aku ditinggalkan....

"arg, tidak!!!" tu je mampu aku ucapkan bila melihat bas sri jengka berlalu dengan laju nyer depan mata aku. mmg mase tu nak menagis je. ak dari rumah macam biasa pukul 7.30 pagi. mcm biasa ak baca buku yg bru dipinjam. ak pon set la alarm kat enset. ok, 30 minit je bace. tgh syok2 bace berlalu lah bas itu. ak melihat dengan perasaan bercampur segala macam rasa. hilang je bas tu dari pandangan mata. alarm pon berbunyi. makne nyer masa membaca da abis. mase tu wse nak nagis cam bdk kecik je. tibe2 mulut nie cam nak mencarut, tp ak x jadi. ingat balik mulut aku ialah amanah Allah.ak selawat banyak dalam aty. bila kite wse kecewa kita lupa Allah sentiasa ada. tu yg selalu bertindak di luar kawalan bila frust



"Ya Allah tunjukkanlah aku hikmahnya. Aku tak nak menyesal bila ini berlaku. aku dah merancang tapi Kau tentukan." mase tu ak bermonolog dalam hati. aku dah merancang apa yang akan aku lakukan pada hari ni. naik bas pada jam sekian2. blajar jahit n so on tapi tak tahu lah tiba2 je bas awal sangat pada hari itu. masa tu aku tetapkan dalam hati "pasti ada hikmahnya. cuma aku je yg x nmpak lg" .aku nk naik bas seterusnya tapi da x berbaloi nak gi da lambat. aku pon gi la umah mak sedara aku yang dekat situ. mase tu hujan, sejuk giler. cam nak beku je.


masa berlalu berganti pantas. kat situ boleh kata kelompok sedara mara la. dari umah mak cik ke umah mak long. berborak kosong. lagi pun sudah agak lama aku tidak berjumpa mereka. seribu satu cerita dikongsi. dari hal artis, masakan, rancangan tv smpailah ke bab agama dan juga perihal anak. bila menyentuh bab agama dan islam aku sedar setiap orang ada pendapat yang tersendiri. aku juga sedar yang orang anggap aku ni baik tetapi hanya aku saja yang tahu diri ini. perbualan ini mengajar aku seribu erti bila berborak dengan orang yang lebih tua dari aku dan lebih memahami tipu daya manusia.

sekarang aku tersenyum kembali mengingati bas sri jengka. aku sedar mmg aku ditinggalkan oleh bas tapi Allah tidak meniggalkan aku tanpa sebarang petunjuk. mungkin kita akan suka sesuatu padahal kita tidak tahu lebih banyak buruknya dan mungkin juga kita lebih suka perkara keburukan sedangkan ianya merosakkan kita.

*Menjadi hambaNya membuatkan aku manusia yang tahu bersyukur dengan hidup ini seadanya :)

ilmu yang sekerat....

aku terdorong untuk menulis setelah membaca artikel ustaz zaharuddin dalam laman webnya. yang berminat bolehlah mengunjugi di link yang saya follow. aku ini tidaklah bersekolah agama atau pun belajar agama secara mendalam melainkan subjek agama islam di sekolah menengah rancangan khas. bak kata orang tidak begitu arif dalam bab hukum. tapi disebabkan aku suka membaca buku agama dan kawan2 aku berkata aku ni alim n masih taw jaga perlakuan. kelakar la pula dengan gelaran rakan2. kadang2 mengarut jugak kerana aku masih manusia biasa. aku sering ditanyakan dengan pelbagai persoalan agama. terutamanya bagi yang takut nak bertanya kepada ustaz atau ustazah. maklumlah aku nie banyak mulut dan agak lantang dengan orang yang malas sembahyang di asrama. memahami kewajipan solat, bukan sekadar mengetahui.

pelbagai soalan pernah ditujukan kepada aku.....seperti :
1. kalau tertinggal solat asar pastu nak qada balik masa maghrib kena dahulukan yang mana?
2.betul2 ke haram couple?
3.persoalan menutup aurat dan sebagainya.....

