah baca...kira boleh analisis jenis pembacaan kita sendiri. check it out guysssss!

Kempen Membaca yang cool... (tekan sini)

(: Happy Fasting :)

Ulasan