Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2010

penantian yang sudah berakhir....

semua sudah selesai....jgn menyesal... kerana itu adalah usaha kamu... keep ur life go on.... belajar tuk trima takdir.... percaya atau x??? ana x mengis.... keran apa??? i know what i'm doing... then...this is the best for me.....
~~learn....~~ =-="

konflikkk....

Imej
hurmmm...rase nak blogger before sleppp....debo ne...esok kuar result PSPM....waaa~~ seram klu x pas pointer 2.00 ke atas kne kuar matrik..patu...kawen la...da nak wt pe lg??? hikhik...(mood x brape nak betol...) =_="

ase nak tulih pasal tajuk nie...sbb slalo nagt ader konflik dlm idup ana...hurmmm...idop mmg x le larik dari maslah...keran di situlah terletak kemanisan hidup...:) tp ana slaloo ngat nages klu ader konflik....kadang2 marah gak kat diri sndri....tp nak wat caner..huuu~~

bnayk ketegori konflik...tapi ana nak ckp pasal kwn...sbb tgh frust ngan kwn...pujuk aty ngan stu hadis nie...



lebih baik bersabar dalam menjalinkan silaturrahim daripada tidak menjalinkan silaturrahim dan tidak bersabar....


banyak kali berhadapan ngan konflik...org berbeza...maslah pun berbeza...nak atasi pun berbeza ikut perangai msng2...kalau ana...lebih baik diam dan mengalah...macam pengecut je an bunyi nye...tapi ana lebih suka begini...daripada bermasam muka...sakit hati nak rendahkan ego...rase c…

gugur lagi butir2 jernih....

Imej
hari ini ana tulis bingkisan yg x seberapa...harap dapat menjelaskan...kadang2 x semu kita boleh katakan dgn ungkapan lidah...hanya sedikit dari diri ini yg serba khilaf...



ditanya, disoal....

tah la...ramai org tanye...nape ana slalo nages...jelas nagt ke ana nages??? x de ar smpi meraung2...jap2...ana ase..ana nages mse solat je...hurmmm.....td kat masjid...kak aina...tanya...hannan pun tanya....mate merah tapi bibir cuba tersenyum...balik bilik...mama tanya...cikin da slaloo tgk ana nages...



airmataku...
hanya untuk Allah tuhanku...tempat ana mengadu...benar...hati ini cepat tersentuh...kerdil rasanya...tatkala tangan di tadah...mengimbau satu hari yang lelah....menghitung dosa..sepenuh azam tak mahu mengulangi di esok hari...tatkal diri di marahi sendirian...lemahnya ana...dengan hidup ini...membandingkan dengan nikmat....bodohnya membalas nikmat Allah dengan dosa2...



apa yang perlu ana katakan...
seusai solat jemaah...di ambil masa hanya ana dan Allah...mengadu segala macam...ya...ana …

sanah helwa....:)

20 zulhijjah 1431 hijrah...

genap umurku ku 19 tahun...
menurut kalendar islam...
tapi klu ikut masihi still 18 lg la...
heheheheh....

ana smbut sesorang...
tiada hadiah...tiada lagu besday..
tiada kejutan yang karut-marut oleh rakan...
hanya ana dan Allah...
cara ana....

19 tahun jangka yg sngat panjang...
siapakah ana...
persolan yg masuk minda...
Bnyak bermain...19 tahun....
lama ana bernafas...
apa yang ana buat...

~ditegur rakan..."jannah, ko ne kuat ngat nages la...kalau kite slalu nages org x kan hargai airmata kita...sbb slalu ngat nages....
~ana jawab..."air mata ini bukan untuk yang sia2...kuat menagis kerana dosa adalah lebih baik dari ketawa dengan dunia yg sementara..."

written by Yahya Zainal Abidin....

Imej
skang jam menunjukkan pukul 3.32 am....ulang taip am....wawwawaw~~ x tido lg meyh..mengapekah??

tabiatku..
td mmg da nak tido..al biasalah...bace buku sblm tido...di ambilnya stu buku di rak....tah dari mane buku yang ade kat rak nie...buku mak ana rasanya...amik je la....hurmmm...buku apekah jadik mangsenye???



Watak Pendidik..
itulah bukunya..apabila kita mersakan sesuatu buku itu tersangat menarik..memberi kita inspirasi dan motivasi...rase nak suh sume org bace...mengalami apa yang kita alami semasa membaca buku tersebut...mengisahkan watak seorang guru..pentingnya guru..tapi secara keseluruhanya..ana rasa buku ini sesuai untuk pelajar...bukan sekadar guru saja...



