penantian yang sudah berakhir....

semua sudah selesai....
jgn menyesal...
kerana itu adalah usaha kamu...
keep ur life go on....
belajar tuk trima takdir....
percaya atau x???
ana x mengis....
keran apa???
i know what i'm doing...
then...this is the best for me.....

~~learn....~~ =-="

konflikkk....


hurmmm...rase nak blogger before sleppp....debo ne...esok kuar result PSPM....waaa~~ seram klu x pas pointer 2.00 ke atas kne kuar matrik..patu...kawen la...da nak wt pe lg??? hikhik...(mood x brape nak betol...) =_="

ase nak tulih pasal tajuk nie...sbb slalo nagt ader konflik dlm idup ana...hurmmm...idop mmg x le larik dari maslah...keran di situlah terletak kemanisan hidup...:) tp ana slaloo ngat nages klu ader konflik....kadang2 marah gak kat diri sndri....tp nak wat caner..huuu~~

bnayk ketegori konflik...tapi ana nak ckp pasal kwn...sbb tgh frust ngan kwn...pujuk aty ngan stu hadis nie...



lebih baik bersabar dalam menjalinkan silaturrahim daripada tidak menjalinkan silaturrahim dan tidak bersabar....



banyak kali berhadapan ngan konflik...org berbeza...maslah pun berbeza...nak atasi pun berbeza ikut perangai msng2...kalau ana...lebih baik diam dan mengalah...macam pengecut je an bunyi nye...tapi ana lebih suka begini...daripada bermasam muka...sakit hati nak rendahkan ego...rase cam kite nie je yang kne mengalah....tapi...semua ini ujian...ganjaran bagi orang yang bersabar...

Diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari daripada Abu Hurairah, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Tidak ada seorang muslim pun yang ditimpa derita, atau penyakit, atau kesusahan, atau kesedihan, atau kesakitan, atau kedukaan, bahkan gangguan yang berupa tusukan duri saja pun, melainkan semuanya itu akan menjadi penebus dosa-dosa yang dibuatnya".


kadang2 ianya bukan slah kita....tapi kite jadik mangsa...jadi belajar untuk memaafkan meskipun x diminta...dan kadang2 mmg slah kita...jadi pelajarilah untuk meminta maaf...
~~tgh pujuk aty ngan kwn...x kan ana merosakkan silaturrahim ini hanya keran ego dan bisikan syaitan yang sedang bergelak ketawa melihat satu ukhwah yang suci telah runtuh~~

gugur lagi butir2 jernih....


hari ini ana tulis bingkisan yg x seberapa...harap dapat menjelaskan...kadang2 x semu kita boleh katakan dgn ungkapan lidah...hanya sedikit dari diri ini yg serba khilaf...



ditanya, disoal....

tah la...ramai org tanye...nape ana slalo nages...jelas nagt ke ana nages??? x de ar smpi meraung2...jap2...ana ase..ana nages mse solat je...hurmmm.....td kat masjid...kak aina...tanya...hannan pun tanya....mate merah tapi bibir cuba tersenyum...balik bilik...mama tanya...cikin da slaloo tgk ana nages...



airmataku...
hanya untuk Allah tuhanku...tempat ana mengadu...benar...hati ini cepat tersentuh...kerdil rasanya...tatkala tangan di tadah...mengimbau satu hari yang lelah....menghitung dosa..sepenuh azam tak mahu mengulangi di esok hari...tatkal diri di marahi sendirian...lemahnya ana...dengan hidup ini...membandingkan dengan nikmat....bodohnya membalas nikmat Allah dengan dosa2...



apa yang perlu ana katakan...
seusai solat jemaah...di ambil masa hanya ana dan Allah...mengadu segala macam...ya...ana suka di rumah Allah...semua prihatin...ana x datang satu hari...pasti semua bertanya...tatkala gugur butir2 ini jua pasti ditanya...apa perlu ana katakan??? hanya secangkir senyuman ini hanya mampu ana berikan sbgi jwpn...di pagi hari....itu hanya cerita ana seorang...




