takdim.....?????


dikala semua da tidur...ana berjaga....kenapa??? sebab semua tidur awal....pukul 9.00 malam da off....awal la...hehehe...suda lama penyimpan tajuk neh....kenapa???? sebab ilmu di dada kurang....kiranya....da rasa ilmu cukup la ni kot.....tu yang tulis.....bkn la....taip....huhuhu....


Al-kisahnye....
neh sume bermula ngan kawan ana...namanya....Dr.nana humaira...hehehe...padahal kami neh sebaya jep...perkenalan kami selama sebulan sahaja di kmph....tapi telah membuahkan rasa sayang dan ukhwah yg sangat erat....dia pernah menagis di riba ana....dan ana pernah menagis dalam dakapannya....indahnya persahabatan apabila kerana Allah....rezekinya di negeri orang....sukar juga ana menrima....tapi itu takdirnya....dan takdir ana jua...ana pasrah....


Takdim....
apekah itu??? yg ana tahu pasal solat jamak takdim and so on........didorong rasa nak tahu...ana search di google....tapi x jumpe.....tapi definisi yg baru...ana dpt petang tadi.....bila baca blog Dr.nana tu la....menurutnya cmani la lebey kurang

"Seorang lelaki suka seorang budak perempuan, lepas tu dia tak nak ada hubungan yang tak sah tu... tapi dia chop dulu budak perempuan tu. Lelaki tu kena bagitau la ayah perempuan tu..."pakcik, saya takdim dulu anak pakcik.".....ana copy sebijik2 dari blog dye



apa beza ngan tunang???

dalam kes neh...x de cincin.....juz perjanjian mulut je....x sme la cam tunang.....adam n hawa tu takkan berhubung....hanya melalui ibubapa masing2......kalau tunang akan ada masa untuk saling kenal hati budi masing2.....kiranya langkah pertama sebelum bertunag kottt...tapi sudah tentu si adam n hawa kena jaga hati dan perasaan masing2....kira da ada label kat dahi "SAYA DAH BERPUNYA....SO....JANGAN NAK TACKLE SAYA".....hehehehe....camtu laaa lebey kurang....paham an sume...:))

Apa baiknya takdim neh???

baru ana tahu yang takdim neh ada juga dalam syariat islam....yang ana tahu tunang dan nikah je.....couple2 neh x de....huhuhu...takdim berfungsi mengelakkan zina hati....biasalah manusia....suka pada seseorang adalah fitrah....tapi kadangkala rasa fitrah ini disekat oleh bnyk masalah dan komitmen lain yg lebih penting...seperti nak cari duit dulu....masalah keluarga n paling biasa sebab nak belajar dulu....jadi....yang laki tu bolehlah takdimkan hawa yang diminiatinya....supaya ketika adam tu mengerjakan komitmen yang lebih penting.....x de la si adam susah hati....hawa yang diminatinya akan terlepas ke tangan orang lain....


Adam je ke ley takdim???

sebenarya adam dan hawa boleh buat takdim ni....tapi biasalah hawa ni kan pemalu....nak cakap pasal mende2 neh....hehehehe...jadi lazimnya adam la buat dulu...tapi bila dibuka lipatan sirah.....Siti Khadijah yang melamar Rasulullah SAW dahulu....jadi tiada istilah perigi cari timba....

Tunang lak???

neh berlaku lepas takdim.....rasa da serius nak jadika hawa itu suri hidupnya....ngee....lepas da settel sume komitmen carik duit la...blaja la...pe la....ley bertunag....mase neh la ley kenal ngan lebih mendalam....mase takdim.....hati berkenan je.....tapi perangai tak taw ok x....masa ni la kenal.....klu x berkenan ley putus tunag....tapi persepsi masyarakat...."neh mesty sebab pompuan tu ader laki len"...."laki tu yang terok perangai....bla...bla...bla..."...itulah org akan cakap....bila bertunag x semestinya kawin...ni proses suai kenal....cam orentasi mse form 1.....


Walimatul Urus....

ni kalau da tekad la nak kawin....bkn main2 la isu neh....tak khatam lagi bab neh....jadi tak taw nak tulis pe....hehehehe...kne gi amik kursus kawin dulu ar....that the story....hehehehe...sume berkisarkan Dr.nana humaira yg telah ditakdimkan oleh seorang lelaki...makseh bebanyak gop kat Dr.nana neh....sbb dye ana terase nak meyelidik....kan bagoz kalau dapat sertakan hadis atau dalil2 yang kukuh....tapi ana x jumpa pun...x pe la...paling kurang ana da taw sket....


*arini Nifsu Syabaan.....selamat beramal semua.....ana terkilan sedikit...hanyutnya ana....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

nak komen? nak sentap? nak maki? nak puji?
aku tak kisah pon....
theee XD