Transfomer versi aku...





~sangat gigih ye aku. dah siapkan tempahan felt. tinggal lagi satu. waaaaa!!!! rase nak putus urat nadi. ik ini hiperbola. sekejap lg nak subuh. kalau aku letak kepala kat bantal. sekejap je dah offline. baik aku kekalkan online supaya aku boleh solat subuh. kang aku ne jenis x reti2 nak bangun kalau dah x tido. baik tahan mata sajaha ye je. 

~owh ya, tadi aku skaipe ngan cha. alaaaaa, cha tu. macam korang kenal kan. ok macam biasa. aku membebel dan membebal dan membebel. opssss. terbebal pulak. hikhik. back to topic. aku kalau ngan cha neh boleh kira satu kepala. satu kepala kalau time nak makan pastu abes makan dok cuci2 mata. kalau org solat jumaat suka makan megi kat starbak kmph. spesis2 manusia yg kalau nak buat nakal tu bolehhhh sangt lah.

Aku dan Dia di zaman batu...
~Aku.....merupakan seorang penolong ketua kelas yg sngt berwibawa. kehkeh. ini x tipu ok. aku suka jalan2. suka main2. x suka sngt stadi. suka tido lam kuliah. selalu kena pegang jawatan yg maha bnyk. ok...bnyk la sngt. ehhhhh!! jadi penolong bnyk kot keje. aku suka cakap. aku spesis mesra alam, mesra pengguna dan pelbagai lagi kad mesra. hikhik. aku ketegori manusia yg boleh lah kata kanak2 ribena.

~Dia......seorang budak yang suka stadi smpi muntah. siyes muntah betul2. bukan muntah main2 ok. x suka jalan2. asik2 blaja. result kemain lagi kau. x suka bergaul. x suka bersosial. x suka jalan2. x suka pegang jawatan langsung. x reti nak bermesra alam apatah lagi nak kad mesra petronas. huahua. boleh dalam ketegori budak-skema-dan-tak-reti-bersosial. asal aku datang kacau je stadi, aku dtang je stadi. bile aku blah x stadi pulak kan....(yg ini aku reka)....kehkeh

Zaman konon rasa dah besar masuk universiti...
~Aku.....ttansformasi yang maha hebat sedang berlaku. jadi semakin pasif. satu peningkatan ye. x nak pegang satu jawatan even ketua nak siapkan assigment. mmg kepasifan semakin menebal. dah x reti nak mesra2 alam atau buat muka manis. da x suka jalan2. lagi memerap kat bilik lagi bagus. yep...semakin negatif. 

~Dia...amboiii kemainn kau nyahhh. sibuk memanjang. asal aku tepon sibok. asal nak skaipe keje. asal aku nak masg outstation. macam yb cherating pulakkk dah. sibuk saje. slalu jalan2 konon2 nak lepaskan tensen. hahaha. ckp je la kau yang jeles kan jannah.

Transformer....
~bertukarrrr!!! macm cite katun pulak ye dak. somehow bila aku toleh belakang. aku tgk balik siapa aku yang dulu. lain. aku bukan aku yang sekarang. perasaan satu malam bila duduk di tangga kmph buat hidup dan cara aku berfikir lain. masalah yang tengaku hadapi pada masa itu yang membuatkan aku jadi begini. aku terlalu melindungi diri sendiri. sebab x nak sakit macam dulu, aku ubah diri tanpa sedar. sebab aku x nak rasa kesakitan itu lagi. walaupun aku sedar, ini bukan cara nak hadapi. that things change my whole life perception....

~tapi cha buat aku sedar, even aku dah x macam dulu. suka bersosial. suka handle event or what so ever. aku belajar menda baru. aku da start berbisnes. sesuatu yg aku x jangka aku akan cuba. aku x suka bisnes tapi sebab minat aku menjahit. semua bertukar. yeap...i'm trying to get the real me....make me realise...

V

V

V

 V

Identiti...
~ bila cakap pasal aku. aku ada banyk identiti. bukan maksud dye aku neh saiko. kejao gila kejap normal. bukan!!. bak kata lecture antropologi paling comel kat dunia "when you have different identities doesn't mean your are insane but it's about how you behave at certain situation". yup again setuju. bagaimana awak bersikap jika dalam kelas?? mesti jadik budak berjuruhhhh, skema, serious kan. kalau awak dalam kalagan kawan2?? mesti awak nak gelak2. kalau awak pergi konsert?? mstilah nak nyanyi2 kan. kalau awak jadi seorang "gila' semasa di konsert adakah bermaksud awak seorang yang jahat??? bila awak berperangai baik semasa di sekolah adakah bermakna awak baik???

