Langkau ke kandungan utama

silent is an option






~hey yaaaaa...girlprennnnnnn :)

~how your weekend???. mesti owsemmmm kan. aku???. ohsemmmm gilaaaaa. weekend aku kot. padahal dok memerap je kat rumah. hadap skrin laptop. hehhhh. sound boring kann. but.....it learnt somethinggg

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


CLICK HERE
~ today is silent day. not really a day. maybe about 10 hours silent moment. aku terbaca post aiman azlan ni kul 2 petang tadi....dan aku terus rasa inspired untuk buat. at that moment i give i shot to be "tikus makmal" untuk cuba eksperiment ini. sebagai sepesis manusia yang selalu men"joyah"....this experiment is little bit hard for me. seriously, this experiment takes more courage than i expected. and this is my today silent journey in hectic...

2 petang
~ the experiment start!!!. at first it not that hard because three of my housemate is at campus. group discussion at weekend. hehhhh. and only another three at home. sarah with it own world at her room. meroyan sensorang kat bilik buat kerja. sayup2 kedengaran dari luar dok menghapal segala bagai spesis pokok. nisha dan ika kat dalam bilik jugak. aku kalau jenis bosan men"dewa" memang aku dah meroyan dan men"joyah" kat bilik nisha dan ika kot. but....i must refrain myself from going to their room. i must NOT enter that room. kalau jumpa bebudak ni memang mulut aku macam kereta api *buruk sungguh perangai engko eh*

~jadi....trying another alternative. dengar ceramah ostadd pahrol kesayangannnnn.....*jerit over*. hahaha. at least ianya menjadi. sambil mensibukkan diri kemaskini nota, online memanjang, mem"bersih"kan laptop tongkakng pecah ni....dan having conversation with myself...and i noted this when listening to ustaz pahrol...

"orang yang ambil sijil kawen belum tentu kawen, orang ambil sijil SPM belum tentu dapat masuk universiti.....tapi orang yang ambil sijil pengurusan jenazah konfem mati....yang tak ambil sijil pengurusan jenazah pon konfem mati...sebab apa???. sebab kita manusia"
~ustaz pahrol mohd juoi~
nampak tak ikon "sleepy" dalam jadual kursus tu...haha =="

~hoyeahhhhh....aku dah ambil sijil kawen hoi. padahal bayang-bayang incik lelaki tak nampak pon. tapi persediaan itu perlu *over*. hahahaha. yeeee...ada org cakap gatal sangat aku dah nak kahwin. tapi....fikir panjang. sijil kawen bukan semata nak senang proses kawen je...tapi yang penting ILMU. semua dah matang kan nak fikir. yang buat aku stress akak dan adik aku dah nampak bayang2 the other half..sampai tahap wajib dah....tapi main2 lagi taknak gi kursus kawen...bnyk pulak alasan...pppfffttttt.... ==". dannnn....aku teringat status facebook ika...

"tengok orang kawen, nak ikut kawen
tapi tengok orang mati, takde pulak yang nak ikot mati"

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

SENTAP MAK NOKSSSSS.....!!!

6 petang
~masa ni kak aisyah dah balik. takde masalah sangat sebab laju je kak aisyah masuk bilik tengok running man. setel. tak banyak cakap. just few important things. tapi yang masalahnya, aku dah boring, mulut dah gatal nak meroyan men"joyah" dah ni. thinkkk jannah!!! do something...!!!!. hoyeaaaa....aku MAKAN. is that good decisison??. hehhh ==". then aku lipat baju....sapu lantai....rajin tetiba kan. hahaha. 

~SENYUM.... :)...that another things i tried. senyum sampi kenyal lemak pipi aku. LOLssss. sebab, bila kita senyum mulut akan tertutup....paling2 senyum punya nampak gigi kan. tapi still tutup mulut kan. that how you avoid talking useless thing. senyum sampi sengih dan nisha keluar ayat....

