Catatan

Tunjukkan catatan dari 2010

SLEEP....

Imej
BEING A STUDENT....

plizzz...i'm tired of thisss....
sleep in class is sooo good??
never for me....
angry with myself because....
of thisss.....

Ya Allah...
x kuminta semua ini...
macam2 perkara ku lakukan...
Bukan ku mahu merungut...
kerana ku tahu apa yang berlaku kerana hikmah yang ku x nmpak...
Bntulah ku untuk menghadapinya...
Kuatkan semangtku untuk melihat hikmah disebaliknya...
Imej
hingga kini ku bernafas... sejuta nikmat ku terima...
ingin ku nyatakan...
begitu banyak hingga x mampu dihitung...Ya Allah..Kau begitu sayang aku...tapi aku masih bongkak...Bodohnya aku menilai dunia dengan nafsu...Aku terlalu berdosa...Jangan Kautarik nikmat ini..Dalam aku kekalutan...Kau temukan aku dengan seseorang..Insan menjadi peneman kala kedukan... ketawa kala gembira... berkongsi kala keseorangaan.. mugkin aku terlalu sentimental.. tapi sungguh sayangku kerana Mu... Nur Shuhada Samat~you're best friend i ever meet... Maziana~you are the strongest gurl i ever known...

be the last...

Imej
hurmmm...nak citer gak...

now!!!

"i'm low self confidence"

owhhh..tidakkk!!!
ana bukan jenis begitu...sentiasa bersemangat...
itulah ana....tapi tidak sekarang...huahua T_T

menjadi kumpulan yang terakhir buat presentation englishh...
melihat yg sebelumnya...lebih baik...
ada dua pilihan....

menjadikan yang sebelumnya sebgai pendorong kerana mereka lebih baik...

atau

melemahkan semagat kerana kita tahu kita tak boleh buat lebih baik dari mereka...


SEMANGATKU!!!

kembalilah kepadaku...
kurindu padamu..
kerana itu pendorongku...
jangan lari dariku...
ku merayu padamu...
sungguh ku perlukanmu...
disaat genting ini hanya kau harapanku...
Ya Allah...permudahkan urusanku ini...
tawakkal ku di akhir usaha...

~hidup ini tidak akan lari dari 1001 kepahitan hidup tapi di situlah letaknya kemanisan hidup~

ana bersalah lagi...

mmg manusia x pernah LARI dari buat kesilapan...
dan ana telah melakukannya hari ini...
Ya Allah...biarlah kesilapan ini mengajar ana...

....TIDAK SEMUA PERKARA KITA AKAN DAPAT...

~hanya Kau penguat ana~
~maaf bagi siap yang telah ana libatkan~

first step...!!!

Imej
terniat nak menulis entri nie....sbb ana nak buat keje....tapi mals...!!!!...huahua T_T
Sejuk x ujan renyai2 + malas = mata lajuuu nak tutup.... (equation baru..hehehe)
Langkah Pertama.... hurmmmm...nie part yang paling susa...hadeiiii..klu da dpt langkah pertama...laju je nak buat yang seterusnya...kadnag2 tu da x reti nak berenti...
x tahu antara 2.... fuhhh...first step untuk negative...cepat je...cam solat...mate kate nagntok...hati ckp solat la...al kisah kerja...tangan ckp online facebook...cikgu ckp buat assigment keje yg cikgu bagi...kadang2 kite akan ckp..kejap je..pasni smbung blek.....x tahu antara dua...????
Tips.... ~ana buat taw...insyaAllah jadik....tapi kne kuat...melawan nafsu~~ (nie part paling susa)....kne lwn gak....!!!!
1.ubah posisi...klu baring gi dudk...ku duduk berdiri...klu berdiri...gi berlari...heheh...siyes nie..kasi otot uh berjalan sket...
2.tarik nafas...baca taawuzzz..kadang2 malas uh dari bisikn syaitan yg x mo tgk kite wat bek...base nyar ana sebut kuat2...bi…

phone prank...???

Imej
hari2 yang agak tensen bagi ana...x phm nape....semakin bnyk no2 yg x di kenali masuk dlam tepon nokia classic ana yg x brape nak canggih manggih nie...

"Salam...boleh berkenalan??"...

"Awak nie jannah kan....?? "...

bertimbun2 miskol...geram...ase cam nak off je enset uh...

Kawan ana...
~dye gi amik enset ana...patu..biar je...tah bape lame si mamat uh ckp sesorang...abes kedit dak uh...hehehe..bkn slah ana....hohoh...geram tahap melampau...

~yg lagi sorang..ana suh dye jd pakwe ana sebentar...hikhik...tah pape si kawan ana nie gi marah kat laki uh...patu da x kaco...tp dtng plak no versi len...hadeiii...

