E.G.O



~lately, aku bnyk terfikirkan one word EGO. aku percaya setiap diciptakan adalah neutral sifatnya. maksud aku, kite ambil contoh 

pisau 
akan jadik mende baik kalau guna untuk memasak. pisau juga jadi mende jahat kalau guna untuk membunuh. 

cemburu
 kalau kita cemburu org boleh solat sunat malam itu sanagt bagus. tapi bila kita cemburu sebab balak kau msg dengan kakak dia sendiri, itu sudah kronik namanya.

anjing
anjing itu adalah haram untuk di makan tapi berpahala apabila anda beri makanan padanya kan. (rujuk kisah pelacur  masuk syurga sebab beri minum air pada anjing)

~dan aku tak pasti samada sifat neural ini boleh disamakan dengan EGO. memetik kata2 ustaz pahrol

dunia ini pasti akan akan lebih tenang jika manusia tiada sifat ego


~aku tak nak lah letakkan ego pada definasi neutral tak tentu hala. macam meletakkan ego itu adalah baik jika anda selalu belanja kawan makan tapi kawan anda itu sangat lah kedekut untuk belanja anda makan semula. jadi adalah "baik" untuk anda ego dengan kawan anda supaya dia belajar memberi. teringat pulak kata2 ustaz hasrizal

erti hidup untuk memberi

~kita memberi pada orang bukan sebab nak org tu balas kebaikan kita. tapi kita buat sebab kita tahu Allah nampak apa yang kita buat. so, tak valid lah nak letakkan kan ego itu baik pada situasi tersebutkan. Dr muhaya selalu tanya

Kita manusia ni hidup sebab apa? sebab nak manusia sanjung kita atau kita nak Allah ambil kita masuk syurga?


~soooo, balik pula persoalan utama. ada tak istilah ego yg baik? 


motip gamba ottomen???

 sebab nampak gambo neh dalam komputer dilukis naqiuddin. no bad la jugak an
:P



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

nak komen? nak sentap? nak maki? nak puji?
aku tak kisah pon....
theee XD