Rasulullah saw bersabda: Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan dikotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tidak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."

sanah helwa....:)

20 zulhijjah 1431 hijrah...

genap umurku ku 19 tahun...
menurut kalendar islam...
tapi klu ikut masihi still 18 lg la...
heheheheh....

ana smbut sesorang...
tiada hadiah...tiada lagu besday..
tiada kejutan yang karut-marut oleh rakan...
hanya ana dan Allah...
cara ana....

19 tahun jangka yg sngat panjang...
siapakah ana...
persolan yg masuk minda...
Bnyak bermain...19 tahun....
lama ana bernafas...
apa yang ana buat...

~ditegur rakan..."jannah, ko ne kuat ngat nages la...kalau kite slalu nages org x kan hargai airmata kita...sbb slalu ngat nages....
~ana jawab..."air mata ini bukan untuk yang sia2...kuat menagis kerana dosa adalah lebih baik dari ketawa dengan dunia yg sementara..."

written by Yahya Zainal Abidin....

skang jam menunjukkan pukul 3.32 am....ulang taip am....wawwawaw~~ x tido lg meyh..mengapekah??

tabiatku..
td mmg da nak tido..al biasalah...bace buku sblm tido...di ambilnya stu buku di rak....tah dari mane buku yang ade kat rak nie...buku mak ana rasanya...amik je la....hurmmm...buku apekah jadik mangsenye???



Watak Pendidik..
itulah bukunya..apabila kita mersakan sesuatu buku itu tersangat menarik..memberi kita inspirasi dan motivasi...rase nak suh sume org bace...mengalami apa yang kita alami semasa membaca buku tersebut...mengisahkan watak seorang guru..pentingnya guru..tapi secara keseluruhanya..ana rasa buku ini sesuai untuk pelajar...bukan sekadar guru saja...



Rahsia Cemerlang Matematik..
sebuah lagi buku...2 hari lepas ana baca...mmg menarik....mahu juga ana kongsikan bersama...semua mungkin anggap mesty soklan math nie...ana akui math tu "subjek killer"...ana pun x minat...tapi buku ini lebih kepada inspirasi buat pelajar..math bukan sekadar kira2 atas kertas...

Cuba Byangkan...
bayangkan sebuah cawan polisterine...macam mana nk ukur isipadu air?? ada bnyk cara..
a)curahkan air dan sukat dengan silinder penyukat...atau..
b)gunakan formula cylinder atau cone...atau...
c)gunakan tajuk integrate...area that envolved the axis...
~semua betul kan caranya...tapi cara aplikasikan apa yng dipelajari itu...

Yahya Zainal Abidin...
penulis buku yg 2 ini...menulis berdasarkan pengalaman...ana kagumi cara penulisannya...yaa...ana harap dapat belajar dari beliau...bacalah blog beliau...disini..

bila khusyuk..
da x tido...bce je buku tu...tgk2 da kul 4 pagi..esok nak skola da...haihh...cam skng ne la...bayangkan buku setebal 202 muke surat..ley abis dalam 3 jam je..perghh...mmg menarik abis ar buku nie...sngat digalakkan...terutamanya untuk pelajar2...mmg buat ana bersemagat semula...smgt x tido sbb nak tulih post nie...huhuhuh

~Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan[al-`Alaq: 1]~

bila takut....


seputar masa 10 minit lalu....
ayah : hanset ada kredit...??
ana : ada je...
ayah : tepon ayah klau ade pape..nie kunci umah..jage elok2...lampu suluh nie letak dekat2..tongkat ayah letak kat tepi pintu...
ana : orait bos...ader pape lg?? hehehe

hati seorang ayah n ibu...
takotnya nak tinggal anak dara yg sorang ne kat umah...hehehe...mesty la an..anak kan..hehehe...pergi untuk urusan rasmi..da la malam2...kat umah ana ne bukanlah dlam ketegori yg selamat....duk kampung..umah ana nie un da bpe kali kne masuk pencuri...mase tgh tido la..pantang lagha...ader je pencuri nak masok...saba je la....haihh