Ana...???
nak buat apa??? layan??? owhhh man!!!...not my type la...msg2 nie...ana sndri un mals nak masg ngan kwn....tepon je la....pe tah lg ngan org yg ana x kenal...bce msg uh..klu ngarot...padam je...ada ana kesah??? nak kenal un wat ar cara yg cantik sket...jujur kew...tanye mana dapat no ana...tepi jalan ar...member tah yang ane stu la...hadoiii...(nie mmg ase nak…

hari ini...

Imej
adakah hari ini lebih baik dari semalam....supaya ana x jadi org tertipu....
tapi hakikatnya.... hari ini mmg lebih teruk dari semalam.... hari paling teruk... bersalah... sedih... benciii.... penat... x daya rasanya....
~mahu saja menjerit cam budak tu~ Ya Allah....

sakit....pain...

Imej
terlintas di fikiran ini semasa rakan ana bercakap pasal ulser kat mulut dia....hurmmm...ana katakan kalau ana....picit je ulser tu patu letak garam...huuuu...mmg sakit an..tp kejap je...patu ok la..sbb ana suka rasa sakit..cam tak betul la je an..org x nak sakit..ana suka plak sakit...hadehh..kne betul2 baru tahu erti nikmat sihat....


"sakit fizikal itu lebih baik dari sakit mental"

ayat spontan dari mulut kawan ana....ada benarnya katanya....neuron kembali bermain dan berkejaran dalam playground bernama otak....hurmmmm


Sakit Fizikal...
sakit pada badan la....x kira la parah ke...kronik ke....ygn penting...sakit fizikal kita terasa...boleh di ubati...berkat usaha n doa..INsyaAllah....akan baik...mmg perit kadang2...tapi baru itu kita akan hargai nikmat sihat...

Sakit Mental....
hurmmmm...gila??? sakit yang x nmpak...payah..

Sakit Hati...
hati yang selalu kosong...dari ayat2 cintaNya...melahirkan lg maslah lain yg lebih kronik...ustaz pernah ckap...hati sakit apabila...azan berkumad…

kisah diari ku....

Imej
melunsuri sebuah kehidupan seorang remaja...
begitu banyak ana lalui...
dan ketemui seorang seorang sahabat...
kadnag ana tertanya2...
mengapa ana ditemuakan dengan sahabat ini..
dia begitu berbeza dengan ana...

dia selalu gembira dan tersenyum...
ana selalu menagis...
dia selalu blurr klau ckp mende simple...
ana yg jadik translator dye...
dia slalo tgk citer korea..jepon n what so ever...
ana jadik effected ngan dye...
dia selalu ckp...."jgn selalu menagis..nanty org x hargai airmata kita"...
ana mengis jugak....smpi dia da lali....

dia mengajar ana satu dunia yang baru....
dunia yg x pernah ana sedari...
dia mengajar ana kawan biar beribu...
jgn terlalu syang orag kalu org itu x syang diri sndri...
dia slalo ckp dye x reti nak nages or feeling2 cam ana...
tapi ana tahu...
ada sedikit rasa itu meskipun dia jarang mempamerkan kat org len...
mungkin dia sahabat ku yg paling pelik...
kerana dia sangat 'complicated' untuk ku fahami...
x seperti shabtku yg lain..kerna itu dia istimewa..

sahaba…

ku mahu berhenti menangis....

Imej
mahu berhenti menangis....menjadi lebih kuat... tabah dengan ujian ini... bukan airmata yang menjadi penyelesaian... tapi akal dan iman jd pedoman... al-quran n sunnah jd penawar kedukaan di hati... sujud ku tempat mengadu... Allah x kan ubah nasib diri ini... Jika ana tidak berubah dahulu.... mahu jadi sekuat powerpuff gurl nie...hu~~~

sekuat platinum....seteguh konkrit....



airmata ini hanya untuk yang Satu...


secangkir luahan...

Imej
~adakah ini gambaran hati ini~

~cuba menyelimuti rasa hati~


~hanya terluah di saat ini~




~ayat-ayat cinta yang metenteramkan yang keresahan~



~usrah yang dirahmati Allah~



~semuanya ana belajar disini~Masjid Al Muttaqqin KMPh~


~hari yang sukar~rasa dah x berdaya~

diri ini disyangi....

Imej
sejenak aku berfikir...

Allah Sayang Aku....

rasa disayangi....
terima kasih Ya Allah....
tiada ungkapan yg mampu...
merungkai rasa hati ini....
berbunga rasa dihati...
hanya senyuman di bibir....:)

saya suka...^_^

Imej
hurmmmm...tekanan makin terasa...tapi malas nak meluahkan...biarlah jiwa ku santai sebentar....wee~~ (da brape x betol otak ne)
ku suka eyeliner n lipstik.....huhuhu biarlah org ckp ana "girlish"...or what so ever...yang penting....ana rasa berkeyakinan....x berlebih-lebihan dalam bermakeup...bukan untuk melawa yee...juzz rasa..."high confiden level"...yeahhh!!!



