niqab.....@__@


haihhhh...wase mak nulih lagi....arini ana x tido langsung....x taw nape....ngadap keje biologi yg perlu dihantar pada 7.30 pagi hari rabu 1 september....huhuhuhu....sblm masok pejabt uh....adehhhh....asam garam idop sbgai pelajar....results mid semmester yg x berape nak bagozz....

Al-Kesahnya....
aritu jenjalan ngan uda...nak beli kasut raye la katakan....patu ternampak seorang perempuan....x berkelip ana tgk...siap tarik tangan uda lagi suh tgk....dye pakai niqab....fuyooo....cantek glerrr....mmmg ar nmpak mate je n tangan je....tapi ana wase cntik ngat....huhuhuhu....ana masih manusia yg normal ye....ekekekeke....

fesyen...
haihh...ana da lali dengan fesyen zaman skng kononnya busana muslimah.....dan ana da lali dengan fesyen pakai baju adik 8 tahun punye....dan ana da lali dengn fesyen aurat itu hanya pada rambut je.....dan sgale jenis fesyen yg plek2 la....tu yg ble tgk org pakai niqab ana jadi jakun jap...heheheehe

Terdetik lak....
kan besh klu ana pakai camtu...huhuhu....tapi ble pk blek...biarlah istiqamah...ana nak pakai tudung labuh dan berstokin cam skrng un....amik masa yang lama....nak cari kekuatan....dan akhirnya ana selesa....adakah ana akan pakai niqab??? hanya masa menentukan...huhuhu

Tertutup itu cantik....
macam barang kemas yang dijaga....pasti cantik...begitulah wanita...lagi ditutup lagi cantik bukannya lagi ditayang lagi cantik....cantik itu subjekif...setiap org ada definisinya....bagi ana....cantik itu terletak pada akhlak yang baik...tapi ada juga yang lihat luaran dahulu....bak kate org puteh "don't judge a book by it's cover"....

Hadis Rasulullah riwayat dari Bazzar dan At-Termizi menjelaskan,

“Sesungguhnya wanita itu adalah aurat, setiap kali mereka keluar, syaitan akan memperhatikannya.”


~ doakan ana kuat ~

bertuahkah ana????


haihhh....manusia...mmg x pernah bersyukur dengan apa yang kita ada....

Dari Ibnu Abbas dan Anas bin Malik radhiallahu 'anhum bahwasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Andaikata seorang anak Adam - yakni manusia - itu memiliki selembah emas, ia tentu menginginkan memiliki dua lembah dan samasekali tidak akan memenuhi mulutnya kecuali tanah – yaitu setelah mati - dan Allah menerima taubat kepada orang yang bertaubat." (Muttafaq 'alaih)
jeles ngat neh...
ana jeles...jeles ngan rakan2 ana yang belajar di uia...peluang mereka untuk belajar agama sngat luas....tersangat luas...hanya hati dan kehendak sahaja menentukan.....haih tu la....dulu mak suh blaja arab x mo....patu ble da besa camni mule nak menyesal....iya...meskipun rakan ana kata kat uia uh sme je cam kat universiti len......juz org yang hipokrit je lebih...tapi bagi ana...kat mana pun kita duduk....hanya iman yg menentukan diri....

main point nyer....tersangat jeles sbb peluang belajar agama tu luas sngat.....

Otak berfikir....
rugi betul la....x isi mase upu uh....adeh....menyesal yang teramat sngat....

Hati berbicara....
pastinya ada hikmah....dah nak dekat satu semester ana di kolej matrikulasi ni....banyak ana belajar....sesuatu yang ana x dapt belajr kalu ana belajar di uia....sesungguhnya Allah itu tahu apa yang terbaik buat ana...


Kesimpulannya....
ana gembira dengan hidup ana seadanya....ana x mahu mengejar sesuatu yang belum pasni sedangkan di depan mata tertinggal...pandaglah sesuatu dengan mata hati...InsyaAllah...pasti ada hikmah....jangan terlalu megatakan hidup sendiri malang...kerana ada org lain yang lebih sukar dari kita.....


BERSYUKURLAH......

Travelog Haji n Travelog Dakwah......