The Real Me...
~aku x nafikan. sejak aku beljar sains sosial. cara kau berfikir lain. cara aku pandang sesuatu perkara pun lain. tapi alhamdulilah, aku masih ada support group. aku masih ada panduan untuk berfikir. meskipun agak serabai aku dengn segala isme barat. aku bukan perempuan yang senyap. aku juga bukan jenis terima dan telan. aku bukan jenis fanatik melulu. aku lebih suka berfikir cara aku. biarpun ada yang suap aku untuk aku jadi begini dan begitu. tapi aku masih lagi aku. aku yg memilih. untuk jadi siapa aku. aku sngt x suka bila org cakap..."perempuan mesti camni...bla2...bla2" ..... "laki mesti camni...bla2...bla2"....tipikal

Different me...
~kalau tengok fb, twitter, tumblr, blog aku. masih lagi ditapis. sebab aku juga sedar apa yg aku tulis, share, twet, blog akan dipertanggunjawabkan. friend n follower yang berbagai jenis dan ragam. aku mesti hati2. hanya di skaipe saja aku agak 'jahat'. kerana disitu hanya ada kwn2 aku yg rapat. it like my personal area. walaupun x personal sngt. disitu ada kawan yang memahami siapa aku. di sebalik labuhnya tudung aku. disebalik senyapnya aku di kalayak ramai. disebalik kepatuhan aku pada badan tertentu. disebalik tangisan aku. meraka itu yg mengerti aku. aku rasa bebas nak lontarkan apa yang aku rasa. sebab aku tahu. aku ada meraka2 yg memahami aku untuk betulkan aku. aku juga ada kelemahan. krana aku pendosa. yang selalu berdosa. yang tak terlepas dari dosa.





~aku dah penat puaskan hati org. jadi aku hanya puaskan Dia. dan aku x kisah org cakap aku apa. kerana aku dah lali. layan jap video panas!!!!





Qalbun Salim




~ dah lama aku x blogging kan. macam la penting sangt bloging aku kan. skill nak tahan mata petang2. dugaan weh petang yg ujan neh. oppa tanye asal x mengarut kat blog. jawapan nya sibuk. konon alasan. there something nak tulis. tapi tahan diri. kang terkeluar tah pape. tapi yang neh aku nak citer. dah berapa lama aku peram. maap lah ayat yang santai gila tahap gaban. kalau masuk exam kantoi gila sepoloh kali kena repeat.

*petang td x jd nak tulis aku bia je laptop neh...smbung pulak malam*

~ini dah cerita malam. aku nak buat pengakuan. aku nak mintak ampun kat BRC sebab x mampu nak gi open day. aku terpaksa belot sebab gi Cempaka. ngehngeh. dah sape suh Sucie buat aktiviti yg aku suke. kan da terpaksa belot. disebabkan bunyi2 yg buat aku stress. aku lari. siyes aku stress ngan bunyi2 itu. aku x suka lah. dah la sbelah je. bunyi yang terhasil sngt jelas ye. balik dari Cempaka okey sikit aku rasa. jiwa nie kosong nak makanan lah. asik isi perot. mane x besar. yang jiwa x isi plak. apekahhh??

Qalbun salim...
~entah kenapa lah aku nak buat tajuk entry ini begini kan. maksudnya hati yang tenang. macam nama madrasah lam cite 7 petala cinta buta pulak. opsss. sebab dari petang tadi aku cuba menulis sesuatu. tapi macam stuck. lekat. jam otak. x lepas. ade sesuatu nak tulis. tapi aku cuba tahan dari tulis perkara yang x pekdah. kak ude suh tulis pasal bulatan gembira ke, islam ke, tazkirah ke baru dapat pahala. hemmm, nak cakap aku bnyk ilmu agama nak share x de la sngt. tapi kalau apa yg berlaku lam idop ak, aku cuba terjemahkan ke arah yang baik. mungkin boleh kan...

Tali atau rope...
~entah kenapa ayat ini selalu aku fikir2....

situasi di sungai deras. di depan mata-- manusia lemas.
kau boleh hulur segala jenis kayu dan pelampung.
kalau tidak disambut kembali--
bermakna dia memilih mati.
dia memang tak mahu ditolong.

kita takkan mampu selamatkan orang yang tak mahu diselamatkan.

bagilah alasan apa.
tak mahu kawan kita makin hanyut bergelumang dosa.
tak sanggup kekasih berterus dengan dadahnya.
tak kudrat pandang ayah mabuk setiap masa.
tak ingin lihat saudara tetap tak beragama.

kau seret dia balik,
kau bilas dengan 77 air kolah masjid,
kau jemur dia di puncak bukit--

selagi dia tak mahu dibantu;
dia TETAP tak mahu dibantu.

pertolongan--
wahai sekalian manusia--
datang dari DIRI kita sendiri.

maka berhenti jadi pahlawan.
orang--
kalau tak mahu ditolong--
akan melawan.