ku suka susu segar....my feveret.....klu x minum seminggu mmg x sah...ase x lengkap....pelik ngat ke ana suka susu...hahaha...biarlah...inilah daku....sihat dan kuat...weee~~~


ku suka alam semulajadi.... kalau di beri pilihan....ana lebih suka gi sungai...mandi...gi ngan adik nek moto...gi sg berkelah....wee~~~

ku suka baca buku sebelum tidur.... hehehehe...da jadik tabiat....tu pasal pakai spek mata skang ne...haihhh...yg penting bukan buku teksss...heheheh...camni la kot mse tido ngan bku...hehehehe

~biarkan apa yang berlaku ini akan membuatkan ku tersenyum satu hari nanty~

penantian yang sudah berakhir....

semua sudah selesai....jgn menyesal... kerana itu adalah usaha kamu... keep ur life go on.... belajar tuk trima takdir.... percaya atau x??? ana x mengis.... keran apa??? i know what i'm doing... then...this is the best for me.....
~~learn....~~ =-="

konflikkk....

Imej
hurmmm...rase nak blogger before sleppp....debo ne...esok kuar result PSPM....waaa~~ seram klu x pas pointer 2.00 ke atas kne kuar matrik..patu...kawen la...da nak wt pe lg??? hikhik...(mood x brape nak betol...) =_="

ase nak tulih pasal tajuk nie...sbb slalo nagt ader konflik dlm idup ana...hurmmm...idop mmg x le larik dari maslah...keran di situlah terletak kemanisan hidup...:) tp ana slaloo ngat nages klu ader konflik....kadang2 marah gak kat diri sndri....tp nak wat caner..huuu~~

bnayk ketegori konflik...tapi ana nak ckp pasal kwn...sbb tgh frust ngan kwn...pujuk aty ngan stu hadis nie...



lebih baik bersabar dalam menjalinkan silaturrahim daripada tidak menjalinkan silaturrahim dan tidak bersabar....


banyak kali berhadapan ngan konflik...org berbeza...maslah pun berbeza...nak atasi pun berbeza ikut perangai msng2...kalau ana...lebih baik diam dan mengalah...macam pengecut je an bunyi nye...tapi ana lebih suka begini...daripada bermasam muka...sakit hati nak rendahkan ego...rase c…

gugur lagi butir2 jernih....

Imej
hari ini ana tulis bingkisan yg x seberapa...harap dapat menjelaskan...kadang2 x semu kita boleh katakan dgn ungkapan lidah...hanya sedikit dari diri ini yg serba khilaf...



ditanya, disoal....

tah la...ramai org tanye...nape ana slalo nages...jelas nagt ke ana nages??? x de ar smpi meraung2...jap2...ana ase..ana nages mse solat je...hurmmm.....td kat masjid...kak aina...tanya...hannan pun tanya....mate merah tapi bibir cuba tersenyum...balik bilik...mama tanya...cikin da slaloo tgk ana nages...



airmataku...
hanya untuk Allah tuhanku...tempat ana mengadu...benar...hati ini cepat tersentuh...kerdil rasanya...tatkala tangan di tadah...mengimbau satu hari yang lelah....menghitung dosa..sepenuh azam tak mahu mengulangi di esok hari...tatkal diri di marahi sendirian...lemahnya ana...dengan hidup ini...membandingkan dengan nikmat....bodohnya membalas nikmat Allah dengan dosa2...



apa yang perlu ana katakan...
seusai solat jemaah...di ambil masa hanya ana dan Allah...mengadu segala macam...ya...ana …

sanah helwa....:)

20 zulhijjah 1431 hijrah...

genap umurku ku 19 tahun...
menurut kalendar islam...
tapi klu ikut masihi still 18 lg la...
heheheheh....

ana smbut sesorang...
tiada hadiah...tiada lagu besday..
tiada kejutan yang karut-marut oleh rakan...
hanya ana dan Allah...
cara ana....

19 tahun jangka yg sngat panjang...
siapakah ana...
persolan yg masuk minda...
Bnyak bermain...19 tahun....
lama ana bernafas...
apa yang ana buat...

~ditegur rakan..."jannah, ko ne kuat ngat nages la...kalau kite slalu nages org x kan hargai airmata kita...sbb slalu ngat nages....
~ana jawab..."air mata ini bukan untuk yang sia2...kuat menagis kerana dosa adalah lebih baik dari ketawa dengan dunia yg sementara..."

written by Yahya Zainal Abidin....

Imej
skang jam menunjukkan pukul 3.32 am....ulang taip am....wawwawaw~~ x tido lg meyh..mengapekah??

tabiatku..
td mmg da nak tido..al biasalah...bace buku sblm tido...di ambilnya stu buku di rak....tah dari mane buku yang ade kat rak nie...buku mak ana rasanya...amik je la....hurmmm...buku apekah jadik mangsenye???



Watak Pendidik..
itulah bukunya..apabila kita mersakan sesuatu buku itu tersangat menarik..memberi kita inspirasi dan motivasi...rase nak suh sume org bace...mengalami apa yang kita alami semasa membaca buku tersebut...mengisahkan watak seorang guru..pentingnya guru..tapi secara keseluruhanya..ana rasa buku ini sesuai untuk pelajar...bukan sekadar guru saja...