Rahsia Cemerlang Matematik..
sebuah lagi buku...2 hari lepas ana baca...mmg menarik....mahu juga ana kongsikan bersama...semua mungkin anggap mesty soklan math nie...ana akui math tu "subjek killer"...ana pun x minat...tapi buku ini lebih kepada inspirasi buat pelajar..math bukan sekadar kira2 atas kertas...

Cuba Byang…

bila takut....

Imej
seputar masa 10 minit lalu....
ayah : hanset ada kredit...??
ana : ada je...
ayah : tepon ayah klau ade pape..nie kunci umah..jage elok2...lampu suluh nie letak dekat2..tongkat ayah letak kat tepi pintu...
ana : orait bos...ader pape lg?? hehehe

hati seorang ayah n ibu...
takotnya nak tinggal anak dara yg sorang ne kat umah...hehehe...mesty la an..anak kan..hehehe...pergi untuk urusan rasmi..da la malam2...kat umah ana ne bukanlah dlam ketegori yg selamat....duk kampung..umah ana nie un da bpe kali kne masuk pencuri...mase tgh tido la..pantang lagha...ader je pencuri nak masok...saba je la....haihh

hati ana...
whoaaa...takut la...hehhe..buat berani...ana kan kuat...hehe (ayat lazim)...ya...macam2 bermain dlm otak ne....pencuri masuk??? blackout??? terbakar??? org yg x kenal datng umah?? citer2 anto kat tb??...hadeh...sorang tu kat umah....pompuan lak uh...fuuu~~~

penawar hatiku...
hanya Allah yg menjaga ku...di kala ana sedih, gembira, takut, sakit, kecewa, keseorangan....hanya Dia yang bersama…

Aku Malu...

Imej
Aku Malu...
setelah Kau berikan aku peluang untuk bernafas...
merasai indahnya nikmat dan kesenagan dunia...
kadangkala nikmat aku jauh lebih baik dari insan lain...
hanya senyuman yang terukir di bibir ini...
hanya stitis dua air mata kedukaan tumpah...
Hanya sedikit sahaja kesyukuran yang terlihat...yang terucap...

Aku Malu...
Masih aku tidak pandai mengertikan erti syukur...
Masih tangan ini leka merosakkan diri sendiri...
Hanyut aku di telan dunia yang asik....
Nafsu yang mengawal diri ini...bkn sebaliknya...

Aku Malu...
Lemahnya aku bermujahadah diri...ini satu jihad...
bodohnya mendengar kata hati yang buta...
tak mampu meghindar diri dari kehendak dunia palsu...
tak mampu merawat hati dan jiwaku yang parah...

Aku Malu...
menerima nikmat dari Mu...
setelah begitu sedikit aku bersyukur dan mengingatiMu...
tapi kasih syang Mu melebihi segala-galanya...
bertapa aku malu dengan diri ini terhadap Mu....

Bertapa hati ini meronta...
air mata ini mengalir...
tangan ini menadah...
dalam sujud terucap sejuta kata…

alunan indah...

Jika umat Islam benar2 menghayati dan menginsafi maksud lafaz takbir yang dilaungkan, umat Islam tidak akan:
Tunduk kepada 'tuhan-tuhan' ciptaan manusiaBersekutu dengan Kuffar untuk memerangi umat Islam yang lain dalam menegakkan agamaNyaMenjadikan Hari Raya sebagai pesta hiburan instead of hari kemenangan dan hari kesyukuran dengan membesarkan Allah.Takbir dan tahmid yang dilaungkan tidak sekadar menjadi senandung penuh kepiluan semata2 tanpa difahami lafaznya itu.

~redhakan ana dengan takdir Mu ini...x kan ku tentang fitrah ini~

Without Words....

In Korean...

Hajimalgul geuraessuh
Mo reunchuk haebuhligul
Anbo ee neun guetchorom
Bohl soo obneun gotchorom nol ah yeh
Bo jee mal gul geuraetnah bwa

Domangchil gol geuraessuh
Motdeuleun chog geurolgol
Deut ji do mot ha neun chog
Deuleun suobneun gotchorom ah yeh
Nae sarang deut ji ahneul gol

Chorus
Maldo obshi sarangeul algae hago
Maldo obshi sarangeul naegae jugo
Sumgeol hana jo cha nol dam gaehae no kho
Ee rokhae do mang ga ni ka
Maldo obshi sarang ee nareul ddona
Maldo obshi sarangee na reul bo ryeo
Museun maleun halji damun eebi
Hon ja so nollan gotgata

Maldo obshi wa so

Wae ee rokhae appeunji
Wae ja ku man appeunji
Nol bolsu obdaneun go
Naega obdaneun go mal go
Mo du yaejon goa tokkateun gon dae

