@__@.....

hari ana tak tahu nak tulis apa.....
nak buat semua malas....
bak kata kawan ana.....
"banyak setan uh.....selawat banyak2...."

"aku berlindung dari syaitan yang yang direjam"

ye kottt.....menbayangkan....
jiwa ini memag kosong betul2...
pasti gila ana kerana....
jiwa ini perlukan cinta Ilahi....

sukarnya rasa tarbiah diri ini....
ana pernah mengalami masa sukar....
sangat sukar...
mengenag kembali...ana menagis....
jahilnya ana....kuatkan diri ini Ya Allah

nak tunjuk assigment GIMP yg ana buat....
hehehehehe....


*nak bg adiah kat adiah....huhuhu....semuga ilmu itu dapat dimanfaatkan...:)

takdim.....?????


dikala semua da tidur...ana berjaga....kenapa??? sebab semua tidur awal....pukul 9.00 malam da off....awal la...hehehe...suda lama penyimpan tajuk neh....kenapa???? sebab ilmu di dada kurang....kiranya....da rasa ilmu cukup la ni kot.....tu yang tulis.....bkn la....taip....huhuhu....


Al-kisahnye....
neh sume bermula ngan kawan ana...namanya....Dr.nana humaira...hehehe...padahal kami neh sebaya jep...perkenalan kami selama sebulan sahaja di kmph....tapi telah membuahkan rasa sayang dan ukhwah yg sangat erat....dia pernah menagis di riba ana....dan ana pernah menagis dalam dakapannya....indahnya persahabatan apabila kerana Allah....rezekinya di negeri orang....sukar juga ana menrima....tapi itu takdirnya....dan takdir ana jua...ana pasrah....


Takdim....
apekah itu??? yg ana tahu pasal solat jamak takdim and so on........didorong rasa nak tahu...ana search di google....tapi x jumpe.....tapi definisi yg baru...ana dpt petang tadi.....bila baca blog Dr.nana tu la....menurutnya cmani la lebey kurang

"Seorang lelaki suka seorang budak perempuan, lepas tu dia tak nak ada hubungan yang tak sah tu... tapi dia chop dulu budak perempuan tu. Lelaki tu kena bagitau la ayah perempuan tu..."pakcik, saya takdim dulu anak pakcik.".....ana copy sebijik2 dari blog dye



apa beza ngan tunang???

dalam kes neh...x de cincin.....juz perjanjian mulut je....x sme la cam tunang.....adam n hawa tu takkan berhubung....hanya melalui ibubapa masing2......kalau tunang akan ada masa untuk saling kenal hati budi masing2.....kiranya langkah pertama sebelum bertunag kottt...tapi sudah tentu si adam n hawa kena jaga hati dan perasaan masing2....kira da ada label kat dahi "SAYA DAH BERPUNYA....SO....JANGAN NAK TACKLE SAYA".....hehehehe....camtu laaa lebey kurang....paham an sume...:))

Apa baiknya takdim neh???

baru ana tahu yang takdim neh ada juga dalam syariat islam....yang ana tahu tunang dan nikah je.....couple2 neh x de....huhuhu...takdim berfungsi mengelakkan zina hati....biasalah manusia....suka pada seseorang adalah fitrah....tapi kadangkala rasa fitrah ini disekat oleh bnyk masalah dan komitmen lain yg lebih penting...seperti nak cari duit dulu....masalah keluarga n paling biasa sebab nak belajar dulu....jadi....yang laki tu bolehlah takdimkan hawa yang diminiatinya....supaya ketika adam tu mengerjakan komitmen yang lebih penting.....x de la si adam susah hati....hawa yang diminatinya akan terlepas ke tangan orang lain....


Adam je ke ley takdim???

sebenarya adam dan hawa boleh buat takdim ni....tapi biasalah hawa ni kan pemalu....nak cakap pasal mende2 neh....hehehehe...jadi lazimnya adam la buat dulu...tapi bila dibuka lipatan sirah.....Siti Khadijah yang melamar Rasulullah SAW dahulu....jadi tiada istilah perigi cari timba....