Rahsia Cemerlang Matematik..
sebuah lagi buku...2 hari lepas ana baca...mmg menarik....mahu juga ana kongsikan bersama...semua mungkin anggap mesty soklan math nie...ana akui math tu "subjek killer"...ana pun x minat...tapi buku ini lebih kepada inspirasi buat pelajar..math bukan sekadar kira2 atas kertas...

Cuba Byang…

bila takut....

Imej
seputar masa 10 minit lalu....
ayah : hanset ada kredit...??
ana : ada je...
ayah : tepon ayah klau ade pape..nie kunci umah..jage elok2...lampu suluh nie letak dekat2..tongkat ayah letak kat tepi pintu...
ana : orait bos...ader pape lg?? hehehe

hati seorang ayah n ibu...
takotnya nak tinggal anak dara yg sorang ne kat umah...hehehe...mesty la an..anak kan..hehehe...pergi untuk urusan rasmi..da la malam2...kat umah ana ne bukanlah dlam ketegori yg selamat....duk kampung..umah ana nie un da bpe kali kne masuk pencuri...mase tgh tido la..pantang lagha...ader je pencuri nak masok...saba je la....haihh

hati ana...
whoaaa...takut la...hehhe..buat berani...ana kan kuat...hehe (ayat lazim)...ya...macam2 bermain dlm otak ne....pencuri masuk??? blackout??? terbakar??? org yg x kenal datng umah?? citer2 anto kat tb??...hadeh...sorang tu kat umah....pompuan lak uh...fuuu~~~

penawar hatiku...
hanya Allah yg menjaga ku...di kala ana sedih, gembira, takut, sakit, kecewa, keseorangan....hanya Dia yang bersama…

Aku Malu...

Imej
Aku Malu...
setelah Kau berikan aku peluang untuk bernafas...
merasai indahnya nikmat dan kesenagan dunia...
kadangkala nikmat aku jauh lebih baik dari insan lain...
hanya senyuman yang terukir di bibir ini...
hanya stitis dua air mata kedukaan tumpah...
Hanya sedikit sahaja kesyukuran yang terlihat...yang terucap...

Aku Malu...
Masih aku tidak pandai mengertikan erti syukur...
Masih tangan ini leka merosakkan diri sendiri...
Hanyut aku di telan dunia yang asik....
Nafsu yang mengawal diri ini...bkn sebaliknya...

Aku Malu...
Lemahnya aku bermujahadah diri...ini satu jihad...
bodohnya mendengar kata hati yang buta...
tak mampu meghindar diri dari kehendak dunia palsu...
tak mampu merawat hati dan jiwaku yang parah...

Aku Malu...
menerima nikmat dari Mu...
setelah begitu sedikit aku bersyukur dan mengingatiMu...
tapi kasih syang Mu melebihi segala-galanya...
bertapa aku malu dengan diri ini terhadap Mu....

Bertapa hati ini meronta...
air mata ini mengalir...
tangan ini menadah...
dalam sujud terucap sejuta kata…

alunan indah...

Jika umat Islam benar2 menghayati dan menginsafi maksud lafaz takbir yang dilaungkan, umat Islam tidak akan:
Tunduk kepada 'tuhan-tuhan' ciptaan manusiaBersekutu dengan Kuffar untuk memerangi umat Islam yang lain dalam menegakkan agamaNyaMenjadikan Hari Raya sebagai pesta hiburan instead of hari kemenangan dan hari kesyukuran dengan membesarkan Allah.Takbir dan tahmid yang dilaungkan tidak sekadar menjadi senandung penuh kepiluan semata2 tanpa difahami lafaznya itu.

~redhakan ana dengan takdir Mu ini...x kan ku tentang fitrah ini~

Without Words....

In Korean...

Hajimalgul geuraessuh
Mo reunchuk haebuhligul
Anbo ee neun guetchorom
Bohl soo obneun gotchorom nol ah yeh
Bo jee mal gul geuraetnah bwa

Domangchil gol geuraessuh
Motdeuleun chog geurolgol
Deut ji do mot ha neun chog
Deuleun suobneun gotchorom ah yeh
Nae sarang deut ji ahneul gol

Chorus
Maldo obshi sarangeul algae hago
Maldo obshi sarangeul naegae jugo
Sumgeol hana jo cha nol dam gaehae no kho
Ee rokhae do mang ga ni ka
Maldo obshi sarang ee nareul ddona
Maldo obshi sarangee na reul bo ryeo
Museun maleun halji damun eebi
Hon ja so nollan gotgata

Maldo obshi wa so

Wae ee rokhae appeunji
Wae ja ku man appeunji
Nol bolsu obdaneun go
Naega obdaneun go mal go
Mo du yaejon goa tokkateun gon dae

Chorus

Maldo obshi nunmulri heullo naeryeo
Maldo obshi gaseummi mu no jyeo ga
Maldo obneun sarangeul gidarigo
Maldo obneun sarangeul apahago

