alim.....???


hari ini aku sedih....kerana apa??? aku tak dapat masuk maktab. mmg sebagai manusia biasa aku agak kecewa. tapi bila aku fikirkan balik. Allah Itu Maha Penyanyag. Allah tahu apa yang terbaik untuk aku. Aku yakin dengan hidup ini seadanya.....



alim.....persoalan yang mencabar minda. aku dilabel sbgi org yang alim. kemana sahaja aku pergi ditanya " awak, sekolah agama ke dulu?" hakikat sbnrya aku hanya pelajar sekolah asrama harian biasa. perwatakan yang aku bawa memungkinkanaku dilabel begitu.....mungkin kerana itulah rakan2 aku sukar nak mengaku bahawa mereka sudah ber"couple"....


Aku Tetap Aku...
Aku sangat selesa dengan pembawakan aku. tidak perlu aku berubah kerana orang lain. aku hanya lakukan kerana Allah itu tuhanku. berstokin dan bertudung agak labuh. aku sangat selesa. aku rasa dihormati dan selamat. mmg pada awal perubahan sukar. acuh x acuh. kawan2 pun tegur. macam x berazam. tapi hati ini aku tahu. sukar sngat. aku mencari kekuatan. aku temui...


Aku dan prinsip...
aku punyai prinsip aku. kadangkala aku perlu menyakiti orang lain kerana prinsip aku. aku pernah cuba elakkan tapi lumrah hidup. maaflah kepada sesiapa yang pernah aku sakiti. apa2 pun aku cuba menjadi manusia yang menjaga hubungan sesama manusia.
Aku dan Rakan...
pernah aku bertanya pada rakan. adakah aku alim??? suma mengatakan ya. aku jadi tersentak. layakkah aku?? tapi aku bersyukur ada kawan yang sangat memahami aku. penyelasan mmg menenagkan hati aku. katanya" kami hanya menilai dari luaran, hati hanya awak n Allah je yang taw"...
*lama x update bahagian bookzz...nak share ngan korang tapi internet kat umah lambat.....:(

3 hari 2 malam......


satu perjalanan hidup aku....kem Belia Ideal 2010....satu pertemuan yang menjalinkan ukhwah.....akan aku rindui saat itu....


Hari Pertama.....

perjalanan bermula.....aku bertolak dari rumah...naik bas jengka liner. smpi maran...tunggu kak wawa jemput...mengusung la beg besar tuh kesana-kemari...pastu dok umah kak wawa jap....borak ngan nenek kak wawa. aku kalau da jumpe org tua2 ney....mula nak berborak....seribu satu pengalamn dikongsi...ternyata aku masih muda dalm hidup yang serba mencabar ini. perjalanan ke Pusat Latihan Pertahana Awam Jengka menaiki kereta kak wawa. bosan gler....bacalah buku La Tahzan....Sekali ngan kak ayu. sesampai disana. aku terkejut sangat. tidak seperti disangka. lapor diri. kemas barang n sesi pengenalan. malam dipenuhi aktiviti suai kenal.....bertemu dengan org pahang tapi daerah lain2....nak tergelak wase ble cakap pahang...koi...keh....hahaha....macam2.....



Hari Kedua....

latihan kawad jpa....plek2 la...aku dulu kadet polis bkn jpa....pening wase...selepas itu ceramah Kenali Potensi....ak jenis menepat masa.....sian kak wawa kene tinggal ngan ak.....naseb ada kak ayu yg temankan. ak mmg pantang la kalau lmbt2 ney. kalau boleh...ak nak jadi org first yang tercongok smpi...huhuhu. sikap yang aku amalkan sejak dari sekolah. malas menunggu n ditunggu. aku pun pergi la dulu sesorang. sume org plek tgk cara aku. x pe aku da biasa. aku x ley bergantung pada org. hanya pada Allah saja tmpt aku bergantung. tu yg jadikan aku berani walau diman2 aku berada meskipun ada jugak ka perasaan takut sedikit....huhuhu


Al kisahnya kumpulan IDEAL.....

kumpulan aku....dibahagikan ikut no.....kump aku dinamakan Ideal. hasil memerah idea selama 30 minit. aku sangat bangga dengan kump. ini....ada 10 orang....pembentagan kumpulan. mula2 apih bercakap....bla...bla....bla.....then aku bercakap. x taw nape x dok perasaan gementar cam kat skola.....layan sajer....aku mendengar suara2 kecil....."ha...ustazah sudah bercakap"....aku teruskan bercakap...persepsi mereka terhadap aku sprti ustazah......hanya aku n Allah yang taw diri ini.....


