Langkau ke kandungan utama

satu perjalanan sejuta pengertian....

Perjalanan aku ini tidak disangka....Seperti biasa aku bertungkus lumus belajor jahit di kemas maran.jam menunjukkan pukul 4.00. x msok lg asar ney. tiber2 panggilan dari ayahku "angah lepas nie ayah ambik naik lori jabatan haiwan pastu gi hantar lembu kat sg. jerik". ak pun tros setuju. berjalan la ktakan. org seperti ak dok terperap kat kuantan je. x taw pon kisah di pedalaman. ak ingatkan sg jerik dari maran x la jauh sangt. perjalanan di atas lori bersama 10 ekor lembu bukan la sesuatu yg baru bg aku. tp jalan ke sg. jerik adalh sesuatu yg terlalu baru bagi aku. ak dok di kuantan biasa jalan lurus je x biasa jln pusing2 gitu. di sepnjag perjlanan ak hanya melihat hutan yg menghijau x seperti di kuantan hutan batu. "ayah jauh lagi ke?" aku tanya. "jauh lagi. kurang2 pukul 5.30 smpi" aku lega kerana aku fikir smpai nanti mesti ada surau nak solat asar. melalui pekan lama sg jerik menarik perhatian ak. sebuah balai polis yg cukup besar tp pekan yg kecil. ak lihat rumah yg dibina cukup kreatif walaupun da burok.rombongan kami smpi sprti yg dirancang. tp ak smpi di ladang kelapa swit. mane nk solat asar nyer??? keje memunggah lembu abis dlam 6.15. dlam aty ak,Asar!!!. dgn taik lembu nyer kene tgn n baju. aku cari air tp hampa. perjalanan blek aku kusut. dlm aty da berkira2 nak wat jamak tp syarat x cukup. mane ader jamak asar ngan maghrib. dlm aty ak" Ya Allah, hambamu ini bkn sengaja tinggalkan solat. Kau tahu apa rasa hati ini. Kaulah Maha Mengetahui. Kau permudahkanlah hidup ini." monolog aku sendirian. mahu menitis saja airmata ini. aku tahan. ak x nk org perasan, nk meminta tp ak lemah. benci terhadap kemungkaran dengan aty adalah selemah2 iman. sepanjang blek ak diam. hanya mendengar perbualan insan disebelahku dgn driver. tp hnya spt angin yg berlalu. radio mengalunkan azan maghrib. "Ya Allah apa hikmahnya?" smpai di rumah pukul 8.00. ak terus mencapai tuala n mandi. ak x nk terlepas stu lg solat. mase tu penat sngt. dgan jaln yg berlobang2 naik lori lagi mmg sakit bdn. tp maghrib da nak luput. aku solat juga. aku qada balik asar tadi. ternyata solat merupakan senaman yg terbaik. hayati setiap pergerakan dan badan akan releks. solatlah seperti Rasulullah SAW bersolat nescaya kamu akan mendapat manfaatnya.....

*aku mahu berubah tetapi situasi tidak mengizinkan. tetapi aku harus cekal kerana Allah tahu aku mampu cuma aku yang terlalu banyak alasan.....

Ulasan