Nok shi nagoboryeo
Baboga dwe boryeo
Haneulman bogo oo nikka

Maldo obshi ee byeol ee nareul chaja
Maldo obshi ee byeol ee nae gae wa so
Chunbi domothago noreul bonaeyahaneun
Nae mami n…

sejenak~

Imej
Sejenak aku di Masjid Al-Mutaqqin..
Di penjuru itu..muslimah sedangmengalunkankan kalimah suci...
seraut wajah yang tenag...seperti bacaannya yang teratur...
Di sudut sana..muslimah itu sedang membaca novel "Impian Palestin"...
novel yang menarik untuk renugan bersama...
Di bawah kipas itu...muslimah itu sedang membuat tugasan kuliah...
tak mahu bertangguh agaknya...beralaskan rehal....
Di tangga itu...laju jari-jemari muslimah itu menaip msg...
pasti ada urusan yang tak selesai lagi....
Di tengah ruangan solat...tunduk seorang muslimah menadah tangan...
butir2 jernih laju mengalir dari hujung matanya...
Di rak buku itu...kelihatan muslimah yang rajin...
Cantik susunan buku yang diaturnya...cermat sekali...
Di ampaian kain telekung...terlihat pula muslimah yang prihatin...
Semoga keikhlasannya berbalas dengan pahala...
Aku toleh ke kanan...muslimah yang teraut wajah kepenatan...
mengambil masa sebentar untuk tidur...masih bertelekung...
Aku toleh ke kiri...tergambar muslimah celik IT...
sedan…

kisah ku...dan hidupku...

Imej
"Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku... "

beralun ringtone enset ana...hurmmm...msg dari shue...esok nak MUET kot....blaja la kami bersama meskipun jarak memisahkan....hehehehe....


"Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let's pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you"

beralun lagi ringtone enset ana...siapalah yang tepon mlm2 ne....kak ude is calling u.....hehehehe....

"Assalamualaikum kak ude....elo2.....sape uh....wahahahaha".....boley gitu skali ana jwb tepon kak ude...hahaha...rindooo sme dye n mereka...da lame x borak....rase nyer tah bape lame x borak....then muncul la topik ni....

kak ude...j…

wallpaper....

Imej
~found it somewhere unidentified...nice maybe...^_^
~entah knape ngan ana....T_T

penantian....

Imej
penantian itu penyeksaan...
menantikan keputusan...
mengharapkan yg terbaik...
seribu satu rasa berbaur...
sedih..takut tak berjaya..
takut...
jauh di sudut hari...
x mugkin ana berjaya....
cuba di tepis rasa sangsi itu...
segunung doa dipanjatkan...


Ya Allah...berikanlah yang terbaik buat daku...
meskipun itu perit buat daku...
jika itu yang terbaik...
redhakan lah hati ku...
tunjukkanlah hikmah buat ku..
kerana Kau maha mengetahui segala sesuatu ~haihhh....nape ar gamba uh cam sikin =_=" ~

sebuah harapan...dan jati diri seorang wanita...

Imej
assalamualaikum semua...
kesempatan menulis hanya sebentar....
baru pulang dari masjid....
mendengar ceramah mengenai wanita...
hurmmm...ana da besar rupanya...
da lebih 18 tahun...tiada akta kanak2 yg melindungi da....


FOKUSNYA....

pendidikan seks untuk wanita...
no seks before marriage...
no random seks...
jangan mendekati zina...
avoid couple...HARAM!!!
Got It!!!....



SIAPAKAH YG BERCAKAP???

seorang lelaki...
seorang doktor...
bidang pengkhususan dlm mslh keluarga...
seorang ayah...
seorang suami...
bercakap dari 4 persepsi....
meyedarkan diri ini...
apakah lelaki itu....



PENGALAMANNYA....

menceritakan kerjaya doktor...
bertemu pelbagai peskait..
pelbagai latar belakang...
satu yang ana tersentuh...
kecewanya seorang ibu apabila...
anak yang di kandung 9 bulan...
ditatang sepenuh aty...
tiba2 melakukan hubungan terlarang...
terbayang ibu ana masa itu..
tak sanggup nak kecewakan ibu ana...
ana x mahu jadi seperti tu...
nauzubillah....

KESIMPULANNYA....

bukan ana mahu berfikiran negatif mengenai lelaki....
bukan ana meny…

terima kasih sahabat....