Ya Allah....
titisan jernih itu mengalir kembali.....mengapa....hanya ana yamg tahu...tatkala 17 Ramdhan datang...terasa masa semakin singkat....kadangkala ana terasa tidak mahu bulan ini berakhir....Ya Allah....Kau jagalah hati ini....bantulah hamba ini....terasa mahu mencoretkan sedikit rasa ana....




Travelog Haji n Travelog Dakwah...
ana masih ingat....kali pertama ana dengar pasal buku ini dari cikgu biologi ana.....pn che anisah..cikgu tu masuk kelas ganti...jadi cikgu biarkan kami buat kerja sendiri...dan ana tengah buat latihan math....x amik kisah ngat pe yang cekgu uh cakap....FOKUS....hahahaha....dan cikgu tu pun bercerita mengenai buku itu...ana hanya dengar tak dengar...cikgu tu mmg islamik sikit...sangat penyabar...sayang sangat kat cikgu tu....:))





Perpustakaan SHAKS....
ana mmg suka baca buku....dan ana selalu pinjam buku...buku yang akan dibaca sebelum tido....dan mugkin sebab tu ana pakai spek skng neh....kes bace dalam gelap...kalau da khusyuk ngat bace....huhuhu....da satu hari ana berkata dalam hati...

"Ya Allah, kau tunjukkanlah satu buku yang betul2 akan memberi kesan pada diri ini....seseungguhnya Kau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambamu ini...."


dan ana terjumpa buku Travelog Haji....dan ana teringat akan kata2 cikgu anisah....ermmm...pinjam je la....

bermulanya kisah...
buku yg ana hanya baca sebelum tido....sangat meyentuh hati ana....memang ana menagis....buku yang ditulis kerana rasa takutnya kepada Allah...usaha diri penulis mencari makna haji yang sebenar...pada masa yang sama mendidik diri yang jahil akan ilmu agama....Ya Allah....kuatnya dia mencari makna disebalik hidup ini.....berusaha menjadi hambaNya yang LUAR BIASA....bukan yang....BIASA2 je.....seperti memahami diri ana yang sedang mencari makna hidup ini....dan ana mmg mencari buku yang seterusnya...Travelog Dakwah...

Berkongsi....
ana pernah mencadangkan buku ini pada ustazah ana....ustazah faizahanum...ustazah yg bnyk membantu an....penguat ana dikala hati ini mahu berubah....sering meminjamkan buku kepada ana....pemberi motivasi ana.....dan satu hari ustazah berjumpa dengan ana...."Jannah, terima kasih banyak2 sebab bg saya baca buku tu.....lepas tu saya terus saya suruh suami saya baca....mmgu depan terus saya dan suami daftar pergi haji".....Ya Allah....gembiranya ana masa itu....Alhamdulillah....ustazah baru habis melaksanakan umrah....ustazah telefon ana lagi...."saya doakan yg terbaik buat jannah kat sana...."

Satu hadiah seribu makna.....
ana mmg rasa buku ini banyak mengubah ana....dan kerana itulah ana hadiahkan buku ini kepad adik dan rakan ana....mmg ana sangat megharapkan mereka menemui jalan yang benar...kerana ana tahu sukarnya seorang remaja yang lemas dalam dunia ini mencari matlamat hidup....mengharpkna mereka jua akan menjadi muslim dan muslimah terbaik...kerana ana syangkan mereka.....




*sekian lama tidak menulis....tetapi sesak di dada meyimpan seribu satu rasa hanya terubat kerana itu......

seuntai ingatan....terimbau seribu kenangan....


Miss these moments:
~gado manje ngan ka
~gado btwol2 ngan ka
~mse mkn ngn ka,sokmo amek nsi byk2 ps2 ckp xlalu na mkn
~mse ka ske wat hot
~mse ka bg tazkirah
~mse mara2 ko bile aja ngaji
~mse smyng jmaah, ko ajak g sof dpn
~mse ko gelak,mmg selok
~mse ka ngajo sjarah n bio, tgn mst gerak2
~mse ko pkai tdg, susa na tgk tdg sting
~mse ak mara2 kalo ko tido lam kls
~n saat kte baek2 lps gado. masing2 wat muke gedix :D



SMS.....
sangat tacing....diberi kawan ana.....Ya Allah...rindu itu kembali....kuatkan hati ana....rakan di kala ana sukar....zaman persekolahan....rindunya....