aku biasanya mengutarakan pendapat aku berdasarkan buku yang pernah dibaca. itu pun buku yang telah ditapis. jika tidak aku bertanya pada ustazah di sekolah. aku agak takut juga nak cakap sebarang hukum, takut tersalah. tetapi aku tidak mahu terlalu taksub dalam mengutarakan sebarang hukum. kerana hukum boleh berubah. aku juga selalu katakan jangan terlalu berpegang pada kata2 aku kerana aku tidak arif, ini sekadar yang aku tahu dan yakin. jika berjumpa dengan pendapat dari ulama mukhtabar berpeganglah dengan pendapat tersebut.

meskipun begitu aku belajar 2 perkara penting hasil pembacaan aku.
1.niat- dalam melakukan apa2 kerana Allah. jangan pula kerana menunjuk-nunjuk.
2.cara pelaksanaan- pastikan niat yang baik dilakukan dengan cara yang betul dan halal.
apa2 pun diri ini sentiasa memperbaiki ilmu di dada.

*perjalanan hidup ini kian sukar. bukan aku mengeluh cuma diharap secebis kekuatan mengharunginya :)

pengisian masa......

hidup aku boleh dikatakan selalu bergelumang dengan buku. nak cakap ulat buku mmg menipu tp boleh la suke membaca. tapi kalau buku teks. hanya satu perkataan BORING. aku sebagai org yg x bergaji tetap lagi mmg x mampu nak beli buku. stakat majalah Al-Islam or Solusi masih dalam ruang lingkup mampu lagi. tapi nak cari Solusi mmg payah. mase skola dulu ak pinjam kat library or koleksi cikgu che hanisah. kalau x pun ak pinjam kat bilik kemahiran Al-Quran (KKQ) mmg banyak. tapi skang ak cari sumber baru. aku banyak pinjam kat library daerah maran n sepupu aku iaitu kak n. makaseh la kak n yerk :) ak banyk bace sblm tidur. bak kata orang ambik feel sblm tidur. tp kadang2 kalau da best sngat buku mahu x tidur. huhu

aku pergi ke kelas menjahit dengan bas. menuggu bas mmg satu penyeksaan emosi dan fizikal. jadi untuk merawat seksaan emosi aku pon bawalah buku untuk dibaca. bila ditambah, tolak.peratus secara purata ak kene menuggu selama 45 minit. penat woo. aku membaca lebih kurang 30 minit. yg selebihnya tgk jalan. takot2 la tertinggal bas. dalam seminggu aku biasanya bace 1 atau 2 buku maknenyer ak bace 6 buku sebulan dan setahun 72 buku. wah banyak la tu. tapi kena ingat ilmu itu banyak. dan berhati-hatilah memilih buku. jgn smpi terpesong. tanya dahulu dengan yang ahli. saye lbih cenderung pada buku novel thriller, agama dan dakwah, hadis,motivasi n kisah hidup.

di kesempatan ini saya nk share beberapa buah buku yng baru habis dibaca 2 mggu lepas. pengisian yg sangat bagus. walaupun da lama buku2 ni terbit, baru skrg jumpe jodoh ngan buku ni. x per, semakin lama ilmu semakin berharga.









*jadilah orang yang berilmu kerana orang berilmu tinggi darjatnya disisi Allah:)

satu perjalanan sejuta pengertian....