Imej
angin malam dn hujan yang sperti tidak mahu berhenti...ana terdiam di skrin komputer...di tekan mouse...satu2 paparan keluar...sekali itu lintasan memori semlam terungkap....tibe2 sebak plok ne...T_T

bermulanya... bermula dengan insan yang ku temui dlm siri kehidupan aku...insan biasa yang bnyk mengajar ana erti dunia yg luar biasa ini....kisah2 kami kogsikan...lalu tertarik untuk mengenali adiknya...ana namakan adam...sekadar suka2..excited nak tambah fwen kat facebook...dengan x de keje nak buat lepas spm la katakan...facebook je la an...huhuhuh...menggambarkan adam yg gila2 org nya...slalu wat ana tersenyum dgn komen2...nya..^_^
kisah persahabatan... sekadar komen2 biasa dan gurauan yang agak tidak betul dengan si adam itu...kerana ana mmg jenis mengarut....menemukan ana dengan seorang lagi insan lain...ana namakan hawa....entah la...seakan ada "chemistry"...persahabtan itu berlangsung....membayangkan hawa seorang yang sngat sopan...dari caranya ana tahu...sngat memahami ana.…

Pemilik Cinta ku Setelah Allah dan Rasul...

Imej
Assalamualaikum.....^_^

tertarik untuk menulis....ianya berlaku secara kebetulan....tidur di rumah sepupu...menghabiskan cuti semester yang hanya seminggu....sudah menjadi kebiasaan ana untuk membaca sebelum tidur...lalu dicapai saja buku di rak...hurmmm...mana nak baca yang mana ye??? smbil tangan ligat menarik buku.....ana sentiasa niat..."Ya Allah..berilah ana satu buku yang mengajar erti kehidupan....supaya lebih bertambah redha dan cinta ana terhadap Mu"




ana percaya...ini yang Allah tunjukkan kepada ana...syukur tak terhingga...baca dengan air mata..tersentuh....mungkin kerana ana juga kuat mengis...huhu...cara penulisan yang begitu teliti...bacalah buat saudara n saudari ku.....Buku ini ditujukan khusus kepada :Adik-Adik Remaja...yang baru nak mengenali cinta, ketahuilah bingkisan ini ingin mebenihkan ebuah imapian padamu agar memelihara kesucian cinta yang yang jerap teruji di alam remaja, dengarilah pesanku, cintailah Allah, nescaya cibta pasangan soeh turut kau miliki…

tertarik....

hurmmm..
.
dikehenigan malam....
1001 rasa datang...
teringat ana pada seseorang...
x pernah bersua muka....
apatah lagi mendengar...
ana yang tergolong dlm kategori kuat berckp....
dan mudah mesra....

tertarik pada dia...
hanya di fb...dia yg add...
tgk profile agak menyakinkan...
ana prove....x pernah berkomen apa2..
ana mahu pun dia...

tapi ana kagum...
blog nya....komen2 nya pada rakan lain...
note2 di fb...menunjukkan perwatakan nya....

Buat Mata Yang Sedang Menangis

Duhai mata yg sedang menangis.....

Mungkin tika ini kau sedang bahagia, mungkin juga kau sedang berduka.

Apa pun situasimu, air yg menggenangi kelopakmu dan mengalir ke pipi ialah anugerah Allah s.w.t. yg tidak terhingga. Ia mampu membuang racun di tubuhmu kemudian disusuli ketenangan jiwa. Bersyukurlah pada-Nya kerana hingga saat inikau masih mampu menangis.





Aduh!

Sungguh hairan kumelihat orang yg merasakan tangisan itu satu kelemahan. Malah menganggapnya satu lambang ketidakmatangan. Sedangkan Allah s.w.t. merakam mulia sebuah tangisan dalam firman-Nya,





”Dan mereka menyungkur (sujud) di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.” (Surah al-Isra’ :109)





”Apabila di bacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (Surah Maryam:58)





Duhai mata yang sedang menangis...



Tahukah dikau, jika dikaji dari perspektif sains, tangisanmu mampu menjadi terapi kesihatan yang beguna dalam merawat penyakit berbahaya. Tatkala dir…

now it's open....

my blog is no longer private....
can be seen for everyone...
so many things happen...
no matter how hard i cry...
no matter how loud i scream...
the past cannot be reverse....
there is no turning point...
jus one thing...
learn from mistsake...

now....
learn...respect and...never repeat that again...
with new look blog...
iot change nothing 4 da past...
juz let it go...
start new life....
hoping that...i'm stronger gurl...
no more tears...

=do not repeat that again....don't do stupid n silly act...how hard u suffer only u can face it...no body accept u...=

everthing is new.....

Imej
new email...new blog....new life...
hoping this will make it better....
learn to respect other...
how??? why???
how much i regret it...
there no turning point...
juz learn from mistake...
am i bad???
am i hypocrite???
thingking so much bout other...
make us no time with ourself...
stupid thing....
juz enjoy with urself....
other is their own bussiness...
so what wrong with that..
u with urself...ur ife...

~tah pape nagrot ble x de keje....

cetusan lagi....

Imej
hurmmm...tadi bru mengalami satu perasaan...perasaan dapat idea...huhuh...besh gler...so idea itu diluahkan di sini...huhhuhu...

