Langkau ke kandungan utama

bila orang muda pergi masjid....

salam 17 ramadhan semua. hari ini aku rasa nak membebel puas2. siapa yang alegik ngan bebelan. sila keluarlah sekarang. hahaha. ok fine. aku memang spesis manusia begini ok!.

Part One....
~aku da la spesis x reti bagun awal. tibe ayah cakap pi mesjid. tolong org masak. aku dengan sepantas cicak bersiap. tah mane handsock aku. tudung nye. stokin lagi. tu la kalo pompuan nak kuar umah kan. smapi sane dah lambat. ok fne!! amik part potong memotong. tapi aku neh bengap jugak. yag x bawak pisau dari umah pesal. aku dok tgk2, aku sorang je kot org yang masih single (bajet hot lah aku neh). yg len sume tah mane pi org mude ar??

~aku dok kat situ smapi kol 4. gila penat. dok basuh periuk segala. bukan saiz smal weh, kire extra large dah. muke dah abes redho dah, stokin dah itam, handsock dah lencun dah (kire bajet aku rajen ar neh). panas nye mak oi. (apesal ko nak mengadu neh, ikhlas ke x buat keje). ok fine!!. yang buat keje pompuan aku, kak melati n mak hawa. yang lain?? tapi ustad2 kat mesjid uh bersemgat gila. dalam golongan 40an. kira kuat lagi. kaum tua?? taw bising je. ok part neh aku sengal. menu masakan berbuka ialah....

1. nasi telur...(festime aku jumpe nasik neh...sedap!!)
2.ayam masak merah...(ade air tangan kau tuh...konfem sedap)
3.daging masak kurma...(terbaikk ar ustad masak)
4.aca sayo...(pelik ak tgk sayo neh...festime gak tgk)
5.kuih buah segala lah...(sangat gigih aku memotong kau)

~balik umah aku teros membuta. petang ade khatam al-quran. pompuan x join ar mase neh. laki jek. mase len aku join ar. tahlil sekali. tapi aku x suke time neh mase org nak berselawat segala. mase tu la nak intebiu aku. macam tadek mase len je. aku neh jahat2 pon ade gak nak berselawat segala (riak ayat kau ne pesal?). again aku perhati, kaum muda sebaya aku tadek!!. yang ade macik2 n pakcik2 yg dah tua, ngan budak2 kecik. budak sekola mengah ade a 2 3 kerat tapi aku x gemo betol pesen bdk2 neh. tibe2 ak teringat cite kat tb9...
Tanyalah Ustaz...Yang tua dihormati yang muda disayangi...

Persolan demi persoalan muncul....

~Masjid x mesra remaja?
mungkin neh tanggapan aku. bila ku tgk semua kaum tua je. kaum nuda? nak salahkan masjid? x buat aktiviti yg menyeronokkan untuk remaja? seronok bukan bermaksud enjoy x tentu pasal. kemonlah. luaskan skop definisi enjoy ok. ak agak setuju. ak suke join mende3 neh pon sebab ada kak melati. selalu dorong aku. for those yg mmg takde member tp nak berubah?. seriously aku rasa tersisih mase mula2 join dulu, tapi berkat mulut aku yang mesra alam neh. aku selesa sekarang.

~kaum tua yg bekeng??
aku cakap bukan semua ok. sesetengah je. mungkin pemikiran org muda yang berbeza dengan org tua. tapi jagn kerana perbezaan itu sampi bergaduh. bila yang muda pegang jawatan mula cakap umo baru setahun jagung. umo melambangkan ketinggian ilmu seseorang?? kemon la. memang yg tua kena hormat. tapi bila dah pk gitu mmg memang kolot.

~jaga perangai boleh??
aku terkedu sngt!. bila ade "org terknal alim" kat mesjid uh gi amik air kosong. pastu komor2 then gi kat longkang selambe je ludah balik air uh. siap buat berulang kali. dye gi buat dari tingkap mesjid tu!. cuba pk sebentar la kan. dah komor2 uh maknenye air uh kotor. boley pulak pegi nak tmbak air uh dari tingkap mesjid. kalo kena org yg kat bawah? paling kurang pon turun la kejap. temapt wuduk pon bukan la joh pon kan. contoh yg baik??

~dok dendiam la kalo tanak buat...
kisah kaum muda neh. dah kalo tanak solat terwih tu boleh dok dendiam x? yang x solat pi wat grop pulak. gelak macam setan biarpon setan tadek bulan pose. men2 msg dengan sound efek. org dah pandang semacam buat muke bersalah satu saat je. pastu?? boleh x ko gi basuh pinggan kat belakng tu ke?? taw nak melantak je kan. yang laki boleh test power moto. sekali meletop moto aku kasi bunga kat kau. reti2 ar nak respek kat mesjid....

~berzikir dan berfikir...
aku perasan la kan. kalo kaum muda berzikir dye cam slow n jelas sikit sebutan. kalo org tua mak ih. laju je. pastu mule la sempot tarik nafas. bila mulut berzkir sertakan dengan hati. kalu dah sebut laju2 sempat ke otak fikir. aku tgk ade macik neh. time zikir konfem menagis. mulut x gerak mane pon. tapi air mata tu mesty ade. macik uh berzikir dan berfikir. memang aku sngatlah x suka bila zikir laju neh. kadang aku denga pon x brape nak jelas. taw la telinga aku neh bermaslah sikit.

nota kimia : mungkin pendapat aku neh macam bias sikit. tapi aku berfikir cara aku. bila aku fikirkan semula. baik mulakan dengan diri sendiri. kesah pasl org pasal ape. yang ditnya amalam kamu bukan amalan mereka. kalau kita beri contoh yang baik pastinya sekeliling akan menjadi baik. pasti akan berubah juga. akhir kata...




Contoh yang baik lebih bagus dari kata2 yg baik....



lagu neh buat aku menagis satu hari....T,T

Ulasan