we love each other.....

hai sume....rindu ngat nak tulih blog...kelas teknologi maklumat skrng ne....silibus abis...update blog la...huhuhuh....dye block facebook...adeshhh....nak menulis coretan hidupku....alkesahnyer...jengg...jenggg....jenggg....



TUTOR 1H05....
satu tutor yang banyak mewarnai hidup ana...selaku penolong yang kuat mintak rm5...huhuhuh...kate nak fotostat nota.....banyk berlaku....buka puasa sama2....gado2... Karnival Sains.... haihhhh.....semgat gler kot mase nak wat preparation....ram sbg ketua....amir sbgi penolong...ana sbgi bendahari...muke chop duet kot...huhuh....fatinah sbg setiausaha....bnayk kami lalui...wat model...game...dapat tajuk "effect of srtychine in neuromuscular junction"....tajuk last skali...ana baru blajar tadi kot...huhuhuh....ana nmpk kerjasama...yang sememgnya kurang sebelum ini...bersyukur yg x terhingga...meyiapkan vedi0 dlam satu jam je...idea datang...teros buat....kan senag...huhuhuhuh

video

SAAT PENENTUAN....
bedebar kot mase ne....huhuhuh....mmg ar kerja keras 2 mggu kot...duet berjuta2 abis...hehehehe...hiperbola jap...keje bertimbun2...huhuhuh...tapi ana bersyukur...diumumkan pemenag nyer....bukan kumpulan kami...nampak kecewa di muka rakan...haihhh...mase tu ana cuba pujuk hati...ader hikmah...geram gok mase uh....



MENERIMA TAKDIR....
sukar rasanya...kami megharapkan kemenagan tapi lain yang Allah beri....pujuk aty lagi...itulah yang berlaku "when we expect sumething too hogh"....kita lupa yang patutnya ada tawakkal di akhir usaha.....haihhh.....kecewa itu mmg saket...kami cuba cari semgat itu balik....dan Alhamdulillah....kami temui...lepas di marah oleh ram....didesak oleh cha....dibebel oleh ana sndri....


HIKMAHNYA....
melihat dengan mata hati....huhuhuhuh...Allah x bg sbb ader yg lebih baik untuk kami....mungkin kami akan bongkak....haihhh...nauzubillah.....mintak2 dijauhkan...tapi kami lebih bersatu...senang berkomunikasi...rasa lebih meghrgai sesama kami....itulah hikmahnya....ana sudah cukup bersyukur...kemengagan bukan segala2nya....

“Dan bertaqwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain, dan (peliharalah) hubungan silatur rahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (Surah an-Nisaa’, 4: 1)

CHAIYOKKK!!!!
kami sedang berusaha untuk jamuan raya pula....mengharpkan terbaik....usaha dn doa....semuga gelak tawa dan suka duka kami lalui ini mengajar kami erti ukkhwah....sayang sangat pada mereka....


~Ya Allah....rasa itu datang lagi...hambaMu ini lemah...ana kecundang...tapi ana kena bangkit...permudahkanlah.....jangan biarkan ana hanyut...~

hari-hariku.....:))


ermmm nak tulih ape ye arini??? pe kate sesuatu yang santai sket...hehehehe...ari yg indah....Alhamdulillah....semua berjalan lancar...huhuhuh....gembira kot....trademark ana.."kot"....huhuhuh...tah sape la ajor ana.....

ESOK!!!
pagi basoh baju...jemur baju....balik rumah...huhuhu....tapi kejap je...huahuahua...pegi pagi...blek petang...mentang2 matrik dekat je ngan umah...hahahaha..amik kesempatan....amik segale harte karun tok ari raye lak....hehehe...semangat nak menag ne....merancang untuk hari esok...supaya tidak terbazir...hidup hanya sekali...bawalah bekal untuk syurga abadi....

ARINI!!!
baru berlalu karnival sains.....besh....tapi yg tu ana nak citer len ari la...huhuhu...panjang ngat kot....gembira...tengkiu 4 mama...coz teman wat lab report kimia n biologi...huhuhu...free sket..tinggal tutor...chaiyok ana jannah...huhuhu...semgat buat diri sendiri....menghargai hari ini untuk dikenag hari esok....

...hiduplah seperti kamu akan hidup untuk selamanya...dan beribadatlah seperti kamu akan mati hari esok...


SEMALAM!!!
hari yang sukar....tapi masih boleh bernafas dengan izinNya....belajar dari memori semalam....perlu ke di ingat perkara telah berlalu...??? perlu..kerana bru kta sedar akan kesilapan diri...perkara indah jadikan kenangan...memori sukar jadikan pedoman...

~menonton video yg menyentak hati kecil ana~
~Ya Muhammad, kami rindukan mu~

syurga cinta....

satu perkataan yang abstrak untuk dihuraikan....haihhh....definisi yg berbeza mengikut pengalman dan nilai yang ada pada diri....