Ditanya sahabat...
"jannah,pe pndpat jannah..kalo sseOwg tuu kt wall bkn men post prkara2 bek.. nsihat,cramah lg kt wall..tp kt chat len citer.. haihh@_@"

Ana jawab...
"sumething wrong ngan org tu la....haihhh...mcm2 manusia....tapi klu jannah jd fyra...try slow talk...klu da x mkan saman...souds dirct je la...cam kasar an...that my style...klu x un remove je....wat2 x penah kenal org uh....huhuhuh...jahat x??? ^^"

Kenapakah??
hati manusia...siapa tahu...niat org lain hanya urusan dia dan Allah...kadang kala terlepas pandang...tidak berfikir panjang....atau....mmg org tu bermasalah mengawal diri...hehehe...menghadapi org spesis ini mmg memerlukan ksbran...sabarlah ya akhi dan ukhti ya...:))

Hipokritkah ana??
ana cuba jadi diri sendiri....tapi ada yg salah sangka...ckp ana hipokrit...buat sume sbb nak tunjuk baik...saket gler aty ana...lebih2 lagi…

Muhammad Naqiuddin....

~saje nak tunjuk adikku ini...
~MUHAMMAD NAQUIDDIN BIN MUHAMAD`....
~mse tgh ngaji ngan ana...
~skng ne tgh bace iqra 3...
~mcm2 alasan x mo ngaji ngan ana...
~garang la..jahat la...tapi...ada ana kisah?? huhuh...
~sangat curious...penat gak layan...hahhaha
~insan yg mewarnai hidup ana....
~kalau gi solat jumaat mmg semagat....
~kalu suh solat kat umah kne ader rotan bru jalan...hahahaha


~terlalu bnyk ketawa...buatkan ana terasa muram~~

picture a.k.a gambar...

Imej
ana ne mmg pelik...siang tido...dlm kuliah un ley tido....tapi ble mlm berjage...hohohoh...since form 1...habit... masih menggu anugerah bantal yang dijanjikan oleh pengetua ana yg dulu coz slalo ngat tido dlm kelas...cekgu da bnyk komplen n da lali..."biar je la jannah uh"....huhuh

tribute tu shuhada...
tadi bru bergayut ngan minah ne...huhuhu...biasa la an...free besday call...hehehe...padahal bru ptg td gayut...smpi enset mati...smbung mlm lak...hehehe...thanks 4 wasting ur time to this insane gurl...huhuhu...tmpt ana menagis...ketawa..kaunter pertanyaan...nggeeng~~sometimes bergosip..hehehe....


gambo profile...
topik kami ialah gambo di fasebook...hrmm...ana tanye nape shue x upload stu gambo un...gambo profile dye lak..bontot kuali yg ader kat dapur umah dye ngan corak smiley...unik...huhu...dye ckp x penting un...sume fwens adalah org yg dikenali....tiada untuk suka2...


cantik ke??
pernah terdetik untuk ana letak gambo sndri...merasakan diri ini cantik untuk dilihat...perasa…

nilai sebuah kehidupan yg sukar....

Imej
kenape ana tulih post ini...dedikasi khas nur zafirah...insan istimewa...ana bukan insan yg terbaik untuk jadikan teladan...hanya cebisan hidup ana...jgn terlalu bersedih sayang...

NEW LIFE...
study at matriculation is no my first choice....who know...Allah know the best 4 me...having my study there...it change a part of me...having solid daily plan...so packed...even worse compared during schedule in school....4 me as lazy person...it was hard...i had to change...if not...it will be worse 4 my future...


ME....
i'm not clever person...sit at chair for 30 minutes is really hard 4 me...i'm also not a hardworking person...having bad habit...sleeping when lecture...hardly to change....i'm hypocrite too...trying acting good in front of people... in fact i'm just hypcrite....


STRESS...
still not change until mid exam...this is the turning point for me...having very bad pointer...i think i'm the lowest...how hard i cry.....nowbody know...when i perform my prayer....asking Allah…

Aku Ingin Mencintai-Mu By Edcoustic

Imej
Tuhan betapa aku malu
atas semua yang Kau beri
padahal diriku terlalu sering membuatMU kecewa
entah mungkin karna ku terlena
sementara Engkau beri aku kesempatan
berulang kali agar aku kembali
dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghambakanMU
betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU
reff:aku ingin mencintaiMU
setulusnya,sebenar-benar aku cinta
dalam do'a dalam ucapan dalam setiap langkahku
aku ingin mendekatiMU selamanya
sehina apapun diriku
kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi

~sebuah lagu yg menggambarkan hati ana yg sebenarnya~

milo keras...hahahahha

Imej
sje nak tulih post nie....hahahaha....nak jadikan citer la an....

che nur hasikin punye keje...
hahahha...cikin telah membiarkan milo uh masok angin...taw x bape lame nak jadik gitu??? ade la stu semester...lame x??? hahahaha....bersamaan dgn 6 bulan lebey kurang...skng nie milo uh ade lg n tgh berusaha nak habiskan....hahahaha...punye ar keras...nak tercabot je gigi...hahahaha




cara2 nak buat...
beli je milo uh yang paket kecik nyer...patu biarkan tok slame mana yg anda suka...hahahah...senag kan...ley ganti gula2 kat umah uh...klu makan smbil wat omwork un sedap...hahahahha...tah ble ar nak abis mende uh...wat keje x pekdah jap...