Tunang lak???

neh berlaku lepas takdim.....rasa da serius nak jadika hawa itu suri hidupnya....ngee....lepas da settel sume komitmen carik duit la...blaja la...pe la....ley bertunag....mase neh la ley kenal ngan lebih mendalam....mase takdim.....hati berkenan je.....tapi perangai tak taw ok x....masa ni la kenal.....klu x berkenan ley putus tunag....tapi persepsi masyarakat...."neh mesty sebab pompuan tu ader laki len"...."laki tu yang terok perangai....bla...bla...bla..."...itulah org akan cakap....bila bertunag x semestinya kawin...ni proses suai kenal....cam orentasi mse form 1.....


Walimatul Urus....

ni kalau da tekad la nak kawin....bkn main2 la isu neh....tak khatam lagi bab neh....jadi tak taw nak tulis pe....hehehehe...kne gi amik kursus kawin dulu ar....that the story....hehehehe...sume berkisarkan Dr.nana humaira yg telah ditakdimkan oleh seorang lelaki...makseh bebanyak gop kat Dr.nana neh....sbb dye ana terase nak meyelidik....kan bagoz kalau dapat sertakan hadis atau dalil2 yang kukuh....tapi ana x jumpa pun...x pe la...paling kurang ana da taw sket....


*arini Nifsu Syabaan.....selamat beramal semua.....ana terkilan sedikit...hanyutnya ana....

si kecil itu....;D


macam tajuk citer lak....mmg un....hahahaha....terasa mahu mencoretkan sesuatu.....mata x boleh lelap angkara tidur awal....dikejutkan si comel naqiuddin untuk solat.....selagi x bagun selagi tu ditarik2 nye rambut ana.....si kecil itu....

29 Ogos 2003...
lahir si kecil....masa tu ana darjah lima.....mmg x caye dapt adik lagi....x ley terima....hehehehe....base ar memula....beljar jaga si kecil masa tu.....hehehe....tgk ibu pantang....masa tu la memula blaja masak.....ayah ajar la...ibu x ley nak masak...tgk je ayah masak...patu ayah pon cakap....bla....bla....bla....nak masak camni2....hahhahaha....ikot jer....

Kene tinggal...
pastu ibu smbung blajar kat UPSI.....bayangkan abis pantang jer teros blajor....mase tu nagis2 ibu tingglkan naqiuddin....mmg la sedeh kan...pastu ana pindah balik kampung....senag sket....nak jage adik...ader sedare mare...dah darjah enam da...mase tu agak sukar hidup ana neh...hehehe....cam sedeh jep bunyi....hahaha....pagi gi skola...balik skola gi umah mak cik...petang gi ngaji...balik umah....kemas2 umah sket2...klu ayah x masak...ana la yg masak....mandikan adik...malam wat keje skola...tapi mase tu....wase wat ngan senang aty....sian tgk ayah....tgk adik yg len....akak la katakan....huhuhu


dugaan....
masa tu doktor cakap...naqiuddin x de tonsil...ala....mende yg tergantung kat dalam mulut uh....hehehehe...patu ader jantung berlubang....saluran darah sempit....tapi mase tu naqiuddin macam budak2 lain....sihat jer nampak....masa berlalu dah 3 kali pembedahan dilakukan....Alhamdulillah...semua selamat....biasalah ana takot...seribu satu rasa...tapi ana kagum dengan naqiuddin...meskipun dia sakit....semagat kuat...kalau masa makan ubat memag laju....cakap jumpa doktor....suka...sebb dapat sticker Ben 10....hehehe...bagoz la doktor tu....