"dah kau kenapa perempuan???"
*ayat aku, nisha curi*

8 malam
~masa ni kak ema dan kak zati dah balik. i was like...HABISSSLAAAA. sebab kalau dah balik semua isi rumah ni memang ketawa macam setan dah sesekor...cakap pulak macam pakai microfon. dugaan sebenar dah datang *tepuk dahi*. still trying to hold that discipline. masa masak kak ema dok meroyan sebab kawan dia sama umur dah kawen degan mat salleh. laju je aku nak men"joyah' sekali woi...sabar jannah woi...sabarrrr =="

~tengok cerekarama reramai masa ni. aku dok stress dengan jalan cerita DEMI neh. kalau ikot mulut aku...memang aku dah membebel panjang dah dengan kak ema. again, i was trying to SMILE everytime aku sakit hati dengan cerita ni. sampai kak zati pelik tengok aku diam tak cakap banyak. al maklum lah tengok cerita melayu kannn. tak sah tak sakit hati macam cerita CINTA JANNAH tuhhhh....

konflik angah

konflik along


~gara-gara drama Cinta Jannah tuh....sebab cerita tu kencing manis tahap kena diabetes potong kaki punya....tu yang semua dok layan kan. terlampau "sweet".....hehhh. bukan jenis cerita aku woi...dan jannah tuh lembik sangat....aku katanggg kot!!!. aku nak buat cerita Cinta Jannah versi muslimah ikut syariat punya...dan pelakonnyaaaa....

v

v

v

v

v

v

v

v

v

v

v

kuasa kamera 360.....puihhhhh *fake*

Sila muntah beramai - ramai...wakakaka :O

12 tengah malam
~dan silent day aku berakhir pada jam 12 malam tadi. legaaaa woi. 

i'm flying without wing.... *overreaction*
Konklusi....
~ Alhamdulillah......i learnt so many things today....

first....
i take this experiment as a exercise for myself to istiqamah. berterusan dalam berkata yang baik-baik saja. refrain myself from talk bad things. especially...men"joyah" dan meroyan yang berlebihan. i hate quite and awkward environment. it is my nature to talk so much. and i love to talk. but... i must know the limit

second...
i need to listen more.observe more. less talk. Walillahi....so much things i noticed when i keep on silent. Even it just 10 hour it though me so much things. i learnt to question every time i need to talk. why i need to talk? to impress, to boost myself, to express, to inform...or what??. 

third....
i really need to practice more. changing my mouth is not easy as click OFF button. aku tak perlu diam sepanjang hari, tapi aku kena belajar to talk wisely.  i need to practice once a week. then.... practice it daily until it become my habit...InsyaAllah. so.....my housemate, please help me :)




at the end....
i'm just a normal person that always tried to be the best version of myself :)

Ulasan

  1. salam alaik, jannnnaaaahhhh!! heya ni bihah!
    atotototo.... ciannye dia kne jadik tikos makmal eh...
    tp lame kot diam 10jam stret.

    hmm... nk kurangkan cakap sonang jo jannah. kan Allah ada bgtahu dlm surah Hujuraat tu, dan myb surah2 lain jgk ada... jgn cakap benda yg sia2 (gossip no no), jgn ngumpat. apa yg org sedar slps jd tikus makmal tanpa sedar (well not experimenting tapi betul2 buat apa yg Allah suruh la kan) bila kita byk sgt bcakap ni we tend to talk more about others, or boasting about ourselves (which leads to riya') dan ckp benda2 yg tak ada guna pun. byk ckp benda yg sia2 pun menyuburkan emosi negatif, buruk sangka dan GOSSIP akan menyuburkan rasa malas nak menyiasat kbnrn sesuatu berita itu...

    sekian mengomen di entri jannah. smoga dipermudahkan urusan jannah assalamualaikum

    BalasPadam
  2. i stalked my best friend's life coincidently
    thanks sbb tumpang bkejasama dgn akak :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Leave Your Comment