~windoo sme adik~balik~suke nyer~

i'm juz tooo bad.....

Imej
YA ALLAH....
jahat nyer ana....
kuatlah nur saidatul jannah binti muhamad....
hurmmmm....
nak wat keje....
sibok dok online....
ne nak tulih blog plop...
kembali pk an...
pe yang ana mahu???
haihhhh....keliru...
dimanakah ana???
berfungsilah neuron....
hormon adrenaline da ilang...
yang tinggal hanya serotonin....
arhggggg!!!!!
sesak dada....
sukar.....warkah buat diri...
dititp kembali.....
semngat datanglah....
pergilah masa sukar....
cuba untuk senyum....
mengukir hari yang indah.........
rase nak menagis macam budak kecik je...
biar lege sket...
biar meraung2 je...hahahaha
mungkinkah kerana dosa2 ku.....
ana sentiasa cuba untuk jadi yang terbaik...
tapi sukarnya hanya ana yang mengerti....
alasan......

~~~~~BERSEMANGATLAH~~~~~

no fb...no twitter....no fwenster!!!!!

Imej
haihhhh...slah satu cara nak hentikan ketagihan....adoiii...tu la klu da celik it ngat......lalalalala ;p

kawanku....sahabtku...
hahaha....special tribute to nur nadia....tq kerana telah beri kerjasama menjayakan rancanganku....berfungsi sbgi pemegang amanah....rahsiaku di tangan dye....muehehehe....cam kejam je bunyik an....tapi ana telah beri kepercayaan kpdnya....ana juga percaya dia x akan memungkiri amanah yg ana beri....syukran ya ukhti....>__<


don't waste time....
time to studi!!!! exam da dekat....x ley online lame2....stakat blog n email je.....huhuhu....lawan malas!!!! chaiyok!!!! nhuhuhuhu....semngat lak ne....:)) ngee~~~mule2 engat nak deactivate tapi mengenagkan sibling2ku di fb....hurmmm...x jadik la...huhuhu.....x pe...sibling ana pasti memahami....patu mule ar takot....n jadik la citer ana pakai fb cikin nak tgk wall sndri...huhuhuhu....takot la org wat pape an....


~My Lovely Sam Soon~

Nice men are ugly.
Handsome men are not nice.
Handsome and nice men are married.
Ha…

exam fever.....

Imej
skng masa sains informatik...bak kata cikgu amin...aktiviti bebeas...huhuhuhuh...pe lag....hupdate blog ne la....ngeee~~~ addicted ke...arap2 x...wanna share sumething...

PSPM....
Peperiksaan Sangat Paling Mudah.....hahahahha....18 okteber.....haihhh...nseb bek ader tutor yg semagat gler wat kelas malam2....huhuhu...ajerah n zaleha yg slalo paksa ana belajor....afwan ya ukhti....:))



CHECKLIST.....
~BIOLOGY~lg sket latihan n bace n bertanye n tido...InsyaAllah....
~KIMIA~jumpe ngan cikgu yuniza...mantapkan bhgian yg bocor...tampal sket....hehehehe
~MATH~ arghhhh...tidak!!!! caner ne...huh =_="


MUET....
apekah itu...huhuhu...bak kata madam zacky ana ada peluang untuk dapat band 4...huhuhuh...amin...arap2 la ye dpat...hehehehe....tapi....jgn tido mase listening test...adoiiii....mate owh mate...jganlah kamoo tertutup mase exem....haihhh...


PELUANG BARU....
ana dapat rezeki lain...nak terima atau menolak...bukan hendak jadik hamba yg tak taw bersyukur....tapi Allah meberi peluang untuk ana mem…

we love each other.....

Imej
hai sume....rindu ngat nak tulih blog...kelas teknologi maklumat skrng ne....silibus abis...update blog la...huhuhuh....dye block facebook...adeshhh....nak menulis coretan hidupku....alkesahnyer...jengg...jenggg....jenggg....



TUTOR 1H05....
satu tutor yang banyak mewarnai hidup ana...selaku penolong yang kuat mintak rm5...huhuhuh...kate nak fotostat nota.....banyk berlaku....buka puasa sama2....gado2... Karnival Sains.... haihhhh.....semgat gler kot mase nak wat preparation....ram sbg ketua....amir sbgi penolong...ana sbgi bendahari...muke chop duet kot...huhuh....fatinah sbg setiausaha....bnayk kami lalui...wat model...game...dapat tajuk "effect of srtychine in neuromuscular junction"....tajuk last skali...ana baru blajar tadi kot...huhuhuh....ana nmpk kerjasama...yang sememgnya kurang sebelum ini...bersyukur yg x terhingga...meyiapkan vedi0 dlam satu jam je...idea datang...teros buat....kan senag...huhuhuhuh



SAAT PENENTUAN....
bedebar kot mase ne....huhuhuh....mmg ar kerj…