Sayang sangat....
adik sendiri....sape x sayang an....kerana sayang la....ana garang....hahahaha....ayat lazim ana "adik, lepas ni buat apa?"...."lepas ni...main....pas main...mandi...pas mandi...makan...pas makan...semayang...pas semayang...ngaji....pas ngaji...buat keje skola...pas wat keje skola...tido..."...bagoz x...hehehe...adik bogsu...mempunyi akak n abang yg besar....tentulah manja....tapi bagi ana...ana x mahu adik ini terlalu manja...kalau mengaji tu mmg sah2 menagis....hehehehe...


karenahnya....
macam2...ibu cakap..."adik kalau dengan angah memang rapat"....permintaan sebelum tidur..."angah malam ni nak citer nabi apa??"....x taw la nape....mmg ana suka bercerita pasal nabi2 atau teladan....kalau x....naqiuddin akan bawak buku cerita...dye suh ana cerita...bagi ana baik cerita pasal nabi atau teladan....dari cerita kisah org putih....kerana masa ini kepribadian seseorng itu dibina....bak kata org "melentur buluh biarlah dari rebungnya"....cewahhh...


kuat bertanya....
...."angah, kalau x semyang jadi pe?"..."kalau x semayang masok api neraka"...ana balas...."saket ke?"...tanyanya semula..."meh angah amik api letak kat tangan adik..."....cuba memberi gambaran..."x nak la tinggal semyang....nanty Allah marah....masok api neraka..."....bertapa ana mahu dia menjadi muslim yang baik dalam dan luar....semuga dia tabah menjalani hidup yang serba mencabar...


*arini besday Mohd Naqib Afif....semuga Allah merahmati kamooo :))

keputusan yang sukar.....


usai qiamullail....bercucuran air mata jatuh....segala rasa yang tersimpan terluah...hanya Dia yang mengerti....lemahnya ana....x tertanggung rasnya....

lamaran itu....
itu yang buat hati ana sedih....di minta rakan sekuliah untuk membri tazkirah dan motivasi...dihadapan manusia yang begitu ramai......Ya Allah....ilmu ana masih sedikit....hanya ana satu2 nya kaum hawa....yg lain hanya kaum adam...kerdil rasnya...bercakap soal agama...banyak ana tak tahu...

mengapa ana....
persoalan diajukan...merasakan diri ini kerdil dalam bidang ini...."kerana saudari yang menonjol dalam kuliah....dan kita mahu pelapis untuk pembangunan insaniah kaum hawa.." begitu bersopan rakan itu menjawab..."saudara x nampak ke sikap saya dalam kelas..???"...rakan itu gelak..."saya yakin, itu boleh menjadikan saudari berubah, kerana potensi itu saya nampak"....persepsi orag....

rakan dan sahabat....
pelbagai respon...ada yang kata "bek ko x yah cakap jannah, kang x pasal2 jadi hipokrit"....ada yang kata "pergi lah jannah, jadikan ia sebagai pendorong ka untuk berubah"...yang paling ana terkesan "diri sendiri x terbimbing nak bimbing orang lain...".....gusar hati ana....

Hati berbicara....
satu pihak bermonolog "jannah, ini tanggungjawab yang sangat besar....banyak pahala...tapi jangan hanya bercakap...lakukan jua...tatkala apa yang dikatakan dan dilakukan akan diperhatikan orang...ingat....jannah.... bawa nama islam ke mana2..."
....di sebelah pihak berkata lagi..." jannah kan kenal siapa diri sndri...x yah nak tipoo....engat org nak denga ke cakap jannah uh....x yah nak hipokrit la..."


seuntai sms...
diterima dari kawan non-muslim...mengerti perasaan ku....meskipun berbeza anutan...seribu satu pandangan kami berkongsi..."sepa kata ko tak bek? sepa di dunia ini yang bek? ko gtaw ak. selain tuhan. kita hanya perlukan hati yg bek. phm. hati ko mmg bek"....betul2 buat ana berfikir...tersentak dari lamunan yg panjang....


kata putus....
ana terima...meskipun ilmu ana masih cetek...inilah masanya ana timba ilmu...biarlah apa org kata...doa penguat ana....air mata tatkala doa tempat ana mengadu....dan ini masa ana harus berubah....mengerti bahawa hidup ini banyak cabaran....untuk mendambakan cinta Ya Rabb....permudahkanlah ana Ya Allah....