Chorus

Maldo obshi nunmulri heullo naeryeo
Maldo obshi gaseummi mu no jyeo ga
Maldo obneun sarangeul gidarigo
Maldo obneun sarangeul apahago

Nok shi nagoboryeo
Baboga dwe boryeo
Haneulman bogo oo nikka

Maldo obshi ee byeol ee nareul chaja
Maldo obshi ee byeol ee nae gae wa so
Chunbi domothago noreul bonaeyahaneun
Nae mami n…

sejenak~

Imej
Sejenak aku di Masjid Al-Mutaqqin..
Di penjuru itu..muslimah sedangmengalunkankan kalimah suci...
seraut wajah yang tenag...seperti bacaannya yang teratur...
Di sudut sana..muslimah itu sedang membaca novel "Impian Palestin"...
novel yang menarik untuk renugan bersama...
Di bawah kipas itu...muslimah itu sedang membuat tugasan kuliah...
tak mahu bertangguh agaknya...beralaskan rehal....
Di tangga itu...laju jari-jemari muslimah itu menaip msg...
pasti ada urusan yang tak selesai lagi....
Di tengah ruangan solat...tunduk seorang muslimah menadah tangan...
butir2 jernih laju mengalir dari hujung matanya...
Di rak buku itu...kelihatan muslimah yang rajin...
Cantik susunan buku yang diaturnya...cermat sekali...
Di ampaian kain telekung...terlihat pula muslimah yang prihatin...
Semoga keikhlasannya berbalas dengan pahala...
Aku toleh ke kanan...muslimah yang teraut wajah kepenatan...
mengambil masa sebentar untuk tidur...masih bertelekung...
Aku toleh ke kiri...tergambar muslimah celik IT...
sedan…

kisah ku...dan hidupku...

Imej
"Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku... "

beralun ringtone enset ana...hurmmm...msg dari shue...esok nak MUET kot....blaja la kami bersama meskipun jarak memisahkan....hehehehe....


"Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let's pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you"

beralun lagi ringtone enset ana...siapalah yang tepon mlm2 ne....kak ude is calling u.....hehehehe....

"Assalamualaikum kak ude....elo2.....sape uh....wahahahaha".....boley gitu skali ana jwb tepon kak ude...hahaha...rindooo sme dye n mereka...da lame x borak....rase nyer tah bape lame x borak....then muncul la topik ni....

kak ude...j…

wallpaper....

Imej
~found it somewhere unidentified...nice maybe...^_^
~entah knape ngan ana....T_T

penantian....

Imej
penantian itu penyeksaan...
menantikan keputusan...
mengharapkan yg terbaik...
seribu satu rasa berbaur...
sedih..takut tak berjaya..
takut...
jauh di sudut hari...
x mugkin ana berjaya....
cuba di tepis rasa sangsi itu...
segunung doa dipanjatkan...


Ya Allah...berikanlah yang terbaik buat daku...
meskipun itu perit buat daku...
jika itu yang terbaik...
redhakan lah hati ku...
tunjukkanlah hikmah buat ku..
kerana Kau maha mengetahui segala sesuatu ~haihhh....nape ar gamba uh cam sikin =_=" ~

sebuah harapan...dan jati diri seorang wanita...

Imej
assalamualaikum semua...
kesempatan menulis hanya sebentar....
baru pulang dari masjid....
mendengar ceramah mengenai wanita...
hurmmm...ana da besar rupanya...
da lebih 18 tahun...tiada akta kanak2 yg melindungi da....


FOKUSNYA....

pendidikan seks untuk wanita...
no seks before marriage...
no random seks...
jangan mendekati zina...
avoid couple...HARAM!!!
Got It!!!....



SIAPAKAH YG BERCAKAP???

seorang lelaki...
seorang doktor...
bidang pengkhususan dlm mslh keluarga...
seorang ayah...
seorang suami...
bercakap dari 4 persepsi....
meyedarkan diri ini...
apakah lelaki itu....



PENGALAMANNYA....

menceritakan kerjaya doktor...
bertemu pelbagai peskait..
pelbagai latar belakang...
satu yang ana tersentuh...
kecewanya seorang ibu apabila...
anak yang di kandung 9 bulan...
ditatang sepenuh aty...
tiba2 melakukan hubungan terlarang...
terbayang ibu ana masa itu..
tak sanggup nak kecewakan ibu ana...
ana x mahu jadi seperti tu...
nauzubillah....

KESIMPULANNYA....

bukan ana mahu berfikiran negatif mengenai lelaki....
bukan ana meny…

terima kasih sahabat....