hati ana...
whoaaa...takut la...hehhe..buat berani...ana kan kuat...hehe (ayat lazim)...ya...macam2 bermain dlm otak ne....pencuri masuk??? blackout??? terbakar??? org yg x kenal datng umah?? citer2 anto kat tb??...hadeh...sorang tu kat umah....pompuan lak uh...fuuu~~~

penawar hatiku...
hanya Allah yg menjaga ku...di kala ana sedih, gembira, takut, sakit, kecewa, keseorangan....hanya Dia yang bersamaku...memahami perasanku meskipun bibir tidak terluah...mengetahui apa yang terbaik buat ku...mendengar luahan ku...


“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dan mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, dan Kami lebih dekat kepadanya dari pada urat lehernya,” (Qaf: 16)

Aku Malu...


Aku Malu...
setelah Kau berikan aku peluang untuk bernafas...
merasai indahnya nikmat dan kesenagan dunia...
kadangkala nikmat aku jauh lebih baik dari insan lain...
hanya senyuman yang terukir di bibir ini...
hanya stitis dua air mata kedukaan tumpah...
Hanya sedikit sahaja kesyukuran yang terlihat...yang terucap...

Aku Malu...
Masih aku tidak pandai mengertikan erti syukur...
Masih tangan ini leka merosakkan diri sendiri...
Hanyut aku di telan dunia yang asik....
Nafsu yang mengawal diri ini...bkn sebaliknya...

Aku Malu...
Lemahnya aku bermujahadah diri...ini satu jihad...
bodohnya mendengar kata hati yang buta...
tak mampu meghindar diri dari kehendak dunia palsu...
tak mampu merawat hati dan jiwaku yang parah...

Aku Malu...
menerima nikmat dari Mu...
setelah begitu sedikit aku bersyukur dan mengingatiMu...
tapi kasih syang Mu melebihi segala-galanya...
bertapa aku malu dengan diri ini terhadap Mu....

Bertapa hati ini meronta...
air mata ini mengalir...
tangan ini menadah...
dalam sujud terucap sejuta kata2 cinta Mu...


Disitulah diuji orang-orang mukmin dan digoncangkan (hatinya) dengan goncangan yang sangat. (Al-Azhab,33)

Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (Al-Ankabut,29)


~ujian itu akan mengajar 1001 erti kemanisan iman~

alunan indah...

Jika umat Islam benar2 menghayati dan menginsafi maksud lafaz takbir yang dilaungkan, umat Islam tidak akan:
  • Tunduk kepada 'tuhan-tuhan' ciptaan manusia
  • Bersekutu dengan Kuffar untuk memerangi umat Islam yang lain dalam menegakkan agamaNya
  • Menjadikan Hari Raya sebagai pesta hiburan instead of hari kemenangan dan hari kesyukuran dengan membesarkan Allah.
  • Takbir dan tahmid yang dilaungkan tidak sekadar menjadi senandung penuh kepiluan semata2 tanpa difahami lafaznya itu.


~redhakan ana dengan takdir Mu ini...x kan ku tentang fitrah ini~

video

Without Words....

In Korean...

Hajimalgul geuraessuh
Mo reunchuk haebuhligul
Anbo ee neun guetchorom
Bohl soo obneun gotchorom nol ah yeh
Bo jee mal gul geuraetnah bwa

Domangchil gol geuraessuh
Motdeuleun chog geurolgol
Deut ji do mot ha neun chog
Deuleun suobneun gotchorom ah yeh
Nae sarang deut ji ahneul gol

Chorus
Maldo obshi sarangeul algae hago
Maldo obshi sarangeul naegae jugo
Sumgeol hana jo cha nol dam gaehae no kho
Ee rokhae do mang ga ni ka
Maldo obshi sarang ee nareul ddona
Maldo obshi sarangee na reul bo ryeo
Museun maleun halji damun eebi
Hon ja so nollan gotgata