Hidup perlu diteruskan....
haluan kami berbeza...meskipun jauh di mata....dia selalu dalam doa ana....mengharapkan terbaik untuk dirinya....ukhwah ini kerana Allah....perpisahan itu mmmg perit....yakin dengan takdirNya adalah penawarnya.....


Erti Sahabat....
penasihat ana....pendengar yang setia....tegur dikala ana salah....penyejuk hati ana dikala resah....penguat ana dikala lemah.....seribu satu erti hidup ini dikongsi....sangat memahami perangai ana yang keras hati dan ego neh....ana jua berusaha menjadi kawan yang terbaik untuknya....

Ukhwah Fillah Abadan Abada....
indahnya hidup ini apabila matlamatnya keredhan ALLAH....dia tetap kawan ana sampai bila2....meskipun dia berubah....dia tetap kawan ana.....

"Tidak beriman seseorang muslim itu sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya"(riwayat Bukhari)"


bebelan ana kepadanya kerana ana syangkan nya....ya...ana pernah marah dengan dia....kerana ana rasa dia telah buat salah....smpai menagis2 bila ana tahu dia buat begitu....sabarlah duhai hati masa itu.....nasihat demi nasihat buatnya....semakin kita syang seseorang semakin prihatin....


*biarpun Ramadhan kali ini tanpa dia seperti tahun2 lepas....ingatan dia untukku sentiasa ada.....:))

datang lagi......^_^


salam semua.....rindu yang lama bertandandang di hati ana....menantikan Ramadhan....penuh barakah....mengharapka seribu pengertian...perubahan pada diri ini...keredhaan Allah yang didamba....malam Lailatul Qadar ditunggu....


sungguh ana berharap bulan ini tidak akan berakhir....kerana barakahnya, keampunannya dan rahmatnya....meronta2 mencari makna sebenar matlamt hidup ini....syukur yang tidak terhingga kerana ana masih bernafas....diberi peluang untuk mencari bekalan di sana....pada bulan Ramadhan ini...masih sempatkah ana bertemunya di masa hadapan???....hanya Ya Rabb yang tahu....


ana seperti ummi pula...huhuhu...nama yang lekat dari skola menegah lagi...mungkin kerana ana suka membebel cam mak tapi islamik skit...hehehe...cuma kadang2 rasa sayang dan prihatin pada rakan kot....bangun sahur....buat air...kes nak jimat budget neh...hehehe...kejutkan rakan....


"bagun!....nanti ummi bebel...."....kata2 rakan ana...buat ana tergelak....hehehehe...terawih yang dirindu....meskipun berbeza dari sekolah....tapi pengisian yang berbeza....memahami maksud lebih penting dari hanya mengikut sahaja....rindunya pada sekolah....rumah....hidup perlu diteruskan....kerana dari itu kita akan belajar erti "pengembara di bumi Allah"....



*hari ini ana perlu bagi tazkirah pada tutor....huhuhu...tapi x taw nak wat tajuk pe....adoiii....berlakon sebagai miss jenny....muet.....madam zacky...pliz extra marks...:))

harga setitis air mata...T__T


berjalan di bandar kuantan bukanlah sesuatu yang meyeronokkan.....ana lebih gemar berada di sungai berkelah...memancing di tali air depan rumah bersama adik....membebel kat adik2 sebab rumah bersepah.....hehehe.....dan satu kegemaran ana ialah menagis.....senagnya hati ini tersentuh....laju je airmata untuk mengalir....mengapa ya.....