*masa untuk sahur...buatkan air untuk pyqa n fazira n elly....my roomate...:)

fitrah manusia...


usai solat zohor....2 muka kalamNya dibaca...hanya di bilik....tidak di masjid...kesibukan...alasankan itu??? ana bertanya....soalan yg diajukan kepada penasihat ana...tatkala kerana idea dan jawapan yang diberi kadang kala aku rasakan wajar....penasihat yg jauh di mata tetapi nasihatnya sentiasa dalam hati ini....katanya "yang penting niat tapi niat tak menghalalkan cara".....masih bermain dalam kotak pemikiran ini....


facebook di buka sekali lagi.....

ditag oleh kawan seperjuangan dalam notenya...."mengertilah wahai adam"....dibacanya sepintas lalu.....tapi dibaca lagi....luahan oleh wanita bernama Hawa kepada lelaki bernama Adam....secra umum....situasinya sama seperti ana....mengalami masa sukar sebagai remaja dan muslimah....berperang antara cinta dan matlamat hidup.....


sayang itu fitrah.....

ana tidak mahu menyalahkan jejaka itu...kerana ana tahu rasa syang itu fitrah...luahan darinya buatkan air mata ini mengalir....kerana apa??? cinta manusia itu menakutkan.....terasa dugaan dunia....di beritahu pada rakan...mereka gelak...sebab rasa ana macam budak2 kerana perkara sekecil itu boleh menagis....masa itu doa ana hanya satu...."Ya Allah, hamba Mu ini takut kehilangan cinta Mu"......cinta manusia boleh buat ana hayut.....apatah lagi ana yang lemah iman ini......tapi rasa was2 takut dipermainkan atau hanya ujian dari rakan tetap ada......biasalah kenakalan budak laki.....bak kata kawan ana " saje nak testing.."....


kenapa ana???

pernah ana bertanya....kenapa ana ada dalam list??? dia hanya gelak...menarik kah ana??? ana pernah suka bermakeup tebal.....muke cam plastik je.....tapi itu dulu....perangai pun x senonoh....agak mengade2.....kalau siapa kenal ana mesti cakap " ko ni x senonoh la, x ley jadik menantu".....persepsi lelaki itu berbeza.....


menolak....

masa itu sukar...menolaknya dan menjaga hatinya....manusia apatah lagi berbeza jantina...ana kenal betul dengan sikap jejaka itu...pendiam juga....tapi....hati siapa yang tahu...menolak takut terasa...keputusan dibuat dengan doa dan air mata...ana perlu kuat....matlamat hidup ana....ana tahu...kadangkala sikapnya buat ana rasa serabut...tapi bila berurusan denga manusia...itulah risikonya.....sekarang ana harap dia tahu prinsip hidup ana....ada juga rakan yang nak "adjust" tapi ana kataka terus terang.....fahamilah prinsip hidup ana......


memberi harapan kah ana???

jejaka itu rakan sekelas...seperjuangan semasa di sekolah....keakraban antara rakan sekelas mmg menyenagkan hati ana.....termasuklah jejaka itu....ana tak mahu persahabatan yg ana bataskan ini terputus kerana fitrah itu....komunikasi ana dan dia seperti biasa......ditegur rakan "kau da tahu dia suka kat ko, nape gi layan lagi. ko macam beri dye harapan"....perlukah ana berdiam diri dan memutuskan komunikasi antaranya???...perlukah?....ana tak rasa itu keputusan yang bijak kerana.....fikirlah secara matang.....itu seperti budak2....



*Wahai Maha Pengasih, jika sahabatku jatuh cinta,benihkan cintanya pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu, agar bertambah kekuatannya untuk mencintaiMu,
*Jika sahabatku jatuh hati izinkanlah dia meyentuh hati orang yang hatinya tertaut padaMu agar sahabtku tidak jatuh dalam jurang cinta yang murah.
*Jika sahabtku rindu, rindukan dia pada seseorang yang rindukan syahidMu.
*Jika dia rindu, jagalah rindu dia agar dia tidak lalai dari merindui SyurgaMu