kredit : kak fynn jamal

~ianya. aku setuju sngt dengan kata2 ini. pertolongan untuk berubah datangya dari Allah dan diri kita sendiri. kalau  mmg dah bnyk alasan. kita sendiri x boleh nak tolong. orang itu memilih kan. orang dah beria nak suh kau pakai tudung tapi alasan nya.

kalau pakai tudung buat jahat, baik x payah

kalau pakai tudung tapi x  ikhlas baik x payah

kalau pakai tudung sebab mak ayah paksa baik x payah

kalau pakai tudung tapi nak pakai lawa2 buat apa

amboiii....
~bnyk betul ye kalau2 kan. tapi kan kalau mmg Allah dah bagi ruang untuk kita berubah. Allah dah kasi kawan2 yang baik untuk support anda. Mak ayah pun doakan anda. tapi kalau anda mmg memilih jalan lain. apekahh??? tapi jangan sampai kita jadi org seperti di bawah ini. nauzubillah....

dan Kami adakan tutupan di atas hati mereka dan sumbatan di telinga mereka, agar mereka tidak dapat memahaminya. Dan apabila kamu menyebut Tuhanmu saja dalam Al Quran, niscaya mereka berpaling ke belakang karena bencinya (Al-Isra : 46)

Tahukah anda...
~ada juga orang yang dalam proses memikir. proses ini adalah dimana ya seseorang itu nak berubah ya saudara saudari. hikhik. apekah ayat berita neh. tatkala hati nak berubah. mencari2 masa sesuai untuk berubah. mencari kekuatan untuk berubah ke arah yang lebih baik. tatkala itu pelbagai perkara muncul. apakah persepsi orang nanti. bagaimana cara untuk berubah. mampukah aku untuk bertahan di jalan ini. berjuta2 tanggapan muncul.

Qalbun yang lemah...
~tetibe nak campo arab n bm an. hehehe. yeppp, aku pernah rasa. minta dikuatkan hati. mengharap ada yang mendorong. dan kawan adalah harapan untuk aku sentiasa diingatkan. sebab aku baru bertatih. aku masih lemah. berdiri dengan kaki yang terketar2. mengharap ada yang menghulur tongkat aku terus berjalan. dan akhirnya aku cukup gagah untuk berjalan sendiri. tatkala aku sudah mampu berlari. aku sentiasa seiringan dengan rakan yang membantu aku satu ketika dulu.

Qalbun yang kacau..
~kawan2 selalu tnya. kenapa aku selalau menagis. dah macam hobi tahu. smpi naik muak kawan2 tgk. tapi there are certain people know why my hobby is crying. mereka2 itulah yang memapah aku satu ketika dulu. yang meminjamkan bahu mereka untuk aku menangis. yang selalu tahu galaunya hati aku. aku pujuk hati. menangislah tapi jangan putus harapan. sebab aku memang manusia berdosa.

Qalbun yang gagah...
~buat sahabat yang kuat. bantulah mereka ini. aku pernah merasa. yang aku harap dorongan. bukan ejekan, makian, hilaian hatta mahupun diperlekeh. sebab itu aku x suka memaksa seseorang untuk berubah drastik. iyaaa, hijrah itu payah. menjanjikan selautan airmata. aku merasa itu. tetapi bantu mereka merasai manis nya iman seperti kalian rasai. jadikan diri anda sebaik2 contoh buat mereka. kerana mereka belajar dari mata dan fikir. bukan dengar dan telan saja. bantulah mereka yang dalam proses memikir ini. ajarlah mereka dalam diam. dengan akhlak kamu itu.

aku akui, aku bukan sebaik2 contoh. tatkala aku selalu melihat sekeliling aku. mereka lebih baik dari. sungguh aku cemburu. kenapa aku x jadi seperti mereka. kenapa??. dan aku akui juga, tatkala kadang kala aku tersasar. sekali lagi rakan. bantulah aku. sedar kan lah aku. iyaaa, aku kasar. bahasa aku kadang kala juga mengguris. sekali lagi, sedarkan lah aku. sebaik2 balasan buat rakan hanya Allah saja mampu balas.


p/s: semakin mengarut di twitter....post pon mende x penting =="

ini kisah cinta....


~tadi baru abis skaipe ngan member yang jauh di dumi jordan. aku di bumi sarawak. dulu, aku selalu datang bilik dia. baring atas riba dia. aku menagis. tatkala aku jiwa kacau dia aku cari. semacam kenapa aku rasa nak beborak dengan dia. rindu yang teramat. mmg kami jauh, tapi hati kami dekat. sembang2 orang pompuan. dah sabet2 ke gerek2....boyfie...mr zauj lah. khitbah lah taaruf segala bagai.

