Langkau ke kandungan utama

kawan


nak bercerita lagi dan lagi. aku ada seorang kawan. actually dua. tapi salah seorang dari kawan aku neh selalu dengan aku. dia sangat baik. lagi baik dari aku. biarpun penampilan dia biasa2 je. tapi dari apa yang kita nampak surface dia memang baik. soal hati bukan urusan aku la kan. tapi at least apa yang dia buat akan baik jika hatinya baik kan. so conclusion nya, dia memang baik. aku selalau discuss banyk mende dengan dia. kadang2 idea dan pemikiran dia out of box. seseatu yang kita x jangka. selalu kami cakap pasal dunia. i mean bukan la sesuatu yang lagha kan. about people, bulatan gembira, awan kat sarawak, about agama dan  bnayk. Alhamdulillah, kalau Allah nak kita jadi baik Dia akan hantar sesuatu yang baik untuk kita. and, i got this fren.

kami selalu cakap pasal agama dan manusia. cuba melihat sesuatu secara menyeluruh. kami selalu cerita pasal orang sekeliling kami. tapi x pernah mention nama orang itu. aku pun x pernah tahu dia cerita pasal siapa. kalu aku ter"tahu" pon aku buat dekk je. sebab kami tahu kami nak ambik pengajaran dari cerita. bukan nak mengaibkan orang. dan bnayka yang kami bercerita.....

cerita satu...
~dia pernah cerita kat aku pasal kawan dia yang di'approach" oleh seorang lelaki. i mean in islamic way. jumpa mak ayah. nak kenal2. taknak mebelakangkan keluarga. tapi yang mak ayah yang salah faham. ingat si anak dah gatal nak kawin sangat. nak kenal2 uh macam nak bertunag. bagi mak ayahnya pula takpe couple2 ne. x bolah nak salah kan mak ayah. tapi bagi si anak yang nak cara yang islamic dan mak ayah x faham. dugaan kan bagi si anak tu....

cerita dua....
~dia cerita juga dia buat survey kat kolej dia. under surau lah. survey macam KAFA kat skola dulu. baca al-fatihah, doa qunut dan soalan basic islam yang lain. dia buatlah survey kat kawan kami yang sorang lagi. dia cakap dia sangat impresss dengan kawan kami yang ketiga uh. sebab sepanjang2 dia buat survey uh ade 4 orang. hanya kawan aku tu je sampai level A++ la kan. bukan nak cakap alim agama. tapi at least tahu basic agama. lagi 3 orang uh macam2. x lancar al-quran, rukun iman rukun islam x ingat. erti iman dan takwa x tahu.   aku berfikir banyak...

cerita tiga...
~aku jugak penah cerita kat dia. aku ada kawan. dia dah clash dgn bf dia dekat 2 tahun nak masuk 3 tahun. dah lama. tapi dia x boleh nak lupakan laki tu. aku tengok dia kesian sangat. dia dah penat mencuba lupakan. tapi rasa nak memiliki laki tu sangt kuat. dia pun tanya aku. ada kemungkinan ke dia ne kena "guna2". aku cakap ya. mungkin. dia kawan aku sangat takut nak cerita kat kawan lain. sebab nanti orang cakap dia kolot dan khurafat. sebab percaya semua menda2 ne. menda2 yang x nampak ada je tetapi kuasa Allah meleiputi semua. kalau orang nak buat guna2 pun selagi Allah x izinkan x kan jadi menda tu. dan sekarang bantu diri. cari Ustaz bukan carik bomoh ok. aku sangat berharap kawan aku tu dapat lupakan lelaki tu.

cerita empat...
~aku selalu compare aku dengan kawan aku. aku rasa dia lagi baik dari aku. memang dia lagi baik dari aku. kalau tengok dari pemakaian aku yang bertudung labuh, dia bertudung bawal biasa je. orang akan judge aku better. tapi inside, we know ourself better kan. aku pernah cakap kat dia. aku rasa aku x layak pakai tudung labuh camni. mulut cam longkang. sebab bila kita pakai tudnung labuh beban kita bawa imej islam lagi besar. tapi in fact aku suka pakai camni. sebab selesa. x payah nak tayang2 body. aku cakap aku tak nakla jadi stereotype muslimah yang jalan tunduk2, cakap macam dalam selimut. macam semua x boleh buat. aku cakap aku hanya jadi diri aku. tapi dia cakap kat aku " not be what u want but be what ALLAH want". tengok simple je ayat dia kat aku

cerita lima...
~kami ade bulatan gembira, tapi dia under murrobbi lain. aku punya lain. tapi still kami diajar menda yang sama. kalau ada program still sama lagi. dia selalu cakap. da sngt bernasib baik sebab ada bulatan gembira. sebab kalau dia x join semua menda ne dia x kan tahu apa itu ihklas yang sebenar, apa itu ukhwah yang sejati. dia sangat berharap dia dapat kongsi apa yang dia belajar kat orang lain. sebab dia rasa sangat bermanfaat ilmu untuk dikongsi. baru dapat kenali diri sendiri. tapi dia juga tahu uslub dakwah., slow and steady...

cerita enam...
~ stereotypical n klise. ayat kite orang. kami ne sangtlah cenderung untuk melihat orang mase berjalan2 ke kuliah. mate ne agak memlilau jugak lah tengok2 orang. suka cakap pasal orang sekeliling. tapi bukan mengumpat or fitnah ok. selalu akan keluar ayat camni lebih kurang....

"nape orang selalu bagi alasan nak couple sebab jadikan perangsang tok berjaya...ayat klise"
"orang melayu mmg selalu lambat ehh....ayat klise"
"perlu ehh ade bf or gf baru nampak trend...ayat klise"
"pakai stokin uh budak nerd n budak surau ehhh......stereotype gileee"

~in fact kami cuba melihat sesutau situasi luar dari kebiasaan adat. pmikiran tipikal. kalau camtu mesti camni kan. tapi ayat kami agak sarkastik sikit =,="


perumpamaan seorang sahabat kepada sahabat yang lain, jika bersahabat dengan tukang besi makan kamu akan terkena serpihan bara api tersebut. jika kamu bersahabat dengan penjual minyak wangi maka kamu adan emndapat bau wanginya juga

p/s: siyesss aku x penah tahu pasal sape2 yang dia cerita. yang penting pengajaran. bukan orang yang dicerita...

Ulasan

Catat Ulasan

Leave Your Comment