Langkau ke kandungan utama

nak buat pahala tak???



~hye peepsss!!! morning sunshineee...*sila depa kan tangan anda sambil menghirup udara pagi yg nyaman*...muehehehe...grengggggg!!! bnyk betul sound effect kan... nak share dgn kamu semua yang tersangat dan paling awesome ^^, few books that read recently.....

pesanan khidmad masyarakat : sila buka otak, minda anda untuk terima sesuatu yang baru....ngehngeh :D

Contengan Jalanan By Hlovate 


~again and again. baku ini pinjam dari lovely cousin Kak N. selalu je dengar member cakap hlovate bagus gila penulisan dia. da nmpk buku ni kat rumah Kak N, kita sebat la kan. muehehe. first thing is, nak baca buku ne dari mana eh. depan ke blakang. tgk same je. dua2 adalah depan. i was like, gila kreatif buat novel macam ne kan...however...i learn that...tak kira bagimana permulaan hidup kita yg penting ending nya mana kita nak bawak.....^^,

~second is...rasa macam baca kisah pasal diri sendiri. dalam novel tu macam watak K Square.... nasib K Square tu laki je dalam novel tu n those part yg seni n muzik. tapi cara K Square berfikir is like me. aihhhhh. really baca novel buat aku berfikir...jom backpack!!! siapa nak ikut??? =="

Takdir By Hilal Asyraf



~novel ini adalah trilogi sama dengan novel HERO yang aku pernah baca dulu. fuhhh....baca ne mmg berpeluh2. nak kasi paham dia punya cerita. ada yg part aku skip esspacially part lawan2. hehehe. cerita mmg detail habis. kalau nak bayangkan mmg jadi punya gambaran imaginasi tu. huhuhu. agak la rasa macam keciwa. keciwa dengan diri sendiri. few islamic building that SHOULD know but i D0N'T know. serius maluuu gila dengan diri sendiri. kan kena google semula. lucky, thus way Allah teach us right. at least aku tahu la skng kan...hehe.

~novel ni buat aku berfikir, hala tuju politik. terutamnya kat malaysia la kan. hemmmm, time2 nak pilihanraya neh. sadisss gilaaa rase. =="

Secangkir Teh Pengubat Letih By Hasrizal Abdul Jamil


~dapat buku ne i was thinking...why??....why?? TEH....kenapa mesti teh?? kenapa x kopi ke, air masak ke. tapi semakin kita baca kita faham. it al about TURKI. pengembaraan ke negara TURKI. yg terkenal dgn ideologi dibawa "Bapa Pembanguna Moden" Kamal Attartuk. org Turki sangat gila minum teh. seronok sebab ia bawa fikiran kita ke luar kotak. menilai dunia luar dari sudut pandangan orang lain. sebab kita tahu yg kita pun tak mampu nak pergi jalan jauh2....

~cuba membaca dan berfikir melalui BIG PICTURE. kenapa?? ada beberapa pendapt yg aku x setuju tapi berbeza pendapat itu biasa. cuba mengambil yg tengah2. intro buku ini pun dah buat aku rasa macam nak backpack!!! cepat la....siapa nak backpack dengan saya...wuwuwuuw T,T

Rayyan Fantasi By Ramlee Awang Murshid

[Bagaikan Puteri] [Cinta Sang Ratu] [Hijab Sang Pencinta] [Cinta Sufi] [Sutera Bidadari] [Sunan Musafir] = DONE

*Tidak melampau jika saya katakan novelis Ramlee Awang Mursheed setanding dengan Habiburrahman Sheirazy [Ayat-ayat Cinta ][Ketika Cinta Bertasbih]
*Kedua-dua penulis sgt hebat mengolah pendekatan spiritual Islam dlm karyanya. *Bezanya, Ramlee Awang Mursheed menggunakan pendekatan Sufi dan Habiburrahman Sheirazy menggunakan pendekatan Haraki.




~aku suka petik status fb ydp unimas. well said. sebab tu aku suka hasil tulisan beliau. cumanya, aku masih la tak faham maksud pendekatan sufi atau haraki itu. stok budak x mendalam ilmu agama sangt kan. huhu. sesiapa boleh terangkan...hehe. nak bagi tips kat korang. kalau tengok nama penulis lagi besar dari nama tajuk novel...that means...penulis itu adalah sangt terkenal la kan. cikgu bm kat skola bagi tahu..x caya korang survey la...:)

~genre masih lagi triller tapi nya bukan kisah2 bunuh. menariknya, bagaimana islam di bawa dalam cerita ini. bagamana islam membentuk cara berfikir dan bertindak dalam diri seseorang itu. buat aku juga terfikir. ada ke dunia selain dari kehidupan di bumi. bak kata orang makhluk asing. sesungguhnya, ilmu Allah itu sangt luas ^^,


Fiksyen 320 By Ramlee Awang Murshid
~hoyeahhh!!! nak cakap tahniah kat penulis ini kerana berjaya membuat aku paranoid selama satu malam. pfffttttt ==". kisah bunuh2 yg sangt detail. bila kita baca buku, kita tak rasa macam duduk kat dunia realiti dah. macam dah masuk ke dunia lain kita cipta imaginasi melalui buku. hebat kan kuasa buku n imaginasi. habis baca novel ini untuk satu hari, bila malam dah x boleh tidur. teringat2 cerita novel. nasib la masih waras lagi kan....kembali mendarat ke bumi yang realiti....fuhhhhh *kesat2 peluh*

~menarik untuk aku simpulkan bila novel berkaitan dengan penyakit mental atau psikologi dikaitan dengan iman. bila iman itu tipis maka senang la penyakit minda datang. nampk tak fungsi iman yang mengawal otak kita. orang selalu cakap otak kawal badan tetapi sebnrnya iman yg kawal badan. konklusinya, IMAN ^^,


KAITAN PAHALA??

~bila time2 puasa otak jadi sensitif dengan perkataan pahala kan. huhu. ye la..masa nie la nak kumpul bnyk2 kan...huhu. tahu tak, semua buku yag aku baca dan tulis dalam blog ini adalah hasil pinjaman dari orang. bukan aku tak nak beli, tapi bila fikir ongkos payah jugak kan. Masya Allah, buku2 ini yang membentuk cara aku berfikir. setiap kali kawan2 aku bagi pinjam buku semuanya dapat pahala. pahala yang berterusan tak berhenti. mesti bnyk kan pahala dia org, aku nak bagi org pinjam buku pun x bnyk stok. dengan buku dapat kasi pahala tahuuu. kalau yang menulis buku lagi la bnyk kan...lagi aku jeles

~ tapi biarlah buku ituyang bermanfaat ye. ada yag tak bagi buku sebab tak nak  bagi rosak. ruginya di situ ye, kerana peluang untuk tambah pahala. cumanya bagi yg meminjam itu cuba la consider barang org kan. tiba2 terbayang muka2 org yang selalu pinjamkan baku pada aku...beela...Kak N...bnyk kan da pahala mereka2...jadi kesimpulannya...

PINJAMKAN BUKU PADA ORANG = PAHALA = SYURGA = REDHA ALLAH


p/s: orag tu tgh nages ke tido??? a picture worth thousand word ^^,

Ulasan