malam berinai....


~ ngehhh...ayat x blah. ok la meh ak berterus terang. semalam ade malam berinai. tadi baru abes majlis. penat kot. ramai org datang. naseb lah aku jenis mesra alam. layan je sume kan. alhamdulillah, semua selamat. x caye. tgk gambo neh. merah taww inai saye pakai. nampak x cincin tuh skali. hahahaha. dan jangan lupa tangan yg comel....hahaha. meh cerita lagi nak....


again muka poyo...

~hahahaha...sape percaya cerita kat atas?? sila pegang hidung ( macam ustaz zamri mantopp la plak kan). haahaha. sebenarnya aku je gedikk nak pakai inai. spesis manusia sakai jumpe pokok inai kat umah kak ain. terosss gedikk nak pakai. muahahaha. aku kan kat umah family angkat. ne lah spesis manusia pemalas. nak carik anak tudung pon terkial2. nah ambik sekali aku lipat je tudung begini. lengan panjang da semestinya kan.

~ tetibe teringat zaman bebudak dulu. suke pakai inai. nak2 raye. ngan sepupu sume nak pakai. x men lah yg instant tuh. ak pakai yg ori pnye. tumbuk dengan tangan kau. hahahha. yang tumbuk nye abng aku. muahahaha. bagoss kan abang penyayang. boleh aku cerita tang kawen2 ngan dye. dye cakap aku neh birohhh doh nak kawen. ohhh pehlisss ok. pakai inai je yg birohhh. kawen dok birohh lagi ok.

~macam2 petua nak kasi inai pekat. isi arang lah, nasi lah, teh lah. nak isi ape lg?? jum wat sup inai. then makan...wakakaka. secara saintifik nye aku x taw lah betol x. ade sesape leh tolong saya??. ade gok pantang larang dye. x leh bagi ayam nampak lah, x leh makan budu lah. kang x pekat. aku kesah ape. belasahhh je. siap main tunjuk2 lagi kat ayam bawah rumah. jadikkk je kan...hahahah

~cakap sal hukum inai ini....cekidoutttt,.....zasss...


Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak

Keputusan: 
 
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
  2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalahdibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syarak adalah dilarang.
  3. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki bagi lelaki adalah tidak diharuskan kecuali pada sebilangan jari bagi pengantin semasa majlis perkahwinan dan juga untuk tujuan perubatan.
sumber.....disini


Ulasan

  1. haha dah lame aku tak pakai inai..

    mase kecik2 memang semangat..tido lasak,so kene pakai plastik untuk tak bagi inai bersepah..heeheh

    BalasPadam
  2. sama dengan mie..suka pakai inai...since kecik lagi =)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Leave Your Comment

Catatan popular daripada blog ini

hidup mesti kreatif!

ayat sentap, cinta & makan dalam

self-destruction