Teratak Syurga Cinta....
dengan tak sengajanya ana tengok cerita ini...masa nak berbuka puasa kat kafe c....episod last tu...ana x la layan sngat citer nie...tapi da rezeki...huhuhu...ada sesuatu yang menrik minat ana....

Ungkapan itu...
CINTA SYAITAN~irham suka pada syuhadah dan mereka buat hubungan terlarang...dan berkahwin disebabkan malu kerana mengandung....

CINTA JIN~irham suka syuhadah...tapi syuhadah menolak..lalu irham bomohkan syuhadah supaya suka pada irham dan mereka berkahwin....

CINTA ALLAH~cinta yang datang dari hati dengan iman...irham meyukai kerana agama yang ada pada syuhadah....lalu mereka berkahwin kerana cinta mereka kepada Allah...

Cinta Kita????
dimanakah cinta kita....ermmm...tepuk dada tanya iman.....cinta itu bermula dari Allah...kerana Allah itu pemilik segala cinta...cinta Allah itu bukan senag...dan ana jua masih mencari....cinta Allah itu perlukan MUJAHADAH....mmg sukar...tapi menjanjikan bahagia selama2nya....

Bertaqwalah kepada Allah walaupun di mana engkau berada,dan iringilah kejahatan dengan kebaikan,nescaya ia akan menghapuskan kejahatan tersebut dan bergaullah sesama manusia dengan budi pekerti yang baik.
=Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi=



Harga untuk sekeping maruah diri...
baru sebentar tadi ana melihat drama....drama live melayu.....depan mata ana...kisah si anak yang telah terlajur...mahu dipohon ampun dari ayahnya...si ayah terlalu marah lalu dibiar...si anak sampi memeluk kaki si ayah...berjujuran air mata sekali dengan tangisan yang panjang....memohon keampunan...si gadis itu ana kenal...selalu datang bilik ana...belajar dengan roomate ana...si jejaka itu ana lihat seperti x mahu mengaku bersalah....apakah sudah tiada harga diri???? nafsu~~~

~Ya Allah....ana terlalu lemah...bantulah ana....~

new day....

it been a day past....
hopefully everything will be ok....
thanks to ram...
sudi bantu ana....
hari ini berlalu dengan pelbagai perkara....
permudahkanlah Ya Allah....
padaMu tempat ana bergantung,,,
huhuhuhuh.....
ambil mood pagi nak melalui hari yang medatang,,,,
senyumlah sellau.....:))

hari yang bermakna.....^_^


apa yang berlaku hari ini??? bnyk....pagi yang sedih...gara tangisan semalam....tetapi menjanjikan petang yang indah kerana bnyak ana belajar....Allah Itu Maha Penyang....Allah tahu apa yang terbaik buat ana...sesukar mana ujian yang Allah beri....Allah tahu ana sanggup harungi meskipun mulanya hati ini perit....sungguh ana bahagia sekarang....


Kawal diri....
jangan terlalu memikirkan sesuatu....lama2 akan megundang lagha....syaitan akan masuk...bukan x boleh...tapi biarlah berpada2....biarlah Allah tempat kita bergantung dan mengadu...tips untuk kawal diri kalau mood x baik....marah ke...sedih ke....duduk bersandar....tarik nafas panjang dan tahan...lepaskan sikit2...sebanyak 2 hembusan...dan yang ketiga lepaskan semua....InsyaAllah akan berhasil...berselawat dalam hati dan katakan pada diri..."aku kawal diri aku...bukan org lain"....


Tegas pada diri...
pada diri yang selalu dok main2...konon2 x ley nak fokus....tegas pada diri....lawan rasa malas tu....engat balik matlamat hidup...cari perangsang...banyakkan baca taawuz...minta elak godaan syaitan....katakan pada diri...apa yang perlu dibuat...berdiri...dan terus lakukan...jangan bertangguh....


~ingin ana katakan syangnya ana pada insan yang bernama Nur Nadia Binti Musa...insan yang banyak menemani ana....terima kasih sahabat...smuga ukhwah ini membawa redhaNya~

??????


ana dah lama x update blog ne....
dan ana tak tahu nak tulih ape skrng ne...
banyak menagis...down ngt rase...
semakin jahat...
teruk rasanya....
Ya Allah...ana sangat lemah....
bantulah hambamu ini....
ana telah banyak berdosa....
sukarnya....rasa diri ini hipokrit....
hati ini meronta2...sunyi...
isilah hati ini dengan kasih-syngMu...
ana mencari....