~tatkala cuti mid semester ini banyak megajar aku di tempat orang. aku pulang. tapi bukan kerumah. lebih pada melihat dunia dan manusia. aku kumpul cerita2 manusia. cerita cinta manusia. bnyak. sungguh bnyak. ada yang baik. ada yang tidak. cuba melihat dengan pandangan rahmat. kerana aku juga selalu khilaf

~imbas kembali kisah cinta manusia di sekeliling aku. pelbagai. ada yang bertahan dari sekolah hingga nikah. ada yang putus di tengah jalan. konflik. anak luar nikah. orang ketiga. mainan sihir. ibarat novel menagis di tepi pantai. bertahun berpisah akhirnya bertemu kembali. tatkala aku berfikir kalaulah dibuat novel kisah ini x habis. aku renung kisah cinta aku sendiri. kosong...

kadang...
hati ini terusik jua. nak pendamai hati iatu seorang lelaki. 
tangan ini terasa mahu di bimbing. kejalan akhirat dan dunia.
mata ini terasa mahu merenung. seorang lelaki dengan penuh kasih sayang.
langkah mahu di susun. seiring dengan mr zauj.
bibir mahu menutur. kata2 yang indah.

tetapi...
hati ini mahu dijaga. cintai pemilik cinta dahulu
tangan ini perlu menadah doa kehambaan
mata ini terbitnya air mata kekhilafan
langkah atur ke jalan pembaris
bibir mengalir kata pujian maha agung

~kan da keluar jiwang2 aku kat atas tuh. hahaha. mmg terusik jiwa ini. tapi aku x berfikir bnyk mana. kerana bukan dalam perancangan aku lagi. yang aku tahu bersedia secara mental, ilmu, psikologi. buat amali sikit dengan anak orang. hahahaha. sedang membaca Langit Ilahi. ilmu sedikit. bagi yang rasa dah nak kawen amat digalakkan baca. bagi yang x rasa nak kawen  lagi pon baca jugak.

Langit Ilahi

pesan buat kawan di jordan : 
~mun kamek  madah apa2 yang sik nyaman kitak paham jak kamek suka ngerco. mun ada masa bersusei gik. kitak gago jak. kitak sinun nyaman slalu eyp. sayangggggg kitak....^^,

apa yang kau rasa...




~dilukis semasa kelas komunikasi. terlalu ke"ayah"han suaranya. kadang2 menarik aku nak dengar. kadang2 x jugak. pantas jari capai pen di tangan kawan. gediikk. tangan sendiri ada pen nak sebat orang punya. aku bg pulak pen aku kat kawan. gelang2 kawan. smbung dia salin nota. akuuu??? gedik lagi tangan sebat kawan sebelah jauh punya highlight kaler biru. sebab aku mmg x de highlight. harharhar.... sorong tisu yg aku lukis pada kawan sebelah....

"owhhh, paham2. ko nak cakap kalau pompuan x berapa nak baik dapat laki x berapa nak baik lah. kalau pompuan solehah dapat laki solehah lah"



~terkesima aku. sebenernya aku x fikir apa2 pon masa lukis mende alah neh. yg aku tahu aku lukis. tahu lah x cantik. sila lah kutuk ye. aku spesis cepat mata layu bab2 dengar neh. sama ada aku kacau kawan x pun aku buat kerja x pekdah. kadang kala aku pon tanak tido. bantai pi dengar radio lam kuliah. pelajar yg berwibawa kan aku, fullstop. aku malas cakap sal tido2 neh...


*putus asa*

~td ak tunjuk gamba dp fasebook aku yg baru kat rumate sengal. akuuu sukeeee sngt. sebab kaler ijo. ade lolipop. hehehe. cakap je la ko kempunan lolipop. tah mane aku cilok gamba uh. tahuuu dye cakap ape??? orang neh x tutup aurat lah!!!. aku tgk. mmg pon. x nmpk muke pon tapi nmpk la rambot dye, pakai sweater ijo ngan hoodie. yepppp. dush2x. kena tas pale. then aku terfikir....

mmg bukan aku yg tayang2. tapi kalau benar aku x suka orang tayang2 kenapa harus aku letak gamba yg tayang2 macam tu. kalau kita nak semua berubah agar semua org x tayang. then, patut bermula dengan diri sendiri.  x payah lah aku yang nak letak gambar yang tayang2 macm uh. cakap x serupa bikin....*cakapkatdirisendiri*

****rewind balik****

~x berniat pon nak tulis bnyk2. kang lg terbnyk "beban" aku bawa gara2 tulis x pekdah kat blog. kang kena "tanya" kat "sana" nak wajab aperrr la kan....

konklusi : apa yg korang rasa bila tgk gamba uh??? sila lah komen...kalau rajen *mate ke atas, tangan ke bahu*