Perjalanan aku ini tidak disangka....Seperti biasa aku bertungkus lumus belajor jahit di kemas maran.jam menunjukkan pukul 4.00. x msok lg asar ney. tiber2 panggilan dari ayahku "angah lepas nie ayah ambik naik lori jabatan haiwan pastu gi hantar lembu kat sg. jerik". ak pun tros setuju. berjalan la ktakan. org seperti ak dok terperap kat kuantan je. x taw pon kisah di pedalaman. ak ingatkan sg jerik dari maran x la jauh sangt. perjalanan di atas lori bersama 10 ekor lembu bukan la sesuatu yg baru bg aku. tp jalan ke sg. jerik adalh sesuatu yg terlalu baru bagi aku. ak dok di kuantan biasa jalan lurus je x biasa jln pusing2 gitu. di sepnjag perjlanan ak hanya melihat hutan yg menghijau x seperti di kuantan hutan batu. "ayah jauh lagi ke?" aku tanya. "jauh lagi. kurang2 pukul 5.30 smpi" aku lega kerana aku fikir smpai nanti mesti ada surau nak solat asar. melalui pekan lama sg jerik menarik perhatian ak. sebuah balai polis yg cukup besar tp pekan yg kecil. ak lihat rumah yg dibina cukup kreatif walaupun da burok.rombongan kami smpi sprti yg dirancang. tp ak smpi di ladang kelapa swit. mane nk solat asar nyer??? keje memunggah lembu abis dlam 6.15. dlam aty ak,Asar!!!. dgn taik lembu nyer kene tgn n baju. aku cari air tp hampa. perjalanan blek aku kusut. dlm aty da berkira2 nak wat jamak tp syarat x cukup. mane ader jamak asar ngan maghrib. dlm aty ak" Ya Allah, hambamu ini bkn sengaja tinggalkan solat. Kau tahu apa rasa hati ini. Kaulah Maha Mengetahui. Kau permudahkanlah hidup ini." monolog aku sendirian. mahu menitis saja airmata ini. aku tahan. ak x nk org perasan, nk meminta tp ak lemah. benci terhadap kemungkaran dengan aty adalah selemah2 iman. sepanjang blek ak diam. hanya mendengar perbualan insan disebelahku dgn driver. tp hnya spt angin yg berlalu. radio mengalunkan azan maghrib. "Ya Allah apa hikmahnya?" smpai di rumah pukul 8.00. ak terus mencapai tuala n mandi. ak x nk terlepas stu lg solat. mase tu penat sngt. dgan jaln yg berlobang2 naik lori lagi mmg sakit bdn. tp maghrib da nak luput. aku solat juga. aku qada balik asar tadi. ternyata solat merupakan senaman yg terbaik. hayati setiap pergerakan dan badan akan releks. solatlah seperti Rasulullah SAW bersolat nescaya kamu akan mendapat manfaatnya.....

*aku mahu berubah tetapi situasi tidak mengizinkan. tetapi aku harus cekal kerana Allah tahu aku mampu cuma aku yang terlalu banyak alasan.....

meniti kedewasaan....

salam buat semua....
"sarah ble x aku x nok jadi org dewasa?" tu soalan aku pada nadia yg aku panggil sarah. gelaran kerana dia bila kami berlakon dia jadi sarah dalam citer Nur Kasih. sebijik plak tu. "ummi nie orang pandg ke dpn. hidup mesti diteruskn" jawapan rakan karib aku. rakan ku memnggil aku ummi kerana aku suke membebel mcm mak tapi islamik la sket. " kak n ble x org nok msok skol smule? " tanya ku pada sepupu aku. "org kan mesti besor mase skola da abis. dtg plak mase lain" jawab dye plak. "angah suke la da abis spm?" soal mak ku. "x suke" aku membalas. "kenape?" tanya mak ku kembali. "mase skol x yoh pk hal duit, mkn n so on" jawab ku. "angah makin tua, kena blajor nak hidup" jawabnya. teringat aku pada ayahku. " ayah sekarang da 40 tahun lebih. lagi berape tahun ayah nak hidup. nak jage anak2 ayah. kalau angah x boleh nak jage diri sekarang, tak tahu nak hidup nanti macam mana kalau ayah da takde." pesannya yang sering buat aku sebak. mungkin ini masa aku untuk hadapi realiti hidup. mungkin agak sukar bagi aku pada peringkat awal. tapi aku berharap aku dapat belajar dari pengalaman hidup...

*hidup ini tidak akan sunyi dari kegembiraan, kesedihan, pengorbanan, kehilangan dan seribu satu rasa :))

hari pertama ku....

assalamualikum.....
pertama kali menulis. x tw nk tulis pe. sekadar luahan aty. ari pertamaku di kemas maran. belajar menjahit. mengisi masa lapang sblm result spm. bnyk aku tgk. menaiki bas dari rumah ku ke maran. bas seri jengka dgn tambng rm3.20. berjumpa dengan rakan baru. aku cuba mesrakan diri. kerana aku yakin ukhuwah ini dibina atas nama Allah. sekarang baru aku di uji dengan prinsip ku sndiri. prinsip sbg seorang muslimah. mencari tempat untuk solat zohor. agk sukar. berjalan di bumi Allah ini membuatkan aku sedar kerdil ny aku. senang air mata ini jatuh kerana Allah. memikirkan mati yg tidak tahu bila. mendengar cermah pon begitu. ada ckp aku terlalu sentimental. tapi aku tahu siap aku....

*moga hati ini cekal menghadapi hidup ini :)