Langkau ke kandungan utama

novel dan jujur




~hoi...hoi...hoi...gatal nak tulis blog...gi solat subuh tu dulu...*tampa diri sendiri*

*pause*

~oke saudara saudari. jom kita smbung balik meblogkan diri sendiri ye. huhuhu. lately, aku ade bace few novel.  amboiii, bnyk nya masa free ko an. hahaha. dan aku nak share kat korang yang tersayang.

~Pei Pan, Ramlee Awang Murshid~



~yeee, aku tahu. novel ne da berkurun kan. dah lame keluar. aku baru abce tahu. bagi spesis aku yang suka baca buku tapi x de bajet tetap nak beli selalu. aku harapkan library je la. yg ne library unimas punya aku sebat. huahua. cerita santai. mula2 aku pelik betol nape tajuk dia pei pan. tetiba tengah sedap guling2 smbil baca novel. datang rumate siew ming. chinese. "aiiiii, sejak bila u baca novel cina ne?''. errrrkkk. "ne bukan novel cina la, apasal u ckp ne novel cina?". dia jawab " tajuk dia pengkhianatan dlam cina. so, i ingat novel cina lah". huhuhu. baru lah faham. genre thriller. bestttt. aku hadap kejap je. satu malam. macam cerita org melayu yang kaya di khianati kawan.

~Rahsia Perindu, Ramlee Awang Murshid~


~yeeee, saya juga tahu novel ne dah berkurun. again aku sebat library UNIMAS lagi. huhu. terima kasih unimas sebab sediakan novel2. ngehhhhh. nak cerita sal novel neh. GILA!!!. tu yang mampu aku cakap. serius nak saiko pembaca. dengan aku2 skali tersaiko. puas aku nak fahamkan novel ni. mau juga aku berenti2 baca. yg ini lama aku ambil masa nak digest. smpai satu tahap macam aku pulak yg jd watak dalam novel tu. split personaliti. effect kat aku. aihhhhh. cerita kanak2 yg di dera yg jadi trauma. then beri kesan sehingga berkeluarga. mendorong satu kes pembunuhan yg kejam. part cerita pembunuhan itu mmg details dia cerita weh. boleh bayang....wuuuu~~

~Bumi Cinta, Habiburrahman El Shirazy~


~yeee, novel ini juga saya pinjam. sya pinjam dari Puteri Yang Senyum. huhuhu. konon2 da siap assigment. nmpk novel neh atas meja dia. sebat arhhh. dia x baca lagi okee. aku baca dulu. huhu. time kasih la ye beela sebab murah hati. ngehhh. menarikkk snagt!!!. seriusss aku cakap. aku baca ulang dua kali ye. terlalu menarik. nasib aku pulangkan balik. haha. bukan sekadar novel. bnyk input. bnyk bantu aku fahami dunia luar. dpt feel mcm dok kat moscow tahu. cerita detail. mengutarakan cara hidup islam di negara yg paling sekular. cara hiduo islam bukan semata2 ceriat dongeng. serius bukan!. jom laksankan islam sepenuh-penuhnya. dan bnyk menceritakan pentingnya menentang kebatilan dengan ilmu. bacalah dan fikirkan

~Sebarkan Cinta-Mu, Fatimah Syarha Mohd Nordin~


~yeeeee, sekali lagi aku pinjam novel orang lain. nak harapkan org beli buku untuk aku. sape lah nak kasi kan. huhu. novel ne aku pinjam dari kak anas, dia tu partner felt bisnes kiteorg. hehh. tgh sedap2 jahit nmpk novel neh. teross sebat arhh. ape lagi kan. novel yg menarik. sungguh tebal novel ini. lama juga aku nak baca. tapi bagi yg x brape nak tahan ngan selingan nota dan fakta di tengah2 cerita mmg akan campak jauh2 nevel neh. seriusss bnyak gila fakta n hujah. cerita 4, 5 helai. dia punya nota 7,8 helai. huhu. macam baca kitab agama dalam novel. tapi bnyk mengutarakan fikah. menarik untuk kita santuni. bnyk cerita pasal poligami. suh laki2 hang bace. x payah nak buat ayat "poligami itu sunnah". aku sepak laju2. baca novel ni. anda akan faham konsep poligami. 

~ yg uh tajuk blog member aku. bukan tajuk novel oke. nama pemiliknya kem. nama penuh aku tataw. kahkah. dia kawan nadia. meber skola aku. tah caner sebab aku mesra alam sngatkan. boleh lah tersabet dengan kawan2 uia dia. bagus jannah. hahaha. dia cakap nak tulis novel. cepat siapkan ye saudari. :P

~jom terjahhh blog nya. kalau perasan blog dia bnyk tulis puisi2. ayat dia sungguh mendalam sehingga makan dalam. huhu. ayat dia terlalu puisi serasa aku. teringat pesan kak fynn bila ada minta nasihat dalam menulis....


 jujur. 


dan dibuat untuk diri sendiri DULU, baru untuk orang. bila kita menulis

 utk orang, 

tulisan itu akan jadi palsu.


puisi adalah menelanjangkan kebenaran.
kalau mau berbohong, kita jadi orang politik.
bukan orang menulis.

:)


~betul kata kak fynn. kalau aku mula menulis untuk diri aku sendiri. jujur terhadap diri sendiri. aku mampu bnyk menagis dari menaip. kerana diri aku penuh dengan itu. kesedihan yang aku plastikkan dengan tawa aku. dan itu juga bila aku ras bila baca puisi rakan aku itu. aku bnyk menagis kerana aku dpt melihat diri aku dalam tiap kata2nya. smpaikan bila dia update. aku baca sekali lalu je. sebab aku x nak menagis. mungkin terlalu jujurnya kata2 sahabat ini smapi aku terkesan.....==" *kan da nages neh*

p/s:gone for 3 days. jaga diri baik2. jangan nakal2 oke....:)



Ulasan

  1. wah, really ? dop sangko kawe tuan hamba tersentuh membaca belog kawe. haha. bahasa apa aku guna. btw, thanks singgah belog saya, masih mencuba meningkatkan apa yg patut. yang penting jujoq :)

    BalasPadam
  2. dpt rasa apa yg jannah rasa... :) betul tuu, yg penting jujur. :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Leave Your Comment