Maldo obshi wa so

Wae ee rokhae appeunji
Wae ja ku man appeunji
Nol bolsu obdaneun go
Naega obdaneun go mal go
Mo du yaejon goa tokkateun gon dae

Chorus

Maldo obshi nunmulri heullo naeryeo
Maldo obshi gaseummi mu no jyeo ga
Maldo obneun sarangeul gidarigo
Maldo obneun sarangeul apahago

Nok shi nagoboryeo
Baboga dwe boryeo
Haneulman bogo oo nikka

Maldo obshi ee byeol ee nareul chaja
Maldo obshi ee byeol ee nae gae wa so
Chunbi domothago noreul bonaeyahaneun
Nae mami nollan gotgata
Maldo obshi wa so

Maldo obshi watt daga
Maldo obshi ddonaneun
Jinagan yeol byeong chorom
Jamshi apeun myeon dwenabwa jakku
Hyeong tto man namgae twe nikka

In English...

I shouldn’t have done that,
I should have pretended not to know
like I didn’t see it, like I couldn’t see it
I shouldn’t have looked at you in the first place

I should have run away
I should have pretended I wasn’t listening
like I didn’t hear it, like I couldn’t hear it
I shouldn’t have heard your love in the first place

Without a word, you made me know what love is
Without a word, you gave me your love
Made me fill myself with your every breath
Then you ran away

Without a word, love leaves me
Without a word, love abandons me
Wondering what to say next
My lips were surprised
It came without a word

Why does it hurt so much?
Why does it hurt continuously?
Except for the fact that I can’t see you anymore, and that you’re not here anymore
otherwise, it’ll be just the same like before

Without a word, you made me know what love is
Without a word, you gave me your love
Made me fill myself with your every breath
Then you ran away

Without a word, love leaves me
Without a word, love abandons me
Wondering what to say next
My lips were surprised

Without a word, tears starts falling down
Without a word, my heart is broken

Without a word, I waited for love
Without a word, love hurts me
I’ve become transparent, I’ve become a fool
and I cry just by looking at the sky

Without a word, separation finds me
Without a word, the end comes to me
It tool my heart by surprised
To send you away unexpectedly
It came without a word

Without a word, love appears
Without a word, love vanishes
Like a fever I’ve had, maybe all I have to do is hurt for a while
Because in the end, the only thing that remains are scars

video

~tabahkanlah hati ku Ya Allah~

sejenak~


Sejenak aku di Masjid Al-Mutaqqin..
Di penjuru itu..muslimah sedangmengalunkankan kalimah suci...
seraut wajah yang tenag...seperti bacaannya yang teratur...
Di sudut sana..muslimah itu sedang membaca novel "Impian Palestin"...
novel yang menarik untuk renugan bersama...
Di bawah kipas itu...muslimah itu sedang membuat tugasan kuliah...
tak mahu bertangguh agaknya...beralaskan rehal....
Di tangga itu...laju jari-jemari muslimah itu menaip msg...
pasti ada urusan yang tak selesai lagi....
Di tengah ruangan solat...tunduk seorang muslimah menadah tangan...
butir2 jernih laju mengalir dari hujung matanya...
Di rak buku itu...kelihatan muslimah yang rajin...
Cantik susunan buku yang diaturnya...cermat sekali...
Di ampaian kain telekung...terlihat pula muslimah yang prihatin...
Semoga keikhlasannya berbalas dengan pahala...
Aku toleh ke kanan...muslimah yang teraut wajah kepenatan...
mengambil masa sebentar untuk tidur...masih bertelekung...
Aku toleh ke kiri...tergambar muslimah celik IT...
sedang update blognya...renungan dan muhasabah bersama...
Di hujung sana...terlihat si kecil molek...
terkial2 pakai telekung dengan rakan...
Di balik tiang itu...sekumpulan muslimah rancak bercakap...
dengan tafsir Al -Quran ditatap bersama...

Dan aku...masih dibelakang...
memerhatikan orang dan diri sendiri...
Begitu banyak aku belajar di sisni....
Terima Kasih Ya Allah...
atas jemputan ke Rumah Mu ini...

