satu revolusi???

salammm....

HATI ku bermasalah...
da amik UBAT ngan penasihat...
x taw la ble bley BAIK...
KOSONG je hati....











hurmmm...
baca blog yg lain...
buka fb....
baca pasal RUSUHAN DI MESIR....









Ya Allah...
bertapa kita patut bersyukur...

nikmat KEAMANAN di MALAYSIA...


ana x tahu nak ckp apa...
sbb ana bukan disana...
hanya doa untuk mereka...
Ya Allah...segala ketentuan hanya Kau berkuasa...


~terasa Allah itu jauhh bila aku bila aku alpa~

tudung..hijab..selendang...yg penting....

salam semua...n_n
arini gi kuliah ngan selendanggg...wee~~~

seronok kot @_@....
tp bkn first time....

ana pakai tudung camni selalunyerrr.....





(perhatikan betul2 ye...@_@..bukak besar2 mate)

tapi arini wat plek + x betul = koyaaa sket....
huuuu~~~


masukkk dewan kuliah...




sumeeee tgkkkk..pehal plek ngat nehhh??

fuuuu~~~
ade budak tnyeee.....

"mane pegiii tudung labuh awakkk???"

haishhhh....
senyummmm je kot yg mampu....:)
(ikhlasss x bunyi dye??)...hehhehe...

terdetikk....

“Ulurkan Jilbabmu menutupi dada” (Surah An Nuur:31) “Ulurkan Jilbabmu menutupi tubuh” (Al-Azhab: 59)

~biarlahh apa org nak pk...
~pk ngat org pk..smpi ble2 x kemane..(camtu??)

alahaaiiii kawan...


alkisahnya....

adalah seorang kawan ana neh...

nama dye.....TOOOTTTT....hahahaha....


(spe kenal ana, kenal la dye...huhhh)

X_X

dye bikin ana mayak peninggg woooo~~


asenyerr...da bape post da dok cite pasal member neh...

ape ke tidaknyerrr..... pagi nmpak dye....tengahhari dye dok carik ana... malam dok menjerit2 kat ana...




ade plok org tanye ana ngan dye uh ade pape kew....

haiyaaaa..ape punye soklan nehhh...

ana mau kawen ngan laki maaa~~




"JANNAH!!!! COME TO MY ROOM...!!!"




neh la yg dye dok menjerit mlm2 kat ana...


masalahnyer...ana x penah nak menang....

asik wat drama jew memalam...
gado2...sepak2..baling2....

asik2 kne gi blek dye....waaa~~~

bile agaknyer nak tido lena cam neh ar....



x pew ar kawan...kau tetap kawan aku...

walau camne sengal nyer kau...



kite kawan camni kewww??? hahaha....ye kot kawannn :P





walau camne Serabottt nyerr ak ngan kauu...
tapi kau banyak gak mengajar ak...


mesty dye bannger ble bce post neh....

hahahahahah~~

x pew...ana taw dye x kan bce...so ana barani tulihhh...


hakhakhak :P

menjadi diri sendiri....


salam semua....:)

huhhhh!!!

da lame x update belokk ku yg berbolok neh..haaaishhh

PENAT ngan kIMIA....+_+...(means pening larrr..paham an)

terlintas idea neh 2 3 ari lepas....

kata adik ana a.k.a udee

"ko neh angah...muke da comey..tudung da labuh...org tgk mesty nak ko jadik menantu...TAPIII... ble ko bercakap je...LEPAS glerr...CELUPARR betull..."


hahahahaha....(ase nak gelak jewww...da gelak da un...)


*tp mmg BETUL un ckp ude uh....(thumbss up la ude..kenal perangai kakak ko neh..:P )

otakku berfikir..dan berfikir...dan berfikirrrr @_@

(tp x pandai2 gok...hahah)



hurmmm...

inilah aku...aishhh..tadi ana...nape plak aku???

hehehe..inilah sya yang mengarut sngatttt.... siapa yang kenali aku.... inilah aku....


TETAPI.....


yang pasti.... aku mendidik setiap anggota tubuhku... dengan KeredhaanNya.....
menjadikan diri ini lebih baik...
dalam dan luar...
huuuuu~~~

*da ckup mengaruttt weyhhh....
*keje x siap lg...haiyaaa $_$....

lagi buku dan buku...

Nota Hati Seorang Lelaki...






Tulis apa yang kita percaya dan betul serta menjadi diri sendiri


~Itulah prinsip penulisan oleh penulisnya. Pahrol Mohd Juoi. Buku yang dipinjam dari seorang sahabat. Bukan hati seorang lelaki sja tapi ana katakan ianya sebhagian hati ana jua. Ana hadiahkan buku ini buat seorang sahabat ana. Dengan harapan menjadikan dia seorang yang lebih sederhana dalam pemikirnnya. Meletakkan hati dan akal berfikir secara sederhana dengan mencari keredaNya. Bacalah dari pengalaman insan lain dan pengalaman sendiri untuk mencari erti kehidupan...


Syabab Musafir Kasih





~ana jarang baca novel. hanya novel thriller n seram je kot ana baca. tapi sangat berlainan dengan novel ini. first time ana nagis kot T_T. huhuhu. sungguh cerita ini memotivasikan ana. buku novel pertama yang dibeli. kalau tak hanya beli buku motivasi atau biografi dan majalah solusi saja. tiba2 nak tukar angin. tak mengapa kan..hehehe. kisah seorang anak kecil yang cuba menjadi manusia setelah dicop masyarakat sebagai x guna dan paut mati je. cubaanya menjadikan remaja di kampungnya lebih berguna dan berusaha memperbaiki diri sendiri setelah sejuta cemuhan dan kesilapan sendiri.







~jika anda berani bertanya anda akan kelihatan bodoh untuk satu minit sahaja~tapi kalau anda malu bertanya anda akan kelihatan bodoh untuk selama-lamanya~

sleep cycle....


nak tulih..

yg sya geram dengan diri sendiri...
marah dengan diri sendiri...
kerana hari ini sama je dengan semalam...
ruginya diri ini...
tahap iman pun semakin menurun...
*petanda yg sngt x bek...(dun like this)

cuti yg x brape nak panjang...
dalam 10 hari jeww..
engat nak baiki cycle tido ku...
hampesss...

da barin2 nak tido kul 12...
baca buku as usual...
mate x nak tido gak...
gi dapur amik susu panas..
x jalan jugak...

pandang siling...
siang tadi x tidoo un...
sbb x mo da tido siang...
nak tido malam jerr...
selawat bnyk2 tangan gerak2...

alih2 pukul 4 baru tido...
Ya Allah....teruknya...
tp subuh x tinggal yer...
tidur semula (sngt x baik...)
tgk da bgn kul 1....

yeahhh!!! x berjaye....

haihhh =_="

outing or overnite...


salam sume..hehehe


nak berbicara..

idea penuh di benak...

masalah bertimbun di otak...


Mengumpul Memori...

itulah. setiap pertemuan ader perpisahan. yg beza nyer ngan perpisahan kelas 1H05 nie ialah lagi 4 bulan. InsyaAllah, ikut logik akal la an. Tp takdir Allah kita x tahu. jadi nak menghadapi perpisahan itu, mahu juga dikumpul segala memori bersama. suka, duka, pahit, kelat, tawo n segale rase la. ada lah idea untuk kluar.


Idea Dikerah...

Ada mau outing n ade mau overnite. stelah pikir oleh tengku aka ketua kelas ana. jadi ase nyer nak overnite. tempat..teluk cempedak n the sory begin....


Nak Itot x???

Ade nak itot sbb cambest je bunyik dye. Ade aktiviti bersame. Main layang2. Solat sesame. Sesi luahan bersame. Bbq n so on. hurmmm..tapi ader gak yg x mo itot. Why?? Parents x kasi. same la cam ana nie. Ayah x kasi. Soal duit x kisah ngat tp Sape jage?? Brape ramai?? Dak laki ikot skali ke?? Bley caye ke kwn2?? Klu jadi pape sape nak tanggung??


Hati Ana...

mesty nak ikot. ade mase ngan kawan. pasni da jaoh x le nak kuar camni. tu klu ana pk "short term" la an. nak gumbira an aty muda nie an.


Hati Parents...

x ana salah an parents yg x kasi kami nie keluar. x sesekali kerna ana paham. Risau hati mereka. Mereka meghalang kerna sayang. Ana un cuba "slow talk" x memaksa.


What To Do...

cuba yakinkan mereka. bahawa ana boleh jaga diri. Ana bukan buat perkara salah. Cuma mahu sedikit kebebasan bersama kawan dengan restu mereka. "RESTU"..huuu~~ seram kot dengan perkataan restu uh..hehehe....bagi tahu je pe dye org nak tahu. no kawan supaya dapat kepastian?? kasi je. pandai la kawn uh nak "adjust"
And Now...
Doa setelah usaha. lembut an aty mereka. kasilah anakmu ini pergi menimba ilmu manusia di tempat lain...hehehe....doa..doa...n doa...Aminnnn...:)
~sdng berfikir mengenai format usrah muslimah yerrr~ what to do @_@~

ketagihan...



salam semua...





terasa nak berbicara...kala malam..mengawal diri dari marah...Ya Allah....

ikut nafsu binasa....kawal la jannah oiii....





GAME!!!!


ana perna addicted ngan game....facebook...blogger...dan seagkatan dgn nyerrr la....hadeiii..smpi gado2 ngan adik2....cam gileee je...gado ngan adik sbb game....x ke bongok tu....patu lupe segale mende len..x kemas umah..x buat omwork....solat un ujung tanduk...adik yg dok merengek kat sebelah buat dunno je...x ke x betul uh....haihhh =_="





Pemulihan...


susah nyer...asee susa jer...tp kuat kan aty...ble pk ble...x pekdah un mende2 uh sume..ana cuba ingat blek....Allah bg ana masa 24jam untuk main game ker??? bkn buat sesuatu yg mendatangkan manfaat sebagai penyembah Allah dan khalifah di bumiNya.....



Pesan ana...
Jangan la cuba terlibat dengan perkara yg lagha....serius ana katakan...sekali terjebak sukar untuk berubah...tapi buat yang sudah terjebak..masih ada peluang untuk berubah...





~sedang memperbaiki kitaran tidur ku...tido skrng!!!!~

Aku Hilangnya Aku...


Tatkala malam menyapa...
Angin dingin mencengkam...
Gelap disinari bintang bersinar...
Sunyi cengkerik iramanya...

Kembali hati berbisik...
Suara kecil buat aku...
Antara iman dan nafsu...
Pertembungan yang tak sebulu...

Kehilangan itu perit...
Hati menagis bila kehilangan...
Lagi perit jika disayangi...
Rebahnya terasa sukar hidup...

Tapi pernahkah terlintas...
Aku kehilangan aku...
Hanya jasad tapi hilang rohnya...
Berpleseran duniawi fana...

Tatkal makhluk cahaya menyapa...
Tiada jalan pulang untuk aku...
Hilangnya aku di dunia...
Hadirnya aku di alam baru...

Dimensi baru buat aku...
Hanya iman yang menjawab...
Kelu lidah, kaku jasad, mati penipuan...
Kau terima apa yang kau amalkan...

Sediakah aku???
Apabila hilangnya aku...
Apabila perginya aku...
Apabila lenyapnya aku...
Ke sebuah destinasi kekal...

~Ana Jannah~
10/1/2011
1.34 pagi
Katil Hasikin

Monolog Seorang Aku....


Selagi nafas nasih teratur...
Semampu akal untuk berfikif...
Seteguh karang dilautan iman...
Selagi itu monolog ini tidak sunyi...
Monolong buat diri dan hati...
Liar pena menari selembar karya...


Monolong tidak kenal erti rehat...
Mentafsir pandangan mata...
Diterjemah oleh minda...
Terzahir oleh fitrah...
Seringkli butir sejernih mutiara gugur...
Dek monolong yag membekas di sanubari....


Dilihat riwayat insan lain...
Tetap hati ini membekas...
Aku bukan apa2 pada mereka...
Tapi hati ini terkesan jua...
Sakitnya mereka, sakit ku jua...
Tawanya mereka, tawa ku jua...


Layakkah aku membandingkan aku dan mereka...
Tuhan yang Esa Maha Penyayang...
Setiap yang berlaku tersirat hikmahnya...
Sesukar mana aku, ada lagi sukar...
Seperih mana aku, ada lagi yang perih...
Derita hati ini, ada lagi yang menderita...

Jangan jadi orang yang dibenci Allah...
Jangan jadi orang yang putus asa dengan rahmatNya...
Jangan jadi orang yang lemah semgat jihadnya...
Ahhhh...terlalu banyak JANGAN...
Alasan dicipta membela nafsu sendiri...
Bilakah diri ini akan berubah....

~Ana Jannah~
10/01/2011
12.10 pm
Meja Ajeerah

kenape saya suka follow blog org....




hurmmmm...ase tensen ngan ketas math..patu da x berape nak betol otak....huhuhu...tulih lar post nie...heheheh...layan je la ye....lalalal :P

first skali....
sbb sye suka...heheheh...klu saye ase blog tu menarik untuk saya follow...saya follow...mungkin sbb ada perkara baru....bahan ilmiah....karya..kartun kah...atau blog yg unik...walaupun sye x kenal spe yg tulih....hehehe....


second...
kwn punye blog....jadi saya follow...sbb kwn da jaoh..x mcm kat skola...ari2 jumpe kat ostel...tp ble da besa n blaja jaoh2...saye follow la...sbb x kan nak abiskan kedit berjuta2 nak tanye kabo...at least ngan blog saye taw pe jadi kat kawan2 saya...heheh

third...
ramai pk...klu kite follow ramai org punye blog...org akan follow blog kite blek...hurmmm...sesuatu yg x bagus...hurmmm..tp x pe lain org lain fikirannya..tap bg saya...say follow kerana pengisian blog tersebut...saya x minta org follow saya blek..heheh....bertuahlah sape punye blog yg saya follow..heheh...sje je...

~semakin lemah dengan persoalan cinta remaja yang menipu...jagalah hatiku YA ALLAH~