Al kisahnya jungle tracking.....

aktiviti waktu petang.....hari kedua. naseb pakai baju set lengkap itam....huhuhu. kalau x puas la ak nak menyental baju. perjalanan dipenuhi selut...wahaha. ak jalan saje. redah saje. smpi satu tempat kasut aku tertinggal dalam selut. naseb ader org temerloh tlng ak. dpt gak kasut. ak terpakse gak pegang tgn laki tu sbb nak kuar. x per terdesak. memikir gak nak pegang x nak. smpi la ke check point....persoalan yang ditanya menyentuh islam dan negara. mmg mencabar kaw2 la.....huhuhu. smpi ke satu checkpoint....."apakah sifat 20 Allah?" kami pown teros la nyayi nasyid sifat Allah.....ustazah tu tanye phm x??? aku tersentak.....aku cakap syng Allah tapi aku x mengerti pown sifat 20 Allah....ibaratnya camni la....kalau kita ada bf or gf mesty taw sume pasal bf or gf....rasa nak menagis sangat masa tu....


Al kisahnya qiamullail....

semangat gler bab ney....biarlah ini menjadi kisah aku....tapi yang aku x leh nak lupa....boleh tercabut contact lens masa solat....x taw la cam mana...nasib x ilang sebelah tu....kalau x meraba la aku....huhuhu.....


Al kisahnya ceramah politik....

hu....aku layan saja masa ney.....budak sebelah aku tanya...."awok ney mangkoh ape??" gaya bahasa pahang....aku " saye ney x cukop umo lagi nak ngundi...peduli ape saye"....wase nak tergelok sajer....masa tuh. tapi aku mmg x ambil pusing ngat la apa yg dicakap nya....


Hari Ketiga....

merangkap ari terakhir....disertai ceramah yang betul2 memberi kesan pada aku. inilah yang paling membuat aku terjaga dari lamunan yang panjang. sepanjang itu mmg mengalir saja airmata....aku cuba gak cover tapi hati tetap tersentuh.....penyampaian sijil.....ustazah akmal....ummi kami....pasti ini yang aku kenang.....:)



*Hidup ini pasti indah jika keihlasan tetap di hati.......

lama sudah........


hai semua......huhuhu. lama sudah tidak diupdate blog ini. kerana apa??? sibuk? tiada idea? malas? semua nya ada...huhu. seribu satu pengalaman hidup berlalu setiap hari. kadang2 aku tersenyum.....huhuhu. aku terima hidup aku seadanya. aku gembira dengan hidup ini. semuanya sudah terlalu sempurna. sungguh aku bersyukur......:)



esok ke kem bina insan. anjuran kemas maran. merangkap tmpt ak blajar jahit. suka sangat. berharap sesuatu aku akan pelajari disana. tapi ada sesuatu yang aku agak terkilan. tapi x per. lumrah alam. huhuhuhu. nak kemas beg. baju x cukup. kalau masa kat asrama. x cukup baju je, pinjam kat kawan. macam satu kebiasaan. skrng x ley da. duduk umah. sume baju sendiri da. huhuhu. klu x cukup gi sebat lak baju ayah.....mmg anak yang baik...;x



al kisahnya facebook.....


hahaha. sebuah laman sosial yang bisa meragut iman aku. aku mula2 buat fb bila didesak kawan. ok....aku mula mencari info. ada la sebuah artikel pasal status hukum fb kat laman web ustaz zaharuddin. aku baca dan memahami. mula2 aku buat ak ckap niat untuk cari member. x mo lagha2 ney. masa berlau. aku tenggelam jua. Ya Allah...aku x tahu apa dalam otak aku masa tu. pantang ada masa....kejap2 fb. cam org giler jew. sampi ble da smpi tahap kronik. ak da lupa tanggungjawab ak. mmg waktu tu aku macam lupa diri n segala2 nya.....



smpi satu masa aku terdetik. Allah masih sayang aku. aku sudah jadi hipokrit pada Allah, diri sndiri n masyarakat. Alhamdulillah....aku kembali. bukan nak bangga. tapi bila dikenang kembali. aku cukup menyesal. dunia ini sangat mencabar. cuma aku yang lemah. aku perlu kuatkan iman di dada.



sekarang ni, ak masih lagi dengan fb. tapi aku cuba hadkan. cuba mengawal tutur kata. tapi kalau bab ngutuk member sndri masih ada lagi. aku ney jahat juga org nye....huhuhu. tapi aku sedaya upaya untuk tidak mengaibkan member. kalau bab koya n ngarot mmg ak le no satu....huhuhu. tapi ak masih cuba menyelitkan sedikit dakwah. meskipun sepotong ayat.


*sedang berusaha menghabiskan buku La Tahzan.......ske ngat....:))