Mengapa....
adakah di seblik senyuman dan gurauan ana tersimpan seribu satu rahsia...ana je yang tahu....pernah anda merasa....satu hari yang sangat mengembirakan....bergelak ketawa bersama rakan.....bergurau bersama keluarga....da pada saat tangan ditadah seusai solat....laju saja air mata mengalir.....meraskan takdir hidup ini terlalu bagus untuk kita...dan bertapa TIDAK bersyukurnya kita dengan nikmat ALLAH.....puas kita bergembira dengan nikmatNya.....tapi sedikit sahaja kita berterima kasih.....


makna air mata buat ana....
penguat ana....dikala saat sukar...hanya ana n Allah je tahu....juraian airmata mengiringi doa....penguat ana di saat lemah.....bantulah aku Ya Allah...bila mendengar Ayat2 Cinta Ya Rabb.....rasa takut itu datang....mengalir titisan jernih...besarnya kuasa ALLAH.....tunduknya kita pada yang SATU....tapi tiada air mata untuk yang sia2....bak kata org...perempuan mmg sensitif....sikit2 nak nagis....tiada kesan di hati ana....kerna ana tahu mengapa ianya mengalir.....


penyedih orangnya....
buat yang megenali diri ana...pasti tahu...ana suka menagis...."jannah ney slalo sedeh la...x bek la..."...kata2 rakan.....acap kali rakan dihubungi....mengadu....bersyukur ana dikurniakan rakan yang memahami....pendegar yang setia....terima kasih teman....mengisi kelompongan hidup ini dengan ukhwah...

Pesan ana buat semua....

Nasihat Nabi SAW dengan sabdanya : ingatlah MATI! Demi Zat yang jiwaku dalam kekuasaaNya, kalau kamu tahu apa yang aku ketahui tentulah kamu akan sedikittertawa dan banyak menagis


bukan ana mahu bersedih sepanjang masa....cuma dikala rasa itu datang....terasa ingin meluahkan.....bak kata kawan ana..."enjoy this life lah..."....Insya Allah...ana kan cuba beri yang terbaik untuk hidup yang sekali ini....hanya untuk keredhaanNya.....


*Ramdhan kian menjelma.....kutiplah setiap pahala yang dijanjikan Nya....dengan seribu satu amalan kebajikan.....:))

apabila fitrah menjadi U-turn......


hari ini ana terasa mahu menulis..bukan la taip....hehehe...ana mahu menunaikan janji ana pada rakan ana....menulis blog ni kepada si sahabat penyenjuk hati ini....pernah si rakan mengadu pada ana...."kenapa aku suka kaum hawa yang sejenis dengan aku ha???".....

Terkejut....
Ya Allah...masa tu ana sangat terkejut....tidak menyangka....ana cuba menerima hakikat....ana juga tak boleh salahkannya 100%....mungkin ada yang menyebabkannya berfikir begitu.....hakikat dunia akhir zaman makin hampir....rakan yang kelihatn seperti biasa....seperti wanita lain....rupanya ada sesuatu yang tersirat di hatinya....


Perwatakannya....
agak ganas macam lelaki.....cakap pun ganas...hehehehe....ana layan je...tapi masih tahu agama n solat...masih memakai tudung walaupun berbaju lengan pendek...kadang2....erm...bab tu ana tak nak sentuh....

Luahannya....
ada dia menyatakan perasannya pada laptop ana...ditulisnya segala rasa mengenai si perempuan yg diminati nya...ingin sekali ana postkan di sini...tapi dia x mahu...x pe la...ana hormati keputusannya...ana juga bertanya lisan....mengapa....bagimana....bila...dan sebagainya...menjadi pendengar adalah lebih baik....nasihat perlu datang darp fikiran yg waras....

Ana pula....
tetap melayannya seperti biasa....hari2 yg berlalu....ana perasan juga yang kawan ana selalu memerhatikan si perempuan itu....ana cuba alihkan perhatiannya...jangan terlalu layan perasaan....tatkala sedang itu syaitan sedang bergelak ketawa dengan kelalaian kita.....

Satu hari....
dia berkata pada ana "aku x ley suka kat pompuan, sbb satu ari nanty ak nak kawin ngan laki gak"....lega juga ana.....sepanjang ana hidup...pelbagai kes sebegini ana dengar...di asrama.....kawan2 di kampung....masa itu ana terfikir...kenapa????

*melihat mimi,pyqa,cikin n fazira terlena di katil ana....x pe la...layan tetamu itu dengan sebaik2nya.....memberi bukan bermaksud berkurang....tapi lebih bertambah......:))