~masih menagis dan tak tahu bila nak berhenti~

al-kesahnyer raye taon neh....



haihhhh...lama suda x berblog...windooo lak...huhuhuhu....skrng ne tgh wat assigment kompozer... blur skejap...ana pun nak menulis...heheheh....1001 perkara terjadi...bnyk ingin ana kongsikan....tapi biasalah...time raye2 neh anak dara mmg akan sibok..ekekeke..pasan jap...hu~~


malam raya...
sampai kat parit ibrahim da petang...da nak dekat berbuka...nasib pak usu da ciap masak....bgoz x bapak sedare yg satu neh...hehehe...smpi2 teros...singsing lengan baju...haihhh...keje bnyk esok raye...da ciap umah atok uh kami kerjakan....online facebook la....hehehehe...berjemaah uh ngan mak sedare n kazen...tu la dunia maju...smpai kul 2 pagi...esok nak raye..



pagi raya...
org 1st bagon uh...hehehehe...x mo berebut tandas...lame sket mandi...niat mandi sunat raya...dpt pahala....ironkan sume baju kazen2 yg kecik...yg mak sedare...family....ley wat kedai laundry bak kate mak usu...solat raya....haihhh...first time kat johor neh.....gara2 lewat tido...da ngantok mse khutbah raye uh...adehh...hanya 4 org jemaah muslimah termasuk ana n atuk...lg dua tu sebya ngan atok....engat ley carik kawan sebya...da la x mesra muslimah masjid uh....ley wat tempat wudhuk muslimah yg terbuka.....free2 je org ley tgk....naseb ana da amik wudhuk awal2 kat umah....



Bergambar time....
mase neh along jadik tukang solek....hahahaha.....kazen2 yg nak mencantikkan diri msg2....ana tumpang sekaki...eyeliner yg tebal satu inci...hehehe...suke eyeliner...hanya 6 keluarga dari 12 yang beraya umah atok taon neh...jadik 6 gambar family je la...macam2 ragam...yg ana perasan...ana n akak ana yg paling tua dlm kalangan kazen2 ana...yg len x balik....



Bibik pulak....
atok ana ne ajar mengaji kat kampung tu....jadik ramai la tetamunya...engatkan nak berjalan jumpe pak uda, tok wan...tapi....satu ari dok umah...melayan tetamu...yg x putus2...ana dok dapur je...along yg gi hidang2...haihh keje yg ana x ske wat...hidang air....penat sngt...tapi sempat gak amik time tepon member ucap slmat ari raya...hehehe...kes malas nak taip msg...tepon je....



Cukur jambul...
malam tu lagi penat...ader cukur jambul sepupu...alisya....4 bulan....chumel ngat....bak kate mak atie...muke ana sebijik cam alisya...hahahaha...pape la...ade marhaban...huhu...cube2 ikot...x jadik...klu ader rezeki nak gop belajot...mak sedare hanye masak dessert n wat air je...makan len wat katering...rilek je org tua...yang len ana, along, syaza, uda, ekin n daus yg buat...bersibuk2 ngan pinggan mangkuk.....mase uh kami org mmg laju wat keje...hahaha...seronok pulak bile engat blek...gurau ngan sepupu...hahahaha



raya ke2...
time berjalan...haihh...da name paling tua...kne la jaga si kecik2 nakal neh2...hahaha...kne pegang si naim yg x mo ngan org len selain ana n maknyer...suke ngat isap jari cam ana mase kecik..opsss...dari stu rumah ke rumah yg len...hehehe...rezeki ade dapt duet raye...ekekeke....mmg sakan berjalan la stu ari...malam uh kami jalan2...engat nak makan seafood kat kukup...tapi kedai banyk tutup....haihhh...last2 dapat la makan kat pekan nenas...yg jaoh gler...sempat layan citer semerah cinta stilettho n lu pikir la sndri dalam keter....2 un da kul 11.00 malam....hahahaha...mmg lewat kaw2....


terkilan....
gembira ana raya tahun ini....tapi ada sedikit rasa terkilan di hati ana...raya yg sepatutnya jadi penghubung silaturrahim...pengikat kasih kekeluargaan....tidak sperti yg diharpkan...mengapa?? egokah di hati masing2....kepulangan darah daging sndri ibarat bala besar menimpa....sukarkah memaafkan???....sukarkah mengalah??? hilang semua suka bersama kerana secalit khilaf....senang bagi ana berkata....tapi Ya Allah....lembutkan hati mereka...

madrasah Ramadhan....


27 Ramadhan 1431


dikala pagi ana terjaga...
melihat alam...sinar mentari...
mendung senyaman udara pagi....
terdetik di hati....
ruginya ana....

dimbau hari semalam....
gelak ketawa...
senda gurau sesama rakan...
jam loceng menjadi harapan...
lalu pantas tangan menutupnya....

tatkala itu hati bermonolg....
terlambatkah ana....
tertutup sudahkan segala2 nya....
berdosanya ana....

suram pagi ini...
kesempatan itu berlalu...
bodohnya ana...
hilang dek nafsu sendiri....


tatkala solat subuh....
laju ianya mengalir....
disoroti erti ramadhan...
memberi impakkah pada ana????

~Ya Allah, masihkah ada peluang bagi hambaMu yang berdosa ini~