Langkau ke kandungan utama

skill mempertahankan diri...


~hari ahad semuaaa!! dah masuk isnin pon. x sedar diri esok nak kuliah dah kau. sebenarnya aku nak amik nota kat morpheus unimas. entah apa masalah nya x boleh masuk aku x tahu. smpi aku boleh nak ber facebook bagai, ber blogger segala. dah tentu bukan masalah line tent kan. nak slahkan siapa aku x tahu. kang x pasal2 kena tettttt. ok cukup....

~meh nak aku mengeluarkan fakta yang "korang nak baca boleh, nak pecaya terpulang"....

DEFENSE MECHANISM
cara untuk mengurangkan rasa takut dalam berbagai cara untuk menidakkan realiti


 ~ aku dapat komen macam neh kat entry sebelum neh. huahua, seriously, aku macam =,=". paham kan maksud aku. pastu, aku pon byk fikir. neh mesti keje member aku yg nak troll aku. sapelah sangat yg baca blog aku kan. lantak arh. tetibe aku fikir, macam mana aku nak respon....

REPRESSION...
~ seseorang itu mengalami trauma yg teramat. smpi lupa kejadian itu pernah nerlaku. kalau aku respon sebegini macam melampau sngt kan. smpi aku lupa yg ade org komen macam tu. huahua. macam lah teruk sngt kan.

RATIONALIZATION...
~ seseorang itu berfikir lebih rasional mengapa sesuatu itu berlaku. mungkin aku respon begini. kalau bukan rakyat malaysia yg nak martabatkan bahasa melayu siapa lagi kan. sebab tuh anon uh komen dan berpendapat begitu kan. 

DISPLACEMENT...
~ seseorang itu akan melepaskan kemarahan nya pada sesuatu yg lebih di terima akal. opkosss aku agak terasa lah weh. aku manusia jugak kot. dan aku melepaskan marah aku pada member aku lah. x kan lah aku nak tumbuk skrin lappy aku pulak. kayee betol aku kan. dan member aku berilah pendapat dye. paling kurang aku rasa kurang beban dye kan.

SUBLIMATION...
~seseorang itu akan menukarkan impuls negatif kepada yang lebih rasional. mungkin aku kan letak disclaimer kat sidebar aku. supaya aku akan menulis dengan style aku skrng neh dengan sesuka ati. muehehehe.


PROJECTION...
~ yang neh jenis nak menyalahkan orang lain. aku pon rasa nak slahkan si pengkomen tuh jugak. nie blog x rasmi. blog suka2. bnyk2 lah nak formal bagai macam tulis surat. huahuahua...(jahat jugak aku kan). but still, i respect other opinion. setiap org ada pendapat sendiri kan.

REACTION FORMATION...
~ respon ini akan menyebabkan aku terus tulis blog dengan bahasa yang baik dan tatabahasa yang betul dan seterusnya. huahuahua. boleh bayang x?? tapi nampaknya aku x respon macam neh kot. masih sama lagi cara aku taip...muehehehe..(jgn marah ye anon  ^,^)

DENIAL....
~ yang neh jenis menidakkan. aku x lah menafikan apa yang si pengkomen tu cakap. betul lah tuh. aku guna bahasa pasar, men rojak2. huahuahua. jd aku x respon macam neh la yep. then, ur rite anon!! syabass mera beta!!

REGRESSION...
~ seseorang itu akan mencari perlindungan setelah berlaku sesuatu. aku bertindak sedikit lah macam neh. huahua. adat manusia nak rasa selamat. aku diam dulu. tanak ar kecoh2 pastu komen membabi buta macam org x belajar kan. rasional x aku??? wakakaka..(nak puji diri pulakkk dah)

KESIMPULAN...
~ cara aku respon bercampur2 lah. amik sikit2. huahua. tapi setelah aku berfikir. aku ada cara aku sendiri. ini blog personal. bukan blog ilmiah. aku akan tetap dengan cara penulisan aku skrng sebab lebih mudah difahami pembaca. bagi aku inilah dunia maya, i'm ready for it. dan aku juga hormati si pengkomen. sngt membina. tapi mungkin kalau aku buat blog lain yang ilmiah lah kan. dan aku mungkin prlu letak disclaimer kat tepi....(tgh nak fikir ayat neh)


p/s: nmpk nye berguna jugak aku blaja psikologi neh...muahahaha :P

Ulasan