Langkau ke kandungan utama

pemakai tudung tegar...

bebudak yang ramai sngat hari ini. ingat petang nak tido. hadap bebudak yg dok panggil aku mek ngah. FINE!!! sume keje  ibu ar neh. ce bagi name molek sket. kejap2 nak susu, kejap dok baloh, kejap berak kencing la. dapat keje baru kau. babysitter. untung!!! =,="

nak cerita pengalaman aku....
~bertukar ustazh sekejap. huu~~ apih kabo aku ley jadik ustazah dah (ye dok mu apih weh). aku bkn sebaik yg ko sangke okeh. huu~~ back to topik. sekaraang dok umah mak angkat. so aku ade lah abng angkat nya. which means apih uh mahram aku tu. nak2 ade ayah angkat. that means papa also mahram aku. nak jadik cerita lagi ibu gak ade jaga anak orang. hok laki uh taksah kabo ar. kat depan uh ade kedai cermin n besi. sah2 bila petang pekerja laki uh datang melepak kat umah ibu. hari2 hadap laki mahram kan...adat la kan.

angkat berangkat....
~aku dapat keluarga angkat bila ibu dok jage aku mase aku kecik tuek lagi. lama gak la. bila ibu pindah terengganu aku dok lekat agi ngan ibu. bila time cuti skola wajib aku gi balik ganu. penah uh ak nages sbb rindu kau. koya la. hahahaha. nak kabo ak ngan apih uh mmg asik dok gadoh je. nak2 aku jenis kasor. mmg gadoh la. nak ckp luka2 gadoh mende base la. ngan kak nor mmg hadap ye bebel dah. muahaha...

bila ada prinsip....
~aku mmg pakai tudung doploh empat jam kat umah ibu neh. kat umah sndiri len la kan. adik kandung aku sndiri kot. hahaha. ak tak bertudung mase tido je. tu pon sebab ade bilik. kalu feel nak tido kat ruang tamu sbb nak tegok movie aku pakai gak. pagi esok x taw la gane rupe tudung uh. hahah. kenapa?? sebab ada mahram la. abng, papa, anak org. bila kita percaya pada suatu prinsip kita akan pegang macam mana sekalipun situasi.

identiti muslimah


sukarkah...
~nak tanye pendapat aku la kan. mula2 memang susah. susah sngat smpai aku menagis. biasalah hobikan menagis tu. wakaka. apa2 nak carik tudung. nak2 kalau doploh empat jam pakai kan. bukan pakai tudung je. kena pakai lengan panjang. seluar panjag. pendek kata tutup aurat sepenuhnya. tang stokin ada kelonggaran. dalam rumah tak pakai. sebab buat kerja rumah. keluar masuk tandas, masuk dapur. tapi kalau kuar aku pakailah. tapi lama2 ianya tak menyusahkan pon. terasa janggal lagi adalah. sebabnya da terbiasa kan.

setiap amalan berdasarkan niat...


otak kena brilliant ma..haha
~bukan nak ckp aku baik sngat po kan. sekadar nak kongsi. aku akan mandi awal pagi. mandi solat subuh. jadi masa tu boleh nak keringkan rambut bagi yang rambut panjang. nak crik timing yang sesuai untuk cuci rambut. sebab kalau pakai tudung masa rambut basah nanty rosak dan berbuah la. payah pulakkan.kalau dah bagon lambat x yah basuh rambut. kang sibuk nak kemas umah la ape la. kalau malam aku mandi petang pastu solat. sementara isyak bolah gak keringkan time uh. tapi mase tu aku sibok nak masak kot. yang penting jangan pakai tudung masa rambut basah.




baju nak kena plih...
~biasanya aku aku akan pakai seluar track je. senag nak kemas umah kau. kalau feel nak jadik bek jap aku pakai kain batik je. tapi susah kot kain batik. wakaka. baju kalau kat umah aku pakai baju lengan pendek  paras siku atau lengan 3 suku then pakai hand sock je. baju jangan nak ketat pakai saiz adik pulakkan, kalau pakai baju lengan panjang payah plak aku nak wat keje. nak2 time basuh pinggan. kalau x pakai yang ade lengan cekak bawah. x serebeh ngat wat keje kan. tudung susah semestinya yang ekspres punya. senag je. sarung kau. takyah nak iron bagaikan. bijak x?? hehehe

tudung ekspres..hahah


Ulasan