Langkau ke kandungan utama

3 hari 2 malam......


satu perjalanan hidup aku....kem Belia Ideal 2010....satu pertemuan yang menjalinkan ukhwah.....akan aku rindui saat itu....


Hari Pertama.....

perjalanan bermula.....aku bertolak dari rumah...naik bas jengka liner. smpi maran...tunggu kak wawa jemput...mengusung la beg besar tuh kesana-kemari...pastu dok umah kak wawa jap....borak ngan nenek kak wawa. aku kalau da jumpe org tua2 ney....mula nak berborak....seribu satu pengalamn dikongsi...ternyata aku masih muda dalm hidup yang serba mencabar ini. perjalanan ke Pusat Latihan Pertahana Awam Jengka menaiki kereta kak wawa. bosan gler....bacalah buku La Tahzan....Sekali ngan kak ayu. sesampai disana. aku terkejut sangat. tidak seperti disangka. lapor diri. kemas barang n sesi pengenalan. malam dipenuhi aktiviti suai kenal.....bertemu dengan org pahang tapi daerah lain2....nak tergelak wase ble cakap pahang...koi...keh....hahaha....macam2.....



Hari Kedua....

latihan kawad jpa....plek2 la...aku dulu kadet polis bkn jpa....pening wase...selepas itu ceramah Kenali Potensi....ak jenis menepat masa.....sian kak wawa kene tinggal ngan ak.....naseb ada kak ayu yg temankan. ak mmg pantang la kalau lmbt2 ney. kalau boleh...ak nak jadi org first yang tercongok smpi...huhuhu. sikap yang aku amalkan sejak dari sekolah. malas menunggu n ditunggu. aku pun pergi la dulu sesorang. sume org plek tgk cara aku. x pe aku da biasa. aku x ley bergantung pada org. hanya pada Allah saja tmpt aku bergantung. tu yg jadikan aku berani walau diman2 aku berada meskipun ada jugak ka perasaan takut sedikit....huhuhu


Al kisahnya kumpulan IDEAL.....

kumpulan aku....dibahagikan ikut no.....kump aku dinamakan Ideal. hasil memerah idea selama 30 minit. aku sangat bangga dengan kump. ini....ada 10 orang....pembentagan kumpulan. mula2 apih bercakap....bla...bla....bla.....then aku bercakap. x taw nape x dok perasaan gementar cam kat skola.....layan sajer....aku mendengar suara2 kecil....."ha...ustazah sudah bercakap"....aku teruskan bercakap...persepsi mereka terhadap aku sprti ustazah......hanya aku n Allah yang taw diri ini.....


Al kisahnya jungle tracking.....

aktiviti waktu petang.....hari kedua. naseb pakai baju set lengkap itam....huhuhu. kalau x puas la ak nak menyental baju. perjalanan dipenuhi selut...wahaha. ak jalan saje. redah saje. smpi satu tempat kasut aku tertinggal dalam selut. naseb ader org temerloh tlng ak. dpt gak kasut. ak terpakse gak pegang tgn laki tu sbb nak kuar. x per terdesak. memikir gak nak pegang x nak. smpi la ke check point....persoalan yang ditanya menyentuh islam dan negara. mmg mencabar kaw2 la.....huhuhu. smpi ke satu checkpoint....."apakah sifat 20 Allah?" kami pown teros la nyayi nasyid sifat Allah.....ustazah tu tanye phm x??? aku tersentak.....aku cakap syng Allah tapi aku x mengerti pown sifat 20 Allah....ibaratnya camni la....kalau kita ada bf or gf mesty taw sume pasal bf or gf....rasa nak menagis sangat masa tu....


Al kisahnya qiamullail....

semangat gler bab ney....biarlah ini menjadi kisah aku....tapi yang aku x leh nak lupa....boleh tercabut contact lens masa solat....x taw la cam mana...nasib x ilang sebelah tu....kalau x meraba la aku....huhuhu.....


Al kisahnya ceramah politik....

hu....aku layan saja masa ney.....budak sebelah aku tanya...."awok ney mangkoh ape??" gaya bahasa pahang....aku " saye ney x cukop umo lagi nak ngundi...peduli ape saye"....wase nak tergelok sajer....masa tuh. tapi aku mmg x ambil pusing ngat la apa yg dicakap nya....


Hari Ketiga....

merangkap ari terakhir....disertai ceramah yang betul2 memberi kesan pada aku. inilah yang paling membuat aku terjaga dari lamunan yang panjang. sepanjang itu mmg mengalir saja airmata....aku cuba gak cover tapi hati tetap tersentuh.....penyampaian sijil.....ustazah akmal....ummi kami....pasti ini yang aku kenang.....:)



*Hidup ini pasti indah jika keihlasan tetap di hati.......

Ulasan