Imej
angin malam dn hujan yang sperti tidak mahu berhenti...ana terdiam di skrin komputer...di tekan mouse...satu2 paparan keluar...sekali itu lintasan memori semlam terungkap....tibe2 sebak plok ne...T_T

bermulanya... bermula dengan insan yang ku temui dlm siri kehidupan aku...insan biasa yang bnyk mengajar ana erti dunia yg luar biasa ini....kisah2 kami kogsikan...lalu tertarik untuk mengenali adiknya...ana namakan adam...sekadar suka2..excited nak tambah fwen kat facebook...dengan x de keje nak buat lepas spm la katakan...facebook je la an...huhuhuh...menggambarkan adam yg gila2 org nya...slalu wat ana tersenyum dgn komen2...nya..^_^
kisah persahabatan... sekadar komen2 biasa dan gurauan yang agak tidak betul dengan si adam itu...kerana ana mmg jenis mengarut....menemukan ana dengan seorang lagi insan lain...ana namakan hawa....entah la...seakan ada "chemistry"...persahabtan itu berlangsung....membayangkan hawa seorang yang sngat sopan...dari caranya ana tahu...sngat memahami ana.…

Pemilik Cinta ku Setelah Allah dan Rasul...

Imej
Assalamualaikum.....^_^

tertarik untuk menulis....ianya berlaku secara kebetulan....tidur di rumah sepupu...menghabiskan cuti semester yang hanya seminggu....sudah menjadi kebiasaan ana untuk membaca sebelum tidur...lalu dicapai saja buku di rak...hurmmm...mana nak baca yang mana ye??? smbil tangan ligat menarik buku.....ana sentiasa niat..."Ya Allah..berilah ana satu buku yang mengajar erti kehidupan....supaya lebih bertambah redha dan cinta ana terhadap Mu"




ana percaya...ini yang Allah tunjukkan kepada ana...syukur tak terhingga...baca dengan air mata..tersentuh....mungkin kerana ana juga kuat mengis...huhu...cara penulisan yang begitu teliti...bacalah buat saudara n saudari ku.....Buku ini ditujukan khusus kepada :Adik-Adik Remaja...yang baru nak mengenali cinta, ketahuilah bingkisan ini ingin mebenihkan ebuah imapian padamu agar memelihara kesucian cinta yang yang jerap teruji di alam remaja, dengarilah pesanku, cintailah Allah, nescaya cibta pasangan soeh turut kau miliki…

tertarik....

hurmmm..
.
dikehenigan malam....
1001 rasa datang...
teringat ana pada seseorang...
x pernah bersua muka....
apatah lagi mendengar...
ana yang tergolong dlm kategori kuat berckp....
dan mudah mesra....

tertarik pada dia...
hanya di fb...dia yg add...
tgk profile agak menyakinkan...
ana prove....x pernah berkomen apa2..
ana mahu pun dia...

tapi ana kagum...
blog nya....komen2 nya pada rakan lain...
note2 di fb...menunjukkan perwatakan nya....

Buat Mata Yang Sedang Menangis

Duhai mata yg sedang menangis.....

Mungkin tika ini kau sedang bahagia, mungkin juga kau sedang berduka.

Apa pun situasimu, air yg menggenangi kelopakmu dan mengalir ke pipi ialah anugerah Allah s.w.t. yg tidak terhingga. Ia mampu membuang racun di tubuhmu kemudian disusuli ketenangan jiwa. Bersyukurlah pada-Nya kerana hingga saat inikau masih mampu menangis.





Aduh!

Sungguh hairan kumelihat orang yg merasakan tangisan itu satu kelemahan. Malah menganggapnya satu lambang ketidakmatangan. Sedangkan Allah s.w.t. merakam mulia sebuah tangisan dalam firman-Nya,





”Dan mereka menyungkur (sujud) di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.” (Surah al-Isra’ :109)





”Apabila di bacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (Surah Maryam:58)





Duhai mata yang sedang menangis...



Tahukah dikau, jika dikaji dari perspektif sains, tangisanmu mampu menjadi terapi kesihatan yang beguna dalam merawat penyakit berbahaya. Tatkala dir…

now it's open....

my blog is no longer private....
can be seen for everyone...
so many things happen...
no matter how hard i cry...
no matter how loud i scream...
the past cannot be reverse....
there is no turning point...
jus one thing...
learn from mistsake...

now....
learn...respect and...never repeat that again...
with new look blog...
iot change nothing 4 da past...
juz let it go...
start new life....
hoping that...i'm stronger gurl...
no more tears...

=do not repeat that again....don't do stupid n silly act...how hard u suffer only u can face it...no body accept u...=