~18 Zulhijjah 1431 Hijjrah~

kisah ku...dan hidupku...




"Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku... "

beralun ringtone enset ana...hurmmm...msg dari shue...esok nak MUET kot....blaja la kami bersama meskipun jarak memisahkan....hehehehe....


"Hold my hand
There are many ways to do it right
Hold my hand
Turn around and see what we have left behind
Hold my hand my friend
We can save the good spirit of me and you
For another chance
And let's pray for a beautiful world
A beautiful world I share with you"


beralun lagi ringtone enset ana...siapalah yang tepon mlm2 ne....kak ude is calling u.....hehehehe....

"Assalamualaikum kak ude....elo2.....sape uh....wahahahaha".....boley gitu skali ana jwb tepon kak ude...hahaha...rindooo sme dye n mereka...da lame x borak....rase nyer tah bape lame x borak....then muncul la topik ni....

kak ude...jannah..pe citer skang...da lme x tepon org...org da x taw pe jd kat jannah.....


ana jwb....ala base2 la kak ude....nages...gembira...patu nages blek...tapi bnyak nages la...hehehe


kak ude...tgk...asik nages je...cte ar kat org...


ana jwb...kak ude...bnyk jannah blaja...mmg mata mengis...tapi hati ini belajar...jadi lebih tabah...


kak ude....jannah cte ar kt blog..nanty org bce n komen bnyk2....


ana jwb...karut ar kak ude...mals la...hehehe...





Blogku..


kenagan lama disinggap...meneroka dunia blog dari awal form 5...tapi mals nak update...hostel lg...exam lg...bnyk mende...rajin menulis bila abis spm...biasala x de keje an...hanya menulis apa yang berlaku seharian....di ambil patinya untuk pengajaran...

Belajar...

tidak ana sangka...ada juga yg berminat dengan blog ana ini....tiada apa yang menarik....banyk berlaku....sakit hati ini...belajar dari kesilapan...blog bukan diari....yeah....blog bukan diari....yang boleh ana cerita apa saja...kerana apa yang ana tulis org nilai....org ambil pengajaran....kalau blog yang private untuk diri sendiri boleh la nak tulih pe je....sedar atau tidak tiap huruf yang di taip lalu membentuk perkataan dan menjadi ayat boleh menjadi fitnah walaupun diri sendiri x berniat....bertapa berhati2 dalam menulis...

PENA ITU LEBIH TAJAM DARI MATA PEDANG

Pengisian....

biarlah apa yang ana tulis itu adalah ilmu, pendapat atau cetusan rasa an di kala idea datang, atau sesuatu yang baik dan ana mahu kongsikan bersama......x kan ana ulangi kesilapan yang sama....x akan ana ceritakan masalah ana....cukuplah Allah sebagai tempat ana mengadu....hanya Allah yang tahu hati ini....

~fahamilah...x semua kita boleh tahu...dan bukan semua kita boleh tahu....dan x semua kita boleh cerita...

wallpaper....

~found it somewhere unidentified...nice maybe...^_^
~entah knape ngan ana....T_T

penantian....


penantian itu penyeksaan...

menantikan keputusan...

mengharapkan yg terbaik...

seribu satu rasa berbaur...

sedih..takut tak berjaya..

takut...

jauh di sudut hari...

x mugkin ana berjaya....

cuba di tepis rasa sangsi itu...

segunung doa dipanjatkan...



Ya Allah...berikanlah yang terbaik buat daku...

meskipun itu perit buat daku...

jika itu yang terbaik...

redhakan lah hati ku...

tunjukkanlah hikmah buat ku..

kerana Kau maha mengetahui segala sesuatu
~haihhh....nape ar gamba uh cam sikin =_=" ~

sebuah harapan...dan jati diri seorang wanita...



assalamualaikum semua...

kesempatan menulis hanya sebentar....

baru pulang dari masjid....

mendengar ceramah mengenai wanita...

hurmmm...ana da besar rupanya...

da lebih 18 tahun...tiada akta kanak2 yg melindungi da....



FOKUSNYA....


pendidikan seks untuk wanita...

no seks before marriage...

no random seks...

jangan mendekati zina...

avoid couple...HARAM!!!

Got It!!!....




SIAPAKAH YG BERCAKAP???


seorang lelaki...

seorang doktor...

bidang pengkhususan dlm mslh keluarga...

seorang ayah...

seorang suami...

bercakap dari 4 persepsi....

meyedarkan diri ini...

apakah lelaki itu....




PENGALAMANNYA....


menceritakan kerjaya doktor...

bertemu pelbagai peskait..

pelbagai latar belakang...

satu yang ana tersentuh...

kecewanya seorang ibu apabila...

anak yang di kandung 9 bulan...

ditatang sepenuh aty...

tiba2 melakukan hubungan terlarang...

terbayang ibu ana masa itu..

tak sanggup nak kecewakan ibu ana...

ana x mahu jadi seperti tu...

nauzubillah....


KESIMPULANNYA....



bukan ana mahu berfikiran negatif mengenai lelaki....
bukan ana menyatakan semua lelaki jahat...
tapi tahu harga diri seorang wanita...
biarlah org ckap sombong n jual mahal...
tapi diri wanita itu hanya untuk lelaki yang halal sahaja...
iatu mahramnya dan suaminya...


~addicted to tulip~ ^_^



terima kasih sahabat....


angin malam dn hujan yang sperti tidak mahu berhenti...ana terdiam di skrin komputer...di tekan mouse...satu2 paparan keluar...sekali itu lintasan memori semlam terungkap....tibe2 sebak plok ne...T_T


bermulanya...
bermula dengan insan yang ku temui dlm siri kehidupan aku...insan biasa yang bnyk mengajar ana erti dunia yg luar biasa ini....kisah2 kami kogsikan...lalu tertarik untuk mengenali adiknya...ana namakan adam...sekadar suka2..excited nak tambah fwen kat facebook...dengan x de keje nak buat lepas spm la katakan...facebook je la an...huhuhuh...menggambarkan adam yg gila2 org nya...slalu wat ana tersenyum dgn komen2...nya..^_^

kisah persahabatan...
sekadar komen2 biasa dan gurauan yang agak tidak betul dengan si adam itu...kerana ana mmg jenis mengarut....menemukan ana dengan seorang lagi insan lain...ana namakan hawa....entah la...seakan ada "chemistry"...persahabtan itu berlangsung....membayangkan hawa seorang yang sngat sopan...dari caranya ana tahu...sngat memahami ana....sngat berbeza dengan ana yang ganas sket...tapi itu yang hargai...^_^

suka duka...
sememagnya...ana x berapa nak percaya dengan rakan yg ana tidak pernah jumpa...tapi ukhwah ini mengubah persepsi ana....kalau kita bina sebuah ikatan silaturrahim atas redha Nya dan ranting kejujuran.....ukhwah itu pasti akan terbina...1001 kisah suka duka kami kongsikan....sungguh..ana amat sayangkan mereka seprti mana ana sayang pada diri ini....
syukran....
seluas lautan x mugkin dpt nak gambarkan bertapa ana berterima kasih dengan mereka...sudi hadir dlm mewarnai hidup ana yang serba x betul....mendengar bebelan ana...bersabar dengan ana...memahami masalah ana....x mugkin ana jumpa pengganti mereka.....
sayangku....
kwn baik ana pernah kata..."jannah...manusia boleh berubah....."...jadi ana letakkan syang ana ini kerana Allah....ana x mahu kecewa suatu hari kerna takdir Allah itu bkn hak ana...apa2 saja boleh berlaku....


Sabda Rasulullah SAW:"Tiga perkara yang barang siapa mendapatinya, dia akan
merasakan manisnya iman, iaitu dia mencintai Allah dan Rasul-Nya melebihi
daripada kecintaan kepada selain keduanya, dia mencintai saudaranya dan dia
tidak mencintainya melainkan kerana Allah, dia membenci untuk kembali kepada
kekufuran sebagaimana dia membenci untuk dilemparkan ke dalam api neraka."

-(riwayat al Bukhari dan Muslim)

Pemilik Cinta ku Setelah Allah dan Rasul...

Assalamualaikum.....^_^

tertarik untuk menulis....ianya berlaku secara kebetulan....tidur di rumah sepupu...menghabiskan cuti semester yang hanya seminggu....sudah menjadi kebiasaan ana untuk membaca sebelum tidur...lalu dicapai saja buku di rak...hurmmm...mana nak baca yang mana ye??? smbil tangan ligat menarik buku.....ana sentiasa niat..."Ya Allah..berilah ana satu buku yang mengajar erti kehidupan....supaya lebih bertambah redha dan cinta ana terhadap Mu"




ana percaya...ini yang Allah tunjukkan kepada ana...syukur tak terhingga...baca dengan air mata..tersentuh....mungkin kerana ana juga kuat mengis...huhu...cara penulisan yang begitu teliti...bacalah buat saudara n saudari ku.....

Buku ini ditujukan khusus kepada :

  • Adik-Adik Remaja...

yang baru nak mengenali cinta, ketahuilah bingkisan ini ingin mebenihkan ebuah imapian padamu agar memelihara kesucian cinta yang yang jerap teruji di alam remaja, dengarilah pesanku, cintailah Allah, nescaya cibta pasangan soeh turut kau miliki.

  • Bakal-Bakal Pengantin Baru...

ketahuilah bingkisan ini ingin memberikan gambaran kepadamu tentnag hari-hari awal pernikahan supaya kau lebih bersedia membuat persiapan.

  • Para Suami...

kethuilah bingkisan ini menyingkap tip untuk memenagi hati isterimu.

  • Para Isteri...

ketahuilah bingkisan ini akan memotivasikan suamimu untuk lebih kreatif dalam membahagiakan dan mencuit kebijaksanaanmu untuk membahagiakannya.

  • Ibubapa

ketahuilah bingkisan ini berguna untuk meyemarkkan cintamu di alam rumah tangga dn berguna untuk anak-anakmu membina paradigma baru agar tak tertipu mengejar cinta seblum kahwin.

~biarlah cinta ku kepada manusia didasarkan cintaku kepada Mu Ya Rabb..~

tertarik....

hurmmm..
.
dikehenigan malam....
1001 rasa datang...
teringat ana pada seseorang...
x pernah bersua muka....
apatah lagi mendengar...
ana yang tergolong dlm kategori kuat berckp....
dan mudah mesra....

tertarik pada dia...
hanya di fb...dia yg add...
tgk profile agak menyakinkan...
ana prove....x pernah berkomen apa2..
ana mahu pun dia...

tapi ana kagum...
blog nya....komen2 nya pada rakan lain...
note2 di fb...menunjukkan perwatakan nya....

Buat Mata Yang Sedang Menangis

Duhai mata yg sedang menangis.....

Mungkin tika ini kau sedang bahagia, mungkin juga kau sedang berduka.

Apa pun situasimu, air yg menggenangi kelopakmu dan mengalir ke pipi ialah anugerah Allah s.w.t. yg tidak terhingga. Ia mampu membuang racun di tubuhmu kemudian disusuli ketenangan jiwa. Bersyukurlah pada-Nya kerana hingga saat inikau masih mampu menangis.





Aduh!

Sungguh hairan kumelihat orang yg merasakan tangisan itu satu kelemahan. Malah menganggapnya satu lambang ketidakmatangan. Sedangkan Allah s.w.t. merakam mulia sebuah tangisan dalam firman-Nya,





”Dan mereka menyungkur (sujud) di atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.” (Surah al-Isra’ :109)





”Apabila di bacakan ayat-ayat Allah Yang Maha Pemurah kepada mereka, maka mereka menyungkur dengan bersujud dan menangis.” (Surah Maryam:58)





Duhai mata yang sedang menangis...



Tahukah dikau, jika dikaji dari perspektif sains, tangisanmu mampu menjadi terapi kesihatan yang beguna dalam merawat penyakit berbahaya. Tatkala dirimu dalam ketakutan, unsur-unsur berbahaya di jana oleh tubuh. Air mata secara semula jadi boleh membuangnya. Otak pula bekerja mengeluarkan unsur-unsur kimia dari air mata. Bukan itu sahaja, tangisan menambah jumlah degupan jantung sebagai latihan berguna buat sekatan rongga badan, kedua-dua bahu dan urat-urat dada. Setelah tangisanmu reda, kembalilah degupan jantung ke asalnya dan ketenangan mula menguasai jiwa. Subhanallah, hebat sungguh penciptaan air mata.





Duhai mata yang sedang menangis...



Tangisan bukan keaiban tapi satu keperluan. Sama ada kau lelaki atau wanita, kau perlu pada tangisan. Ia menjernihkan kornea dan menajamkan penglihatan. Ia meringankan ketegangan jiwa. Ia mengungkapkan kesedihan lalu merungkai beban yang tersimpan.





Jika kau lelaki, kenapa perlu malu pada tangisan? Mungkin sosiobudaya mendidikmu bahawa tangisan itu satu kelemahan dalam mengendalikan kemampuan. Kau mungkin dipisahkan antara diri dengan perasaanmu sendiri oleh didikan silam. Apa pun, tak siapa dapat menafikan kau juga insan yang mempunyai hati dan perasaan. Isi hatimu kadangkala perlu diluahkan dengan tangisan untuk mengurangkan tekanan dan risiko penyakit. Usah menipu diri berlagak kuat dengan menafikan air mata kerana kelak badanmu mendapat darurat.





Jika kau wanita, kau mungkin lebih banyak menangis daripada lelaki. Tahukah dikau, penyayang-Nya Allah s.w.t. padamu hingga Dia menciptakan kalenjar-kalenjar air matamu lebih besar daripada kalenjar-kalenjar air mata lelaki. Tidak hairanlah kajian ilmiah menunjukkan kau menangis empat kali lebih banyak daripada lelaki.





Ia antara penyebab panjangnya usiamu berbanding lelaki. Masakan tidak, air matamu keluar bersamanya racun peratusan racun dari tubuh. Doktor pakar mata berkata, air mata penting untuk menyucikan mata daripada racun yang keluar akibat ketegangan urat saraf perasaan dan emosi yang tidak stabil.





Duhai mata yang sedang menangis...



Sungguh bertuah kau masih mampu menangis. Usah ditahan tangisan itu. Luahkannya dengan rasa takut dan harap pada Tuhanmu. Benar, tangisanmu itu tak mampu mengembalikan masa lalumu. Jangan biarkan tangisan itu membibitkan kabus masa depanmu. Anggaplah ia sebahagian daripada masa sekarangmu untuk melonjakkan amal dan perubahan untuk hari esok.





Sesungguhnya tangisan kerana Allah s.w.t. ketika gembira atau derita ialah ubat mujarab untuk mencari ketenangan hidup. Dengarilah pesanan Rasulullah s.a.w. dalam menyampaikan kalam Yang Esa, ”Aku haramkan neraka pada mata yang selalu menangis kerana takut kepada Allah.” (Riwayat Ahmad dan al-Nasai)



Fatimah Syarha..
~peringatan jua buat diri ini~

now it's open....

my blog is no longer private....
can be seen for everyone...
so many things happen...
no matter how hard i cry...
no matter how loud i scream...
the past cannot be reverse....
there is no turning point...
jus one thing...
learn from mistsake...

now....
learn...respect and...never repeat that again...
with new look blog...
iot change nothing 4 da past...
juz let it go...
start new life....
hoping that...i'm stronger gurl...
no more tears...

=do not repeat that again....don't do stupid n silly act...how hard u suffer